تبیان، دستیار زندگی
از قرار معلوم فصل 28 سریال قرار است در پاییز 2010 پخشش شروع شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هشداری برای مردم

گزارشی از سریال پر بیننده هشدار برای كبری 11

کبرا 11

مهم‌ترین اصلی كه در ساخت سریال هشدار برای كبرا11 رعایت شده این است كه سازندگان آن از همان اول تكلیف خودشان را با بیننده و طیفی كه با آنها روبه‌رو خواهند شد مشخص كرده. مسلما كمتر بیننده حرفه‌ای سینما كه روز و شب خود را با فیلم‌های سینمایی روز سر می‌كند – فیلم‌هایی كه این روزها در گوشه و كنار شهر به وفور یافت می‌شود – می‌تواند برای همیشه پای این سریال دوام بیاورد. این اتفاق به‌طور حتم برای آن دسته از تماشاگرانی كه سریال‌های آمریكایی مثل «لاست» یا 24 را دنبال می‌كند هم خواهد افتاد. این دو دسته به خاطر تغییر ذائقه و داشتن متریال بهتر كمتر جذب سریال‌های مثل هشدار برای كبرا 11 خواهند شد. اما از طرفی كسانی كه وقتی آزاد آنچنانی برای پیگیری مداوم سریال‌هایی مثل لاست و فیلم‌های تازه از راه رسیده ندارند یا اصولا بیننده حرفه‌ای به‌شمار نمی‌آیند كه بخواهند ترغیب بشوند تا آنها را ببینند با روشن بودن تلویزیون در جلوی خودشان خود به خود جذب سریال‌های این شكلی خواهند شد تا كمی خستگی روزانه از تن آنها بدر برود. به این دسته بانوان خانه‌داری را هم اضافه كنید كه كمی هیجان بیشتر نسبت به سریال‌های درام ایرانی می‌خواهند و خود به خود چاره كار را دیدن سریال‌های این سبكی می‌كنند. البته این این دسته با آمدن سریال زیرزمینی كره‌ای -كه كم كم دارند شهر را به‌طور كامل در دست می‌گیرند- دل از دیدن این سریال‌ها نیز می‌كنند و سراغ چشم بادامی‌های تازه وارد خواهند رفت. بنابراین می‌توانیم نتیجه‌گیری كنیم سریالی مثل هشدار برای كبرا 11 بیشتر برای مخاطبان عامی در نظر گرفته شده كه بیشتر مایلند وقت آخر شب خود را با كمی هیجان و تصادف چند ماشین به پایان ببرند.

اولین قسمت از سریال از تلویزیون ایران به صورت مدیوم سینمایی پخش شد. بوجود آمدن یك تصادف كوچك در یكی از اتوبان‌های برون شهری آلمان كه به خاطر برخورد چند اتومبیل دیگر باعث به‌وجود آمدن تصادفی هولناك شد. این قسمت فصل آشنایی دو شخصیت اصلی سریال كه كاراگاهان پلیس اتوبان آلمان بودند، بود كه به صورت موازی به هم رسیدن آن دو را نشان می‌داد. اما به غیر از آشنایی این دو نفر دیگر اجزای تشكیل دهنده این قسمت در اكثر قسمت‌های دیگر تكرار شدند. حادثه‌ای شوم، تصادفی مرگبار، حضور چند مجرم، نقشه كشیدن برای یك دزدی و چیزهایی از این قبیل شروع كننده ماجرای هر قسمت هستند. یعنی با شوكی كه معمولا منجر به تصادف می‌شود یك قسمت شروع می‌شود تا همان اول بییننده نتواند از پای تلویزیون بلند شود و به كارهای دیگرش برسد. این یكی از برگ‌های برنده سریال هشدار برای كبرا 11 است كه در بیشتر مواقع مثمرثمر می‌افتد و می‌تواند بیننده را حداقل تا فصل ابتدایی هر قسمت همراه خود كند.

از قرار معلوم فصل 28 سریال قرار است در پاییز 2010 پخشش شروع شود

در فصل میانی ماجرا اطلاعات تكمیلی به بیننده داده خواهد شد كه به‌طور مثال به سرگذشت مجرم یا مجرمان می‌پردازد یا نحوه جمع‌آوری اطلاعات توسط كاراگاهان را نشان می‌دهد. این بخش معمولا پاشنه آشیل سریال محسوب می‌شود. دلیلش هم بسیار واضح و روشن است، نبود خلاقیت آنچنانی برای جذاب نگه‌داشتن ماجرا، نبود گره‌های داستانی خوب – كه اغلب تكراری و قابل حدث زدن هستند- و چالش برانگیز نبودن ادامه ماجرا دست به دست هم می‌دهند تا سریال بخش مهمی از مخاطبان حرفه‌ای را به راحتی از دست بدهد. همچنین این بخش نه ضرباهنگ بخش آغازین هر قسمت را دارد و نه بخش پایانی. اطلاعات به صورت آرام آرام به ذهن بیننده تزریق می‌شود تا آرام آرام او را آماده بخش پایانی ماجرا كند.
کبرا 11

پخش سوم و یا پایانی هم كه تكلیفش مشخص است؛ رو در رو قرار گرفتن خیر و شر سریال كه همیشه پلیس‌ها طرف خیر آن هستند. تمام داده‌ها و اطلاعات دو بخش قبلی در یك جا جمع می‌شوند تا پس‌زمینه اتفاق افتادن حادثه نهایی آماده باشد. این قسمت همیشه موضوعی به بن بست رسیده دارد زیرا هر قسمت نه اینكه ماجرایی جدا نسبت به قسمت‌های دیگر دارد و هیچ ارتباط داستانی بین آنها نیست بنابراین تمام ماجرای یك قسمت باید در این بخش به پایان برسد. به همین خاطر چاره‌ای نیست جز تمام كردن یك قسمت به هر قیمتی كه شده و همین زمینه تكراری شدن بی‌اندازه پایان‌های سریال را در بر خواهد داشت. چنین پایان‌هایی یعنی یك مشكل بزرگ چراكه بیننده از همان آغاز بخش نهایی یك قسمت می‌تواند حدس بزند كه چه اتفاقاتی رخ خواهد داد یا حداقل اینكه در نهایت نتیجه به نفع كدام گروه به پایان خواهند رسید كه همیشه خیر برنده است.

12 مارچ سال 1996 روزی بود كه اولین قسمت سریال هشدار برای كبرا 11 – به نام بمب‌گذاری در كیلومتر

92 - از طریق شبكه RTL Television به نمایش درآمد. از آن تاریخ تا كنون 209 قسمت دیگر در قالب 27 فصل پخش شده كه هر فصل به صورت میانگین بین 6 الی 10 قسمت در دل خود جای داده. در طول این فصل‌ها بازیگرانی از سریال جدا شدن و نفرات جدیدی جای خالی آن را پر كردند. رینر استركر جزو اولین كسانی بود كه مجموعه هشدار برای كبرا 11 را ترك كرد. او فقط در دو قسمت حضور داشت اما با رفتن او اردوگان آتالای جایش را گرفت كه در حال حاضر به جای معروف‌ترین شخصیت سریال یعنی سمیر نقش‌آفرینی می‌كند. از دیگر بازیگرانی كه به جمع دست اندركاران مجموعه پیوستند می‌شود مارك كلر را نام برد كه پخش سریال در ایران با ورود او شروع شد. با رفتن او در فصل شش رنه‌استینك جایش را گرفت كه توانست نزدیك به هشت فصل دوام بیاورد اما برای كار در پروژه دیگری نقشش را به كریستین الیور واگذار كرد. الیور هم فقط دو فصل با مجموعه همكاری كرد تا اینكه گئودون بوخارد جایش را گرفت. او كه سابقه بازی در سریال كمیسر ركس را دارد برای بازی در آخرین فیلم تارنتینو صحنه را ترك كرد و دیگر بازنگشت. اما این رفتن وآمدن‌ها تا جایی كه ساخت خود سریال ادامه داشته باشد ادامه خواهد داشت. از قرار معلوم فصل 28 سریال قرار است در پاییز 2010 پخشش شروع شود.


نویسنده: بهزاد یوسفی-تهران امروز

تنظیم از گروه هنر تبیان