تبیان، دستیار زندگی
همزمان با نخستین روز اكران فیلم سینمایی «طلا و مس»، تهیه‌كننده، كارگردان و بازیگر زن این فیلم در خبرگزاری ایسنا حضور یافتند و در مورد این فیلم به اظهارنظر پرداختند تهیه‌كننده فیلم طلا و مس گفت: جذابیت سینما برای من رفتن به مسیرهای تازه و كشف نشده است. دو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طلا و مس روایت یك عشق نجیب شرقی

طلا و مس روایت یك عشق نجیب شرقی

ایده اصلی، نزدیك شدن به زندگی یك روحانی بود كه در یك شرایط ویژه و خاصی قرار می‌گیرد و ناچار می‌شود درس را كنار بگذارد و از 2 بچه كوچك نگهداری ‌كند و همه اینها باعث شدند تا این فكر و ایده كامل شود.

همزمان با نخستین روز اكران فیلم سینمایی «طلا و مس»، تهیه‌كننده، كارگردان و بازیگر زن این فیلم در خبرگزاری ایسنا حضور یافتند و در مورد این فیلم به اظهارنظر پرداختند

تهیه‌كننده فیلم طلا و مس گفت: جذابیت سینما برای من رفتن به مسیرهای تازه و كشف نشده است. دوست داشتم یك فیلم عاشقانه ساخته شود. نمی‌توانم با داستان عشقی كه از كافی‌شاپ شروع می‌شود ارتباط برقرار كنم ولی عشق جاری در«طلا و مس» را خیلی دوست دارم، می‌فهمم و حس می‌كنم و نمونه آن در خانواده‌ها زیاد است.

به گزارش همشهری ، منوچهر محمدی(تهیه‌كننده)، همایون اسعدیان (كارگردان) و نگار جواهریان (بازیگر) فیلم «طلا و مس» در این نشست به بررسی چگونگی شكل‌گیری طلا و مس و مسائل مختلف پرداختند.

منوچهر محمدی درباره ایده و طرح این فیلمنامه كه متعلق به اوست، اظهار داشت: حدود 10 سال پیش فیلمی را به نام «دستمال زرد» دیدم كه برایم بسیار تاثیر‌گذار بود و روابط عاشقانه یك زن و مرد را به‌خوبی نشان داده بود.

این روزها هم مسئولان آمارهایی از افزایش طلاق می‌دهند كه بسیار تكان‌دهنده است و زیاد شدن آن نشان می‌دهد آستانه تحمل بسیار كم شده است. بحث اخلاق هم برایم مهم بود كه زیاد راجع به آن گفته می‌شود اما عمل نمی‌شود و بد نیست به جای شعار دادن، مقداری بدانیم اخلاق چیست؟ همه اینها دست به دست هم داد تا ایده «طلا و مس» شكل گرفت.

محمدی با بیان اینكه خواستیم یك عشق نجیب شرقی را در سینما نشان بدهیم خاطرنشان كرد: ایده اصلی، نزدیك شدن به زندگی یك روحانی بود كه در یك شرایط ویژه و خاصی قرار می‌گیرد و ناچار می‌شود درس را كنار بگذارد و از 2 بچه كوچك نگهداری ‌كند و همه اینها باعث شدند تا این فكر و ایده كامل شود.

این تهیه‌كننده كه پیش از این در 2 فیلم «زیرنور ماه» و «مارمولك» هم به شخصیت روحانی پرداخته است‌درباره علاقه‌اش به این قشر گفت: در دوره پس از انقلاب موقعیت روحانیت در جامعه‌ ما كاملا با قبل از انقلاب یك تفاوت اساسی و بنیادی كرده است؛ طبیعتا بخش عمده‌ای از روحانیت در مسند دولتی نشستند و مسئولیت‌های اجرایی پذیرفتند و به تبع این مسئولیت‌ها در رسانه حضور بیشتری پیدا كردند.

وی ادامه داد: مردم كمتر با زندگی روحانیون و مختصات فردی و مسائل مبتلا به آنها سروكار دارند. طبیعتا این افراد به‌عنوان یكی از اقشار مهم اجتماعی كه از مشروطه به این طرف در تمام حركت‌های اجتماعی‌- سیاسی نقش داشتند و همین‌طور یك‌جور بسته‌بودن فضای زندگی آنها، به‌طور طبیعی همیشه یك رمز و راز و كنجكاوی ایجاد می‌كند.

اهل سینما هم كه علاقه‌مند هستند به حوزه‌های كشف‌نشده سر بزنند و این برای خود من عاملی شد كه فكر كنم این حوزه كمتر دیده شده و خوب است مسائل این قشر مهم اجتماعی به نوعی در سینما مطرح شود.

دیدن آدم‌ها در موقعیت‌های خاص برایم جذاب است

همایون اسعدیان كارگردان این فیلم در بخش دیگری از نشست به ایسنا یادآور شد: طرح «طلا و مس» كه از سوی‌ منوچهر محمدی پیشنهاد شد برایم خیلی جذاب بود. دیدن آدم‌ها در موقعیت‌های خاص همیشه برایم جذاب است.

آدم‌ها را در مقابل چالش‌هایی قرار می‌دهیم و در این چالش‌هاست كه جوهره انسانی‌شان بروز می‌كند كه كدام طرفی هستند. این موضوع در «مرد آفتابی» و «آخر بازی» هم بود و در «طلا و مس» هم به همین شكل است.

وی افزود: آرامشی در یك زندگی هست و فضای خیلی خوبی كه یك بیماری می‌تواند همه اینها را به هم بزند و در این میان، ما این آدم‌ها را به چالش می‌كشیم و در این چالش آنان می‌توانند سربلند بیرون بیایند و یا پستی و حقارتی كه در انسان هست بروز كند و این موضوع برایم بسیار جذاب بود.

وی ادامه داد: مخصوصا اینكه چالش میان زن و مردی است كه عشق در آن وجود دارد و در نهایت چیزی كه در پایان فیلم دیده می‌شود، عشق است كه به شكل خیلی خالص بیرون می‌زند. اگر این طرح به هركس دیگر هم داده می‌شد برایش بسیار جذاب بود كه كار كند و اگر می‌شنیدم دست كارگردان دیگری است به آن حسادت می‌كردم و دوست داشتم كار كنم.

این كارگردان زمان مطرح شدن طرح‌اولیه تا كلید خوردن فیلم «طلا و مس» را حدود یكسال خواند و اظهار داشت: طرح اولیه تا آن چیزی كه ساخته شد، خیلی تفاوت كرد اما جوهره اصلی حفظ شد. بیماری زن ابتدا «كلیه» بود كه دیدیم هرچه جلو می‌رویم تبعات بدی دارد و به خرید كلیه می‌رسیدیم كه زیبا نبود. تا به بیماری «ام‌اس» رسیدیم؛ بنابراین جوهره قصه كه عشق بین این زن و مرد است و بحرانی كه در زندگی‌شان پیش می‌آید تغییر نكرد و مدام پخته‌تر شد.

نقشی برای اجرای كارهای مهم

نگار جواهریان یكی از بازیگران این‌ فیلم درباره نقشش در «طلا و مس» گفت: «زهرا سادات» نقشی است كه روزهای اول وقتی به آن فكر می‌كردم می‌ترسیدم و نمی‌دانستم درمی‌آید یا نه. چه بخش بیماری آن و چه بخش همسر یك روحانی و از آن عمیق‌تر، زنی كه بدون آنكه بداند، مهم‌ترین كارها را انجام می‌دهد.

نگار جواهریان ادامه داد: به‌نظرم ویژگی تمام فیلم‌های همایون اسعدیان بازی‌های خوب است و همه نقش‌های كوچك و بزرگ خوب هستند.  این بازیگر درباره نزدیك شدن به نقش یك بیمار ‌ام‌اسی یا بیان اینكه قبل از شروع كار این بیماری‌ را می‌شناخته، عنوان كرد: دوست عزیزی دچار این بیماری بود ضمن اینكه در زمان پیش‌تولید به كانون ام‌اس رفتم و این بیماران را دیدم. دیدن آنها و شنیدن مشكلاتشان من را با این بیماری بیشتر آشنا كرد.

باید قهرمان‌های باورپذیر و طبیعی انتخاب كنیم

در بخش دیگر این نشست محمدی با تاكید بر اینكه باید بتوانیم قهرمان‌هایی برای جامعه پیدا كنیم كه باورپذیر و طبیعی باشند گفت: سینمای ما قهرمان می‌خواهد؛ چیزی كه در فیلم‌های ما نیست و كمبودش احساس می‌شود.

هرچه این قهرمان‌ها واقعی‌تر باشند بیشتر به حال مخاطب و جامعه مفید خواهند بود. همین‌جوری كه می‌شنوم كاملا احساس می‌كنم كه قهرمانی شخصیت زن و فداكاری مرد كاملا تاثیرش را روی بعضی‌ها گذاشته و این به‌نظر من بیشترین پاداش و جایزه برای ماست كه ما را راضی می‌كند.


تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی