تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیت الله سبحانی گفت: قوت و قدرت شیعه در مرجعیت مستقل و متکی به مردم است و همگان باید در کنار این حصن باشند و این پایگاه مستقل را حفظ کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قدرت شیعه در مرجعیت مستقل و متکی به مردم است
آیت الله سبحانی

حضرت آیت الله سبحانی گفت: قوت و قدرت شیعه در مرجعیت مستقل و متکی به مردم است و همگان باید در کنار این حصن باشند و این پایگاه مستقل را حفظ کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، صبح امروز در کنگره یکصدمین سال تولد حضرت آیت الله عبدالاعلی سبزواری با اشاره به دیوارهای بلند شهرهای قدیمی که حصن نامیده شده و در برابر حملات دشمنان و سارقان بنا می شد، فقیهان مومن را به حصن تشبیه کرد و گفت: مراجع تقلید حصن و مانع از حضور نااهلان در حوزه دین و مذهب می شوند.

وی در این مراسم که صبح امروز 23 اردیبهشت ماه در مرکز جهانی عوم اهل بیت(ع) برگزار شد، اظهار داشت: اگر شهرها همواره دشمن و سارق دارد، حوزه دین هم با تهاجم دشمنان فراوانی روبرو است که باید افرادی همواره از این حوزه دفاع کند.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که دفاع از حوزه اسلام مدتی بر عهده ائمه(ع) و بعد از ایشان بر عهده مراجع تقلید است، گفت: در زمان امام هادی(ع) مسأله جبری گری بالا گرفت و امام به عنوان حصن حصین با این پدیده به مقابله پرداخت.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم اضافه کرد: علمای اسلام خدمات عظیمی در دفاع از شیعه داشتند و حصن حصین شیعه بودند به طوری که مرحوم شیخ صدوق کتاب کمال الدین را نوشت و شیخ مفید نخستین کسی بود که توانست عقاید شیعه را از حالت پیچیدگی درآورد.

وی خاطرنشان کرد: پدرم شاگرد شیخ الشریف اصفهانی بود که از وی نقل می کند دو عالم بزرگوار شیخ مفید و محقق کرکی حق بزرگی بر عقاید و فقه شیعه دارند.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که فقیه مومن حصن حصین است، ابراز داشت: فقها با جان، مال، قدم و قلم خود دین را برای ما حفظ کرده و جان خود را سپر بلای دین کرده اند.

این مرجع تقلید ادامه داد: حضرت امام خمینی(ره) همواره در سنگر دفاع از دین بود و در سال 1322 در برابر چاپ کتاب اسرار هزار ساله، درس خود را تعطیل کرد و کشف اسرار را ننوشت که بسیار نافع واقع شد و توانست از هجوم دشمن در این عرصه جلوگیری کند.

وی افزود: امام راحل از دوم مهرماه 1341 به مبارزه با رژیم شاهنشاهی طاغوت پرداخت و توانست با مجاهد‌ت‌های فراوان به عمر این رژیم پایان داده و انقلاب اسلامی ایران را بنیان نهد.

حضرت آیت الله سبحانی در ادامه سخنان خود به قدرت مرجعیت اشاره کرد و اظهار داشت: علما از زمان قبل و بعد از امام صادق(ع) با خون، جان، مال، قلم و قدم خود از دین دفاع کردند و امیدواریم قدرت مرجعیت تا قیام امام مهدی(ع) باقی بماند.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم بیان داشت: قوت و قدرت شیعه در مرجعیت مستقل و متکی به مردم است و همگان باید در کنار این حصن باشند و این قوت را به عنوان حصن مستقل حفظ کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به شخصیت علمی حضرت آیت الله سبزواری اشاره کرد و ابراز داشت: علامه سبزواری بحر مواجی بوده است که بین جهاد قلمی، زبانی و بدنی جمع کرده است.

حضرت آیت الله سبحانی اضافه کرد: وی در انتفاضه شعبانیه، مردم را به قیام علیه نظام بعث عراق دعوت کرد و افزون بر شجاعت روحی، اخلاقی و ایمان راسخ، همان راهی را می رفت که حضرت امام خمینی(ره) در آن گام نهاده بود.