تبیان، دستیار زندگی
جواد شمقدری هفت‌ماه‌ و ده روز پس از حضورش در معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین نشست خبری‌اش درباره‌ی سیاست‌های سینمایی و مسایل روز سینما صحبت كرد. اینكه گفته می‌شود كارنامه‌ی ما تنهارفع توقیف است، بی‌انصافی است به گزارش ایسنا، معا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سینمای ایران از سال 76 در سراشیبی سقوط بود

سینمای ایران از سال 76 در سراشیبی سقوط بود

سینمای ایران از سال 76 در سراشیبی سقوط قرار گرفت و در ابتذال افتاده است و كسانی كه امروز مدعی هستند آن موقع سكوت كردند و الآن كه ما می‌خواهیم درست كنیم، همه می‌گویند سینمای ایران به ابتذال می‌رود كه این‌روند منصفانه نیست

جواد شمقدری هفت‌ماه‌ و ده روز پس از حضورش در معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین نشست خبری‌اش درباره‌ی سیاست‌های سینمایی و مسایل روز سینما صحبت كرد.

اینكه گفته می‌شود كارنامه‌ی ما تنهارفع توقیف است، بی‌انصافی است

به گزارش ایسنا، معاون سینمایی وزارت ارشاد در این نشست‌ خبری كه در تالار اجتماعات بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد،در ابتدای سخنانش با اظهار امیدواری از این‌كه صحبت‌هایش شرایط جدیدی را برروی سینمای ایران باز كند و ضمن تسلیت‌درگذشتگان جامعه هنری، گفت: معاونت سینمایی یكی از حساس‌ترین مسوولیت‌های زیرمجموعه‌ی دولت است كه در اولین سالگرد اگر همچنان حضور داشتم، گزارش عملكرد یكساله‌ام را خواهم داد. اما این موضوع كه این روزها گفته می‌شود كه كارنامه‌ی ما تنها رفع توقیف فیلم‌ها بوده است، بی‌انصافی و غیركارشناسی است.

به اعتقاد شمقدری؛رفع توقیف فیلم‌ها اصلاح یك تصمیم غیركارشناسی غلط بود و به عنوان یك كارنامه نمی‌توان ارایه داد.

اگر غیرت دینی و میهنی داریم نباید از واژه فیلم‌فارسی استفاده كنیم

معاون سینمایی نسبت به رایج شدن استفاده از واژه «فیلم فارسی» در سینمای ایران انتقاد كرد و افزود: كسانی كه نسبت به غرب خود باخته بودند، در دوره‌ای این واژگان را باب كردند. بنابراین اگر غیرت میهنی و دینی داریم، نباید از آن استفاده كنیم.

این روزها از این واژه به عمد بیشتر استفاده می‌شود و در این راستا با فرهنگستان ادب جلسه‌ای خواهیم داشت و امیدوارم واژگان را به شكل صحیح استفاده كنیم.

سینمای ایران از سال 76 در سراشیبی سقوط بود

شمقدری در ادامه این نشست گفت:موجی به راه افتاده كه گمان می‌شود سینمای ایران در گرداب ابتذال افتاده و مبتذل شده است و تصور می‌شود مدیریت جدید این فضا را به وجود آورده است.

سینمای ایران از سال 76 در سراشیبی سقوط قرار گرفت و در ابتذال افتاده است و كسانی كه امروز مدعی هستند آن موقع سكوت كردند و الآن كه ما می‌خواهیم درست كنیم، همه می‌گویند سینمای ایران به ابتذال می‌رود كه این‌روند منصفانه نیست.

با ادامه‌ی این روند گزارش سینمای اصلاحات را منتشر می‌كنم

وی با بیان این‌كه گزارشی را به عنوان سینمای اصلاحات آماده دارند، گفت: اگر این روند ادامه پیدا كند آن را منتشر خواهیم كرد. من افتخار می‌كنم 12 سال فیلم نساختم تا پاك بمانم و سینمای پاك را پاسداری كنم و این را برای خودم افتخاری می‌دانم، حتی بیش از زمانی كه در جبهه مستند می‌ساختم.

شمقدری اظهار داشت: اگر این روند ادامه پیدا كند، می‌گویم چه كسانی سینمای ایران را به ابتذال كشاندند. ما باید امروز رویكردمان را عوض كنیم. روزی كه آمدیم دنبال آن بودیم تا با اعتمادسازی رونق ایجاد كرده و امور را اصلاح كنیم و فكر می‌كنم این راه نجات سینمای ایران است.

اینكه ما سینما را به ابتذال می‌بریم تهمت بزرگی است

وی ادامه داد: این‌كه ما سینما را به ابتذال می‌بریم تهمت بزرگ تاریخی است كه از آن نخواهیم گذشت. كسانی سینما را به ابتذال بردند كه امروز در فرانسه نشسته و به سینمای جوان ما هم حتی بدهكار هستند و علیه این ملت حرف می‌زنند و اگر لازم باشد افشاء خواهیم كرد.

شمقدری با اشاره به دوران حضورش در معاونت سینمایی خاطرنشان كرد: مدیران زیرمجموعه‌ی معاونت سینمایی و عمده‌ی سینماگران همه، طی این مدت به ما كمك كردند و این افتخار متعلق به سینماست. كسانی هم بودند كه در اتاق جنگ نشستند و علیه ما برنامه‌ریزی كردند و اگر لازم باشد آن‌ها را هم افشا كنیم.

وی افزود: ما به دنبال تحول جدی هستیم و در این راه شوخی نداریم. مدیران قبلی گرفتار زیرساخت‌ها بودند و در تلاشیم این زیرساخت‌ها را برهم بزنیم كه این تبعاتی برای ما خواهد داشت، اما این مسیر را طی خواهیم كرد تا به اهداف متعالی برسیم.

تغییرات دفترچه سیاستها تا 24 ساعت آینده منتشر می‌شود

شمقدری با اشاره به تغییرات اعمال‌شده در دفترچه‌ی سیاست‌های سینمایی اظهار داشت: چند جلسه با دوستان‌ درباره‌ی این سیاست‌ها داشتیم و بیشتر ابهامات در دو حوزه تولید و اكران بود و همچنین در خصوص سازوكارهای مرجع تصمیم‌گیری، ضوابط و شاخص‌های تصمیم‌گیری‌ها سوالاتی مطرح بود و در حوزه‌ی سینمای مستند هم خواستیم قسمت مربوط آن را مشخص‌تر كنند.

اعتقاد داریم سینمای مستند می‌تواند نقطه اتكای سینمای ملی و داستانی ما باشد و برای ما بسیار مهم است و امیدوارم دوستان دیدگاهشان را در این خصوص مطرح كنند، همین‌طور در حوزه‌ی تجربی و كوتاه كه زیاد در دفترچه به آن ورود پیدا نكردیم.

وی خبر داد:تغییراتی در این دفترچه داده‌ایم كه ظرف 24 ساعت آینده روی سایت معاونت سینمایی قرار می‌گیرد. از جمله این تغییرات بخش حمایت از فیلم‌های اول است كه سینمای مستند و تجربی كف حمایتی برای آن خواهد داشت و اگر ارزش اكران عمومی داشته باشد تبدیل به 35 خواهد شد. بنیاد سینمایی فارابی هم یك كف حمایتی از فیلم‌های غیراكرانی خواهد داشت.

تا پایان جشنواره‌ی فجر نقطه‌نظرات را جمع می‌كنیم

شمقدری درباره‌ی عدم ساخت فیلم اكران توسط تهیه‌كننده و كارگردان واحد گفت: بخشی از تهیه‌كنندگان با این كار موافق و بخشی از كارگردانان مخالف بودند و تصمیم گرفتیم هم‌زمان به شرطی مجوز تهیه‌كنندگی و كارگردانی به یك نفر بدهیم كه سرمایه‌گذارآخرین فیلمش، اعلام رضایت داشته باشد و همچنین برای فیلم غیراكرانی كه خودشان تهیه‌كننده و كارگردان آن هستند، اگر دو پروژه‌ی موفق داشته باشند، یكبار برای اكران می‌توانند هم‌زمان فیلم بسازند.

معاون سینمایی وزارت ارشاد درباره‌ی رده‌بندی تهیه‌كنندگان و كارگردانان نیز اظهار داشت: تا پایان جشنواره فجر نقطه‌نظرات را جمع می‌كنیم و شورای پروانه ساخت، پروانه نمایش، شورای جامع فناوری، كانون كارگردانان، تشكل تهیه‌كنندگی، مدیران تولید و انجمن برنامه‌ریزان و دستیاران كارگردان نظراتشان را در خصوص رتبه‌بندی تهیه‌كنندگان و كارگردانان برای سال بعد مشخص می‌كنند و شورای پروانه ساخت طبق آن عمل خواهد كرد.

آماده‌ایم كانون كارگردانان نماینده‌اش را به شورای پروانه ساخت معرفی كند

شمقدری ادامه داد: آمادگی داریم كانون كارگردانان، نماینده‌اش را برای شورای پروانه ساخت مشخص كند و تهیه‌كنندگان هم اگر به صنف واحدی رسیدند نماینده‌شان را معرفی كنند، به شرط آن‌كه افرادی كه معرفی می‌شوند كلیت حركت را قبول داشته باشند.

وی درباره‌ی سینمای استاندارد و این‌كه چه كسی آن را تعیین می‌كند، گفت: شورای جامع فناوری آن را مشخص خواهد كرد و از هر صنف دو نفر در این شورا حضور خواهند داشت و استانداردهای یك كار مطلوب را ارایه می‌دهند.

فیلمی كه به خارج می‌رود نباید سیاه‌نمایی داشته باشد

به گزارش ایسنا، معاون امور سینمایی در بخش دیگری از این نشست درباره‌ی حضور فیلم‌های سینمایی در خارج از كشور اظهار داشت: فیلمساز ما در داخل می‌تواند با مردم حرف بزند، اما اگر بخواهد در خارج با بیگانگان‌حرف بزند خارج از منافع ملی است و این شرایط را تغییر می‌دهیم.

فیلمی كه به خارج می‌رود باید ببینیم عزت و استقلال ملی ما را به خطر نیاندازد و سیاه‌نمایی نكند و اگر شورای تخصصی به این نتیجه رسید اجازه دارد به آن فیلم مجوز ندهند. اما در داخل كشور فیلم می‌تواند نمایش داشته باشد و مردم ما محرم و بیگانگان نامحرم هستند اما در گذشته این روند برعكس بود.

وی همچنین از اضافه شدن تولید فیلم‌های ویدئویی و كف حمایتی در دفترچه سیاست‌ها و آماده‌سازی آیین‌نامه‌ای برای تولید آثار مشترك خبر داد و گفت: برای فیلمسازی در مناطق هشت‌گانه‌ای هم كه قبلا اشاره كردیم مدیریت جدیدی را در این زمینه راه می‌اندازیم تا به قولی كه تولید سه فیلم در هر منطقه است برسیم. البته سال اول این محقق نمی‌شود و در آینده راه خواهد افتاد.

شمقدری به حوزه نمایش خانگی اشاره كرد و گفت: امنیت این شبكه برای ما مهم است و در این خصوص جایگاه رییس ستاد مبارزه با قاچاق محصولات نمایش خانگی را ارتقا دادیم و تمدید مجوز یك موسسه در سال بعد به شرط خرید چند فیلم ایرانی و یك كف خرید است كه باید رعایت شود.


تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی