تبیان، دستیار زندگی
آدم تنها، مرد تنها و زن تنها که همه ی عمر را به تنهایی می گذرانند، از دید اسلام یک چیز مطلوبی نیست. مثل یک موجود بیگانه است در مجموعه پیکره ی انسانی. اسلام این طور خواسته که خانواده، سلول حقیقی محموعه ی پیکره ی جامعه باشد نه فرد تنها
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ازدواج در آغاز احساس نیاز

رهنمودهای رهبری به همسران جوان(1)

ازدواج

خداوند اصرار دارد

از نظر اسلام، تشکیل خانواده یک فریضه است. عملی است که مرد و زن باید او را به عنوان یک کار الهی و یک وظیفه انجام بدهند. اگر چه شرعا در زمره ی واجبات ذکر نشده، اما به قدری تحریص و ترغیب شده است که انسان می فهمد خدای متعال بر این امر اصرار دارد، آن هم نه به عنوان یک کارگزاری، بلکه به عنوان یک حادثه ی ماندگار و دارای تاثیر در زندگی و جامعه. لذا این همه بر پیوند میان زن و شوهر تحریص کرده و جدایی را مذمت نموده است.

خدای متعال از زن و مرد تنها خوشش نمی آید... خدای متعال از زندگی مشترک و مزدوج خوشش می آید .

آدم تنها، مرد تنها و زن تنها که همه ی عمر را به تنهایی می گذرانند، از دید اسلام یک چیز مطلوبی نیست. مثل یک موجود بیگانه است در مجموعه پیکره ی انسانی. اسلام این طور خواسته که خانواده، سلول حقیقی محموعه ی پیکره ی جامعه باشد نه فرد تنها .

این هم از اختصاصات اسلام است، هر چه زود تر بهتر. زود که می گوییم یعنی از همان وقتی که دختر و پسر احساس نیاز می کنند به داشتن همسر؛ هر چه این کار زودتر انجام بگیرد، بهتر است.

ازدواج در حال شور و شوق

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) اصرار داشتند جوانها زود ازدواج کنند- چه دخترها و چه پسر ها- البته با میل خودشان و با اختیار خودشان، نه اینکه دیگران برایشان تصمیم بگیرند. ما هم باید در جامعه ی خودمان این را رواج دهیم. جوان ها در سنین مناسب، وقتی از دوران جوانی خارج نشده اند، در همان حال گرمی و شور و شوق، باید ازدواج کنند. این برخلاف برداشت و تلقّی خیلی از افراد است که خیال می کنند ازدواجهای دوران جوانی، ازدواجهای زودرس است و ماندگار نیست. درست برعکس است، این طور نیست. اگر درست صورت بگیرد، ازدواج های بسیار ماندگار و خوبی هم خواهد بود و زن و شوهر در چنین خانواده ای کاملاً با هم صمیمی خواهند بود .

ازدواج در آغاز احساس نیاز

مقام معظم رهبری

اسلام اصرار دارد بر اینکه این پدیده در اوان خود، هر چه زود تر، درآغاز احساس نیاز انجام گیرد. این هم از اختصاصات اسلام است، هر چه زود تر بهتر. زود که می گوییم یعنی از همان وقتی که دختر و پسر احساس نیاز می کنند به داشتن همسر؛ هر چه این کار زود تر انجام بگیرد، بهتر است. علت چیست؟ علت این است که اولاً برکات و خیراتی که در امر ازدواج وجود دارد در وقت خود و زودتر از اینکه زمان بگذرد و عمر تلف بشود، برای انسان حاصل خواهد شد. ثانیاً جلوی طغیان های جنسی را می گیرد. لذا می فرماید: «من تزوِِِِِّج احرز نصف دینه». (بحارالانوار، ج 100، ص 219).  طبق این روایت معلوم می شود که نصف تهدیدی که انسان در باره ی دین خود می بیند از طرف طغیان های جنسی است که خیلی رقم بالایی است .

بنای نسل بشری به ازدواج است. قوام عالم به ازدواج است. انتقال تمّدن ها و فرهنگ ها به ازدواج است

اساس همه ی تربیت های انسانی

فرصت ازدواج و آرام گرقتن در یک مجموعه ی خانواده، یکی از فرصت های مهم زندگی است. برای زن و مرد ـ هر دوـ این یک وسیله ی آرامش و آسایش روحی و وسیله ی دلگرم شدن به تداوم فعالیت زندگی است. وسیله ی تسلّی، وسیله ی پیدا کردن یک غمخوارِ نزدیک که برای انسان در طول زندگی لازم است. قطع نظر از نیازهای طبیعی انسان که نیازهای غریزی و جنسی می باشد، مسأله ی تولید نسل و داشتن فرزند هم خود از دل خوشی های بزرگ زندگی است.

پس می بینید از هر دو طرف که انسان نگاه می کند، ازدواج یک امر مبارک و یک پدیده ی بسیار مفید است. البته مهمترین فایده ی ازدواج، همان تشکیل خانواده است و بقیه ی مسائل، فرعی و درجه ی دو و یا پشتوانه ی این مسأله است؛ مثل تولید نسل یا ارضای غرایز بشری، اینها همه درجه دو است، درجه ی اول همان تشکیل خانواده است.

بنای نسل بشری به ازدواج است. قوام عالم به ازدواج است. انتقال تمّدن ها و فرهنگ ها به ازدواج است.

بقای استقلال جوامع- چه از لحاظ سیاسی و چه از جهات دیگر- به ازدواج است. برکات فراوانی بر ازدواج وارد است.

ازدواج، در حقیقت دروازه ی ورود به تشکیل خانواده است و تشکیل خانواده اساس همه ی تربیت های اجتماعی و انسانی است.

منبع : کتاب بروید باهم بسازید - توصیه های رهبر معظم انقلاب به همسران

گروه خانواده و زندگی تبیان - تهیه و تنظیم :نداداودی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.