تبیان، دستیار زندگی
گروهی از کودکان با وجود هوش طبیعی در روخوانی و خواندن متون ضعیف عمل می کنند . علت این امر می تواند به مهارت های رشد نایافته در جریان رشد مرتبط باشد که باعث ناتوانی در حیطه ای خاص از یادگیری می شود .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کج و کوله نخوانید

در مقاله " کودن های با هوش " به بیان ویژگی های افرادی پرداختیم که با وجود هوش طبیعی در روخوانی و خواندن متون ضعیف عمل می کنند . علت این امر می تواند به مهارت های رشد نایافته در جریان رشد مرتبط باشد که باعث ناتوانی در حیطه ای خاص از یادگیری می شود .

در نارساخوانی شنیداری اختلالاتی در تشخیص شنیداری، صداهای گفتاری و تركیب آنها، نام بردن آنها و توالی شنیداری یا حافظه مسلسل وجود خواهد داشت.

درنارساخوانی بینائی: كودك در تشخیص بینایی، درك بینایی، جهت یابی و رعایت توالی و ترتیب مشكلاتی دارند که در صورت اجرای برنامه درمانی مناسب می تواننددر این زمینه موفق باشند .

لذا با توجه به ضعفی که در کودک تشخیص داده می شود درمان ترمیمی آغاز می شود . ما سعی می کنیم تمرین هایی را در این حیطه برای شما آماده سازیم تا با آشنایی با انها هم در منزل به درمان کمک کنید. و هم با فعالیت های مشاور در زمان درمانگری آشنایی پیدا کنید.

خواندن

تمرینات شنیداری

1- تمرینات در رابطه با قضاوت تشابه یا تفاوت واج یا واژه مثلاً واجی كه در موقعیت های اول، وسط و آخر عوض می شود. (بار- تار)   (شیر- شیر)    (اسب- است)       (باد- ناز)

2- تكرار قافیه در كلماتی كه درمانگر تلفظ می كند (بار- مكار- دار- خار- زار) كودك باید قافیه را تشخیص دهد.

3- از بین تصاویر مختلف تصاویری كه با صدای مورد نظر درمانگر شروع می شود پیدا كند.

4-  كلمات و یا صداهایی كه درمانگر تلفظ می كند با همان توالی و نظم توسط کودک تکرار شود.

5- درمانگر كلماتی را تلفظ می كند و كودك كلماتی را كه با صدای یكسان شروع و یا تمام می شوند تشخیص می دهد. می توان از 2 واژه شروع و رفته رفته افزایش داد. مثل (ماه- راه- متكا) (گوش، دیشب، آتش)

6- كودك كلماتی را بسازد كه صدای مورد نظر درمانگر در اول یا آخر كلمه باشد.

7- درمانگر لیستی از كلمات را می خواند و از كودك می خواهد به محض شنیدن هر كلمه، همان كلمه را با حذف واج اول بگوید (مثل مادر ، آدر) و یا حذف واج آخر (موتور، موتو)

8- درمانگر كلمات مركب را برای كودك بخواند. كودك كلمات تشكیل دهنده كلمه مركب را جدا كند. نظیر كارخانه = كار و خانه

تمرینات بینایی

بسیاری از تمرینات شنیداری را می توان به صورت نوشتاری درآورد و برای تقویت ادراك بینائی استفاده كرد. به هنگام تقویت ادراك بینایی كودك در مورد حروف باید به نقاط توجه خاصی مبذول داشت. نقطه نقش بسیار مهمی در تمایز حروف زبان فارسی دارد. با جلب توجه كودك به تعداد نقاط، موقعیت مكانی نقاط می توان گام موثری در پیشرفت خواندن و نوشتن برداشت.

* برای جلب نظر كودك به تعداد وضعیت نقاط می توان از آموزشهای زیر استفاده كرد:

1- درمانگرتعدادی كارت به كودك می دهد. كودك باید سریعاً این كارت ها را به گروه های 1-2-3، نقطه ای تقسیم بندی كند. (رفته رفته از بزرگی نقاط كاسته و نقاط به یكدیگر نزدیك می شوند)

2- تشخیص تعداد نقاط در یك كارت.

3- تشخیص موقعیت مكانی نقاط در یك كارت

خواندن

4- به خاطر سپردن حروف روی كارت و تشخیص كارت حرف از بین كارتهای دیگر (در این تمرین می توان بجای حرف از كلمه استفاده كرد)

5- روش بنیائی- حركتی- درمانگر كلمه ای را روی كارت نوشته. به كودك نشان می دهد و می خواهد با دقت آن را دیده و به خاطر بسپارد و سپس به صورت ذهنی بیان كند.

6- كودك باید بتواند در یك مستطیل 4 كادره حرفی را كه متفاوت از بقیه حروف است تشخیص دهد. تمرینات اولیه حروف باید تمایز بیشتری با یكدیگر داشته باشند و رفته رفته این تمایز كمتر شود با كلمات هم این تمرین انجام شود (شیر- زیر- شیر- شیر)

7- تشخیص كلمه ای كه با حروف متفاوتی با كلمات دیگر شروع می شود و آن را پیدا كند نظیر (رگ- رد- وام- روز)

8- درمانگر فرم نوشتاری صحیح كلمه را به همراه فرم نوشتاری اشتباه همان كلمه به كودك نشان می دهد و از كودك می خواهد تشخیص دهد كدام كلمه درست است. نظیر (صابون- سابون) تكرار زیاد این تمرین زیاد مناسب نیست و بیشتر توجه كودك را به خطاهایی كه ممكن است از لحاظ نوشتاری در كلمات پیش آید جلب كرد و به خصوص تمركز او را نسبت به حروفی كه صدای یكسان دارند افزایش دهد و به نقش حافظه بنیایی در یادگیری فرم نوشتاری كلمات جلب كند.

9- استفاده از واژه های كلیدی به همراه تصویر

تمرینات مربوط به حواس دیگر

- لمس حروف برجسته و تشخیص و نام بردن آنها

- ردگیری حروف بسیار بزرگ نوشته شده با انگشت و تلفظ صدای حروف (روش جسمی- حركتی)

- استفاده از حواس بنیائی و شنوایی- حركتی و لامسه در یادگیری حروف و كلمات با استفاده از وسایلی همچون كاغذ سمباده- خاك رس و یا غیره (روش چند حسی)

نقطه نقش بسیار مهمی در تمایز حروف زبان فارسی دارد. با جلب توجه كودك به تعداد نقاط، موقعیت مكانی نقاط می توان گام موثری در پیشرفت خواندن و نوشتن برداشت.

در آموزش كودكان نارساخوان به موارد ذیل باید توجه شود.

الف: رشد مهارتهای زبانی (در زمینه نحو و معنا)

1- تصحیح خطا در جملات كه می تواند نحوی با معنایی باشد. نحوی؛ مثل حسن و محمد آمد معنایی؛ روزها ستارگان در آسمان می درخشند.

2- تكمیل جملات و كلمه حذف شده كه ممكن است. فعل، فاعل، مفعول، ضمیر و قید و صفت و یا... باشد.

3- پاسخ دهی كودك به سئوالات درمانگر بعد از خواندن متن

ب: گسترش واژه گان: مفهوم كلماتی كه برای كودك مشخص نیست متناسب با سن كودك

ج: تحقیق كلمه

خواندن

د: توضیح مفاهیم مربوط به كتاب –مفهوم جمله- پاراگراف

ح: تحلیل كلمه

1-تحلیل آوایی (صوت املائی)

2- تحلیل ساختاری –پیشوندها و پسوندها. ریشه كلمه ها و ضمائم حروفی

3- پیكربندی با كمك طول و شكل و شناسایی كلمه

4- نشانه های تصویری

5- تحلیل بافتی

6- باید از تحلیلهای متنوع همزمان با هم و با توجه به شرایط استفاده نمود.

هـ - ارتباط حرف و نام و صدا

و- رشد مهارتهای رویارویی با لغات

س- تسلط روی ساختهای مختلف هجایی

ر- روانی و شیوایی در امر خواندن

ظ- افزایش سرعت خواندن

ی- ایجاد علاقه و انگیزه در امر خواندن

ك- عدم آموزش فشرده و تشویق به موقع كودك

- درمانگر در طول یكی دو روز بعد از یادگیری هر مطلبی باید مجدداً آن را مرور كند و از ساده ترین اطلاعات كه فهم آن ها ساده است و كودك با آن ها آشناست استفاده كند.

- درمانگر باید به والدین و معلمان كودك بیاموزد كه تا حد امكان اجازه ندهند مشكلات زبان نوشتاری كودك، وی را از پیشرفت بازدارد. بسیاری از نارساخوانها علی رغم این مشكلات به رتبه های بالای تحصیلی در دانشگاه نائل آمده اند.

مرکز اختلال یادگیری

خانواده و زندگی- تنظیم و تغییر برای تبیان : کهتری

مقالات مرتبط

زمان مناسب برای بارداری

از آغوشت ،آشفته می شوم!

لالی انتخابی: امتناع یا ناتوانی؟

تیزهوشی و دردسر های آن

انفجار پس از سکوت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.