تبیان، دستیار زندگی
زنان ونوسی، مردان مریخی» یك فیلم كمدی خانوادگی است كه قصد دارد در كنار خنداندن تماشاچی، به بحث‌های جدی در باره مفاهیم عمومی زندگی مردم عادی بپردازد. كاظم راست‌گفتار، كارگردان فیلم با بیان این جمله، اضافه می‌كند كه تدوین فیلم به دست بهزاد مصلح تمام شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جلوه‌های ویژه در خدمت كمدی

جلوه‌های ویژه در خدمت كمدی

در قصه فیلم امین‌ حیایی نقش مهندس جوانی به نام سعید را بازی می‌كند كه از سوی همسرش، سیمین مجبور می‌شود در تعطیلات وی را برای اسكی به كشور فرانسه و كوه‌های آلپ بفرستد. سیمین در آلپ هنگام اسكی، در یك یخچال طبیعی سقوط می‌كند و می‌میرد. مهندس پس از بیرون آمدن از بهت و حیرت ناشی از مرگ همسرش، دوباره ازدواج می‌كند

كه قصد دارد در كنار خنداندن تماشاچی، به بحث‌های جدی در باره مفاهیم عمومی زندگی مردم عادی بپردازد.

كاظم راست‌گفتار، كارگردان فیلم با بیان این جمله، اضافه می‌كند كه تدوین فیلم به دست بهزاد مصلح تمام شده و به زودی كار ساخت موسیقی آن شروع می‌شود. علیرضا زرین‌دست مدیریت فیلم‌برداری این فیلم را به عهده داشته و امین حیایی، بهاره رهنما، شیلا خداداد، امیرحسین رستمی، سحر زكریا، غلامحسین لطفی، یوسف صیادی،اكرم محمدی  و شراره رخام بازیگران آن هستند.

به گزارش همشهری ، در قصه فیلم امین‌ حیایی نقش مهندس جوانی به نام سعید را بازی می‌كند كه از سوی همسرش، سیمین مجبور می‌شود در تعطیلات وی را برای اسكی به كشور فرانسه و كوه‌های آلپ بفرستد. سیمین در آلپ هنگام اسكی،   در یك یخچال طبیعی سقوط می‌كند و می‌میرد. مهندس پس از بیرون آمدن از بهت و حیرت ناشی از مرگ همسرش، دوباره ازدواج می‌كند. اما بلافاصله پس از ازدواج، جسد یخ زده همسر اول در كوه آلپ پیدا می‌شود و در اثر اتفاقی زنده می شود و به ایران برمی‌گردد. بازگشت او به ایران سرآغاز ماجراهایی طنزآمیز و عجیب و غریب می‌شود به نام« زنان ونوسی، مردان مریخی».

راست گفتار كه فیلمش را براساس فیلم‌نامه‌ای از حسین مثقالی و شعله نیك روش كارگردانی كرده، در باره حال و هوای خاص كمدی آن می‌گوید: «قصه فیلم قصه غریبی نیست و در كارهای قبلی‌ام هم تا حد زیادی در همین مایه‌ها كار كرده بودم. این بار سعی كردم قصه كمی متفاوت‌تر و تازه‌تر باشد. درعین حال، یكی از فرق‌های مهم كار تازه‌ام با ساخته‌های قبلی استفاده از جلوه‌های ویژه است. در مورد استفاده از جلوه‌های ویژه‌ طور دیگری فكر می‌كردم و اصلاً تصورش را نمی‌كردم كه این‌قدر سخت باشد. وقتی درگیر آن شدم، سختی مربوط به این كار را فهمیدم. ساخت صحنه‌هایی كه نیاز به جلوه‌های ویژه دارد، در سینمای ما با مشكلات زیادی روبه‌روست. به همین دلیل، خلق جلوه‌های ویژه فیلم سخت، اما در عین حال جذاب و جالب بود. در این فیلم، چیزهایی را تجربه كردم كه سینمای ما تا به امروز كمتر مشابه آن را تجربه كرده و به نوعی اولین بار بود كه چنین اتفاقی می‌افتاد.»

این فیلم‌سازكه كار بازنویسی فیلم‌نامه را خودش انجام داده و جلوه‌های ویژه نیز دست پخت خود اوست، با اشاره به این كه جلوه‌های ویژه فقط به حدود پنج دقیقه از فیلم مربوط می شود، می‌گوید انجام آن حدود یك ماه وقت گرفت. به گفته او: «هر ثانیه این پنج دقیقه واقعاً سخت بود. در این صحنه بهاره رهنما بازی دارد كه مطلقاً اسكی بلد نیست و باید با سرعت تمام از یك كوه بلند پایین بیاید. او به هوا پرت می‌شود و داخل یك یخچال سقوط می‌كند. بعداً با جرثقیل یك بسته بزرگ یخی كه رهنما داخل آن است (و تماشاچی می‌تواند او را ببیند)، از داخل گودال بیرون كشیده می‌شود. اجرای این صحنه كه وقت زیادی برد، اصلاً كار ساده‌ای نبود.»

راست گفتار می‌گوید تلاش داشته تا هنگام ساخت فیلم به گونه‌ای كار كند كه قصه آن ضمن دارا بودن جذابیت برای بیننده، حرف‌هایی هم برای گفتن داشته باشد.

وی در پایان صحبت خود اضافه می‌كند: «این قصه با حال و هوای كمدی خود، یك سری از مسائل و مشكلات روزمره خانواده‌های ایرانی را هم بیان می‌كند. تلاشم این بود كه این مسائل و مشكلات به زبان طنز گفته شود و توی ذوق تماشاچی نخورد. به همین دلیل است كه آنها را در دل قصه گنجانده‌ام و در طول ماجرا، هیچ تأكید خاصی بر روی آنها نمی‌شود. ظاهر خنده‌دار قصه، فرصت آن را فراهم می‌كند تا بیننده در باره یك سری مسائل جدی به فكر فرو برود. سینما اگر می‌خواهد مخاطب  داشته باشد و حرفی را بیان كند، باید برای او جذابیت داشته باشد. مقولات بصری بخش مهمی از آن است، كه جلوه‌های ویژه را نیز در بر می‌گیرد. علت استفاده از جلوه‌های ویژه را در این فیلم، از این منظر هم می‌توان نگاه كرد.»


تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی