تبیان، دستیار زندگی
هنوز مسابقات لیگ نهم به پایان نرسیده است، اما تعدادی از تیم‌های لیگ برتری مذاكرات پنهانی خود را برای جذب بازیكنان مورد نیازشان در فصل آینده آغاز كردند .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تمام تغییرات علی دایی

علی دایی سرمربی پرسپولیس

هرچند علی دایی پس از پیروزی در دیدار رفت فینال جام حذفی مقابل گسترش فولاد تبریز از عملكرد شاگردانش ابراز رضایت كرد ولی با نمایش‌های قبلی بازیكنان تیم به فراست دریافتند كه نمی‌تواند برای حضور موفق و قدرتمندانه در فصل آینده چه در عرصه داخلی و چه در لیگ قهرمانان آسیا (در صورت قهرمانی در جام حذفی) روی مجموعه فعلی‌اش نمی‌تواند حساب كند و حتما باید تغییرات اساسی در تركیب نفرات و حتی كادر فنی پرسپولیس ایجاد كند.

به نظر می‌رسد قرمزها برای فصل آینده مشكل چندانی از لحاظ مالی نداشته باشند ولی محدودیت‌های موجود در آیین‌نامه نقل و انتقالات حسابی دایی را به دردسر انداخته و او را مجبور كرده با سبك سنگین كردن نام‌ها روی كلیدی‌ترین نفرات برای رفع نقاط ضعف تیمش زوم كند.

نوع بازی پرسپولیس و توانایی‌های نفراتش نشان می‌دهد كه قرمزها تقریبا در تمام خطوط نیاز به تقویت عمده دارند و عملا نمی‌توان هیچ یك از خطوط سه‌گانه را در این میان با ادعای بهتر بودن نسبت به سایر مناطق از آنها منفك كرد و به همین خاطر دایی مجبور است روی نفرات بسیاری دقیق شود آن هم در حالی كه فقط می‌تواند شش بازیكن لیگ برتری جذب كند و تازه می‌خواهد یكی از این سهمیه‌ها را هم برای نقل و انتقالات نیم‌فصل نگه دارد.

حقیقی و معمارزاده

دروازه‌بان‌ها

هرچند در پروژه خریدهای دایی نام چند مدافع برجسته لیگ برتری دیده می‌شود و در صورت موفقیت در جذب آنها پرسپولیس صاحب یك خط دفاعی پرمهره و احتمالا مستحكم خواهد شد ولی در عین حال وسوسه جذب یك دروازه‌بان سطح بالا موردی است كه هیچ یك از مربیان را ول نمی‌كند و دایی هم از این قاعده مستثنی نیست به خصوص كه یكی از معدود نقاط روشن حضور دایی در تیم‌ملی، وجود دروازه‌بانی به نام سیدمهدی رحمتی بود و حالا سرمربی پرسپولیس خیلی تمایل دارد تا با توجه به نمایش‌های درخشان رحمتی در دروازه سپاهان او را هم به جمع نفرات تیمش اضافه كند و حتی كاشانی هم راضی شده مبلغی بالاتر از سقف بازیكنان پرسپولیس به رحمتی پرداخت كند اما این دروازه‌بانی كه فصل گذشته به قولی بیش از 700 و به قولی دیگر بیش از 650 میلیون از سپاهان پول گرفته، در تورم روزافزون قیمت دروازه‌بان‌های داخلی به چه میزان بالاتر از سقف تعیین شده برای پرسپولیسی‌ها رضایت خواهد داد؟ فقط همین را بدانید كه رحمتی پیشنهاد تیم متمول استیل‌آذین را رد كرده است و باید دید آیا رقم پیشنهادی كاشانی كه معمولا زیاد اهل دست و دلبازی نیست، دروازه‌بان اول تیم‌ملی را راضی می‌كند یا خیر؟ البته فراموش نكنید كه در صورت جذب رحمتی، پرسپولیس یا باید قید جذب مدافع چپ لیگ برتری را بزند و یا هر شش سهمیه لیگ برتری خود را در همین فصل نقل و انتقالات خرج كند.

البته شنیده می شود باشگاه پرسپولیس با شایعه کردن خرید سید مهدی رحمتی قصد دارد تا رقم قرارداد دو دروازبان خود را کاهش دهد تا بتواند قرارداد آنها را  به هر راحتی با هر دو دروازبان خود تمدید کند.

مدافعان پرسپولیس

مدافعان

از بین مدافعان تنها ماندن شیث رضایی و سپهر حیدری كاملا قطعی به نظر می‌رسد. ضمن این كه علی دایی از عملكرد علیرضا محمد رضایت دارد؛ اما این مدافع یكی دو پیشنهاد دیگر دارد كه اگر بهتر از پرسپولیس باشد بعید نیست جدا شود. از بین جلال اكبری و ابراهیم شكوری ظاهرا شكوری شانس بیشتری دارد. در این پست خیلی‌ها كار حسن اشجاری از ذوب‌آهن را با پرسپولیس تمام شده می‌دانند. نزدیكان دایی می‌گویند وی اعتقاد خاصی به اشجاری دارد و این بازیكن را برای دفاع چپ در نظر دارد. ضمن این كه مرتضی اسدی از صبا هم در فهرست پرسپولیسی‌هاست.

در عین حال حضور مجید غلام‌نژاد برای دفاع و هافبك راست و سیدجلال حسینی در مركز دفاع در تیم فصل آینده پرسپولیس تقریبا قطعی شده و به نظر می‌رسد کار هادی عقیلی در خط دفاع هم در مراحل آخر خود باشد.

هافبك‌ها

در خط میانی ابهامات زیادی وجود دارد. بجز كریم باقری كه قراردادش را برای یك سال دیگر تمدید كرد، بقیه بازیكنان شرایط یكسانی دارند. البته به نظر می‌رسد دایی از عادل كلاه‌كج و میثم بائو رضایت چندانی ندارد. محمد پروین هم كه بعید است با ماندن دایی فصل آینده در پرسپولیس باشد، محمد منصوری هم قراردادش تمام می‌شود. با این كه دایی گفته است تمایل دارد به تركیب تیمش زیاد دست نزند، اما تصور می‌شود خط هافبك پست پررفت و آمدی برای پرسپولیس باشد.

مازیار زارع و کریم باقری

به همین خاطر است كه سرمربی پرسپولیس با همفكری سرپرست باشگاه و همچنین دوستان و مشاورانش ضمن بررسی نفرات لیگ برتری روی مقوله‌های دگر مثل ایرانی‌های بازگشته از خارج و همچنین بازیكنان خارجی حساب باز كرده است. با توجه به قرائن و شواهد، به نظر می‌رسد بازگشت مازیار زارع پس از یك فصل حضور در امارات و مهرزاد معدنچی پس از سه سال بازی در آن سوی آب‌های گرم خلیج همیشه فارس تقریبا تمام شده باشد و این دو بازیكن فصل آینده در مركز و سمت چپ خط میانی پرسپولیس به میدان خواهند رفت. در واقع رقم‌های بالا و غیرقابل تصور كه نفراتی چون میلاد زنیدپور و حسن اشجاری برای حضور در پرسپولیس ارایه كردند باعث شده كه دایی فایل زنیدپور را كاملا بسته و در مورد اشجاری هم قضیه را به كاشانی محول كند و در عوض پروژه بازگرداندن معدنچی را تسریع ببخشد.

غلامرضا رضایی

مهاجمان

از بین مهاجمان آرفی احتمالا جدا می‌شود و محسن خلیلی علاوه بر مسائل فنی به خاطر رابطه دوستانه با سرمربی ماندنی است. دایی برخلاف كاشانی و باشگاه پرسپولیس تمایل دارد از بین خارجی‌ها هوارملامحمد را حفظ كند، غلامرضا رضایی پس از آن‌كه ابتدای فصل قبل مورد توجه پرسپولیسی‌ها بود و عاقبت به امارات رفت، احتمالا این فصل سرخپوش خواهد شد. مهاجم ملی‌پوش فولاد اهواز از بازیكنان مورد علاقه دایی است كه گفته می‌شود در ایام نوروز مذاكرات اولیه برای انتقال وی به پرسپولیس صورت گرفته و بعد از پایان رقابت‌ها اولین بازیكنی است كه به جمع سرخپوشان ملحق می‌شود. ضمن این‌كه كریم انصاری‌فر از سایپا هم در فهرست منتخب دایی قرار دارد. پیش از این گفته می‌شد كاشانی مصمم است رضایت خلعتبری را برای پیوستن به پرسپولیس جلب كند، اما ظاهرا پیشنهاد بالای مهاجم ذوب‌آهن از تمایل پرسپولیس كاسته است چون در مجموع سیاست باشگاه در جذب بازیكن در پیش گرفتن روالی است كه بازیكنان قبلی نسبت به مبلغ بازیكنان جدید معترض نشوند.

مورد دیگر قابل اشاره این‌كه با تاكید كاشانی باشگاه پرسپولیس نسبت به جذب بازیكنان خارجی باوسواس بیشتری عمل خواهد كرد. این‌طور كه گفته می‌شود قرار است دو سهمیه جذب بازیكن برای نیم‌فصل نگه داشته شود كه یكی از جاهای خالی برای بازیكنان خارجی خواهد بود.

در مجموع علی ‌دایی پیش از بازی با ابومسلم در جمع خبرنگاران گفته بود كه پرسپولیس در فصل آینده تغییرات زیادی نخواهد داشت و فقط نقاط ضعف ترمیم می‌شود، اما شكست غیرمنتظره شاگردانش برابر این تیم نظر او را عوض و اعلام كرد اگر وضع به همین منوال ادامه داشته باشد شاهد تغییرات گسترده در پرسپولیس خواهیم بود. باید منتظر ماند و دید كه دایی از بیان این حرف‌ها قصد ایجاد شوك مثبت را داشته یا واقعا بازی‌های ضعیف تیمش او را نگران كرده است و قصد دگرگونی و تحول در پرسپولیس را دارد، قهرمانی یا از دست دادن این شانس در جام حذفی برای بازیكنان فعلی این تیم بدون شك تعیین‌كننده است.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری