تبیان، دستیار زندگی
مباحث مطرح شده در مجموعه کارگاه های علویان ترکیه در قالب یک کتاب 11 جلدی و با مقدمه ای از رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه، منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

9 ماه کارگاه جامعه علویان ترکیه
9 ماه کارگاه جامعه علویان ترکیه

مباحث مطرح شده در مجموعه کارگاه های علویان ترکیه در قالب یک کتاب 11 جلدی و با مقدمه ای از رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه، منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران( ایبنا) به نقل از روزنامه تودی زمان چاپ ترکیه، از ژوئن سال 2009 تا اواخر ژانویه سال 2010 کشور ترکیه به مدت 9 ماه شاهد برگزاری سلسله کارگاه هایی درباره جامعه علویان ترکیه با حضور مقام های دولتی، روشنفکران و رهبران جامعه بزرگ علویان ترکیه بود.

این کارگاه برای نخستین بار در کشور ترکیه برگزار شد و مباحثی درباره جامعه علویان و اعتقادهاي آنان و همچنین جایگاه آنان در جامعه 74میلیونی ترکیه در آن مطرح شد. اکنون این بحث ها در قالب یک مجموعه کتاب 11 جلدی منتشر شده است. رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در مقدمه ای بر این کتاب که با عنوان « یادبود علوی» منتتشر شده، بر اهمیت این کارگاه ها تاکید کرده است. او می نویسد: این کارگاه ها در بازنگری و حتی بازسازی حافظه تاریخی دولت درباره شهروندان علوی یک نقطه عطف محسوب می‌شوند.

اردوغان همچنین در این مقدمه به گام های دولت خود برای یکپارچگی دموکراتیک، گسترش آزادی و احترام به حقوق بشر اشاره کرده است. به گفته اردوغان، دولت در این روند، مشکلات بخش های مختلف جامعه علویان، برجسته نمایی و به طور گسترده ای مورد بحث قرار داده است، با این هدف که این مشکلات حل شوند. او همچنین از فاروق سلیک وزیر کشور ترکیه به خاطر سازماندهی و برگزاری این کارگاه ها قدردانی کرده است.

سلیک نیز در این مجموعه 11 جلدی، مقاله‌ای را به خود اختصاص داده است. به گفته او متن مباحث مطرح شده در این کارگاه باید به عنوان یک بایگانی ارزشمند و ماخذ، نگهداری شود.