تبیان، دستیار زندگی
این عكس ‌ها توجه هیچ سازمانی را جلب نكرده است و هیچ ارگانی برای تهیه و یا استفاده از آنها حمایتی نكرده است .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

متاسفم كه ستاره سینما نیستم

مهدی منعم ، هنرمند عكاس دوران دفاع مقدس با اشاره به عكس‌ هایش كه با نام قربانیان جنگ این روزها در نگارخانه راه ابریشم به نمایش درآمده است، گفت: این عكس ‌ها توجه هیچ سازمانی را جلب نكرده است و هیچ ارگانی برای تهیه و یا استفاده از آنها حمایتی نكرده است اما احساس كردم باید این عكس ‌ها را نیز ثبت و ضبط كنم تا به عنوان یک دوره از تاریخ دوران دفاع مقدس ما و برای آشنایی نسل امروز كه روز به روز از مسائل دوران جنگ بیشتر دور می‌شوند، مفید فایده باشد.

متاسفم كه ستاره سینما نیستم

منعم تصریح كرد: با دیدن كسانی كه دست و پایشان بر اثر انفجار مین ‌های دوران جنگ قطع شده است، ممكن است دیگران احساس ترحم كنند اما عكاسی كه در دوران جنگ حاضر بوده است، بهتر می‌تواند حس و حال این اتفاق را به دیگران منتقل كند و مقاومت مردمی را نشان دهد كه اگر دیگران زمان جنگ شهر را ترک كردند، آنها ماندند تا نگهبان وطن امروز ما باشند.

مهدی منعم كه عكس‌های این نمایشگاه را نیز در قالب كتابی با سرمایه شخصی خود منتشر كرده است، از بی ‌توجهی سازمان‌های دولتی ذی‌ ربط انتقاد كرد و گفت: من یک عكاسم اما یک چهره سینمایی شناخته شده نیستم بنابراین عكس‌های من كه كاملا جدی است و به قربانیان جنگ می‌ پردازد، توجه مسوولان را جلب نمی‌كند ، در حالی كه برای نمایشگاه عكس یک ستاره سینما، معاون رئیس ‌جمهور و سازمان میراث فرهنگی كمک ‌های مادی و معنوی بسیاری كردند.

این عكس ‌ها توجه هیچ سازمانی را جلب نكرده است و هیچ ارگانی برای تهیه و یا استفاده از آنها حمایتی نكرده است .

به گفته این عكاس مستند،تمام عكس‌های این مجموعه در ارتباط با غیرنظامی ‌هایی است كه در ارتباط با جنگ ایران و عراق صدمه دیده‌اند و از این جهت در سه بخش تقسیم‌بندی شده است.

بخشی از آن مربوط به مجروحان انفجار مین، بخشی مرتبط به مصدومان غیرنظامی كه در بمباران مناطق مسكونی صدمه دیدند و بخشی دیگر مرتبط با مصدومان گازهای شیمیایی است.

منعم می‌گوید: در تمام سال‌هایی كه در خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان عكاس در مناطق جنگی بودم، براساس آن‌ چه در اطرافم می‌دیدم، این ایده را داشتم تا بعد از جنگ به سراغ آدم‌هایی بروم كه زندگی‌ شان به صورت كاملا ناخواسته با جنگ درهم آمیخته است و صدمات جبران ناپذیری از این جنگ دیده‌اند. هدف از گردآوری این مجموعه نیز زدن تلنگری عمیق به بانیان این جنگ‌هاست.

 این نمایشگاه روز جمعه - 24 اردیبهشت افتتاح می‌شود و تا چهارم خرداد از شنبه تا چهارشنبه ساعت 11 تا 19 و پنجشنبه از ساعت 17 تا 20 به نشانی تهران،خیابان لواسانی (فرمانیه غربی)، بین شهروند و آبکوه ،پلاک 103 میزبان علاقه‌ مندان است.


منابع :

جام جم

ایسنا

تنظیم برای تبیان :

بخش هنر مردان خدا - سیفی