تبیان، دستیار زندگی
طی شش سال گذشته حاصل شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طی شش سال گذشته حاصل شد:

سود 5 میلیارد دلاری ایران از تبدیل 20 میلیارد دلار به یورو

 ایران طی سالهای 2004 تا 2009 یعنی در مدت شش سال از محل تبدیل 20 میلیارد دلار به یورو حدود 5.01 میلیارد دلار درآمد داشته كه این رقم معادل 833 میلیون دلار در سال است.

پول

به گزارش خبرگزاری فارس، بیژن بیدآباد در مصاحبه تلفنی با پایگاه اینترنتی ترند نیوز آذربایجان تصریح كرد، تصمیم ایران برای تبدیل ذخایر ارزی دلار به یورو یك تصمیم در كوتاه مدت است ولی متنوع سازی سبد ذخایر ارزی ایران یك طرح و برنامه بلند مدت اقتصادی است و ایران هم اكنون شرایط لازم برای اجرای این برنامه بزرگ اقتصادی را ندارد.

این در حالی است كه محمود بهمنی رییس بانك مركزی ایران اخیراً در كنفرانسی كه در تهران برگزار شده اعلام كرد، ایران نیمی از ذخایر ارزی خود را از دلار به یورو تبدیل خواهد كرد .

ایران طی سالهای 2004 تا 2009 یعنی در مدت شش سال از محل تبدیل 20 میلیارد دلار به یورو حدود 5.01 میلیارد دلار درآمد داشته كه این رقم معادل 833 میلیون دلار در سال است

بهمنی افزود، در زمان وقوع بحران مالی و اقتصادی ایران از محل تبدیل ذخایر دلار خود به طلا و یورو 5 میلیارد دلار درآمد كسب كرده است. بهمنی گفته بود، سیاست كلان مدیریتی بانك مركزی بر مبنای كاهش دلار در سبد ارزی استوار شده است .

پول

بید آباد در واكنش به این اظهارات گفت، سبد ارزی ایران از كاهش سهم دلار در آن چندان متضرر نخواهد شد و باید توجه داشت كه ارزش یورو نیز در شرایط كنونی به شدت كاهش یافته است.

وی افزود، البته كاهش ارزش یورو نیز مانند كاهش ارزش دلار موقتی است. این نتیجه طبیعی چرخه تحولات اقتصادی است . وضعیت سبد ارزی ایران در كوتاه مدت تثبیت خواهد شد.

بنابراین گزارش، تشدید نگرانی ها از وضعیت اقتصادی و مالی اروپا موجب كاهش چشمگیر ارزش یورو در برابر دلار شده است .

ایران طی سالهای 2004 تا 2009 یعنی در مدت شش سال از محل تبدیل 20 میلیارد دلار به یورو حدود 5.01 میلیارد دلار درآمد داشته كه این رقم معادل 833 میلیون دلار در سال است.

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور