تبیان، دستیار زندگی
گزارش کتاب تبیان از پایان بیست و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب را بخوانید:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شمردن جوجه ها ی نمایشگاه!

 نمایشگاه کتاب

اختتامیه بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح شنبه 25 اردیبهشت با حضور رئیس جمهور و شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی همچنین ناشران و نویسندگان در مصلای تهران برگزار می‌شود.

نمایشگاه کتاب تهران سال‌هاست به یک فروشگاه بزرگ کتاب تبدیل شده نه مکانی برای ارتباط بیشتر پدیدآورندگان با مخاطبان کتاب اما با این حال فرصتی است برای کتاب دوستان تا چرخی بزنند و از میان انبوه کتاب هایی که عرضه شده است آنچه باب میلشان است بیابند و بخرند...

گزارش کتاب تبیان از پایان بیست و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب را بخوانید:

افزایش 83 درصدی تراکنش های فروش

شرکت خدمات انفورماتیک اعلام کرد با انجام 310 هزار و 174 تراکنش از طریق 3 هزار پایانه فروش (pos) تحت پوشش شبکه شهاب شرکت خدمات انفورماتیک در نمایشگاه بین المللی کتاب، تعداد تراکنش های انجام شده در شش روز از برگزاری نمایشگاه نسبت به زمان مشابه سال قبل4/83 درصد افزایش را نشان می دهد. این شرکت با همکاری بانک صادرات و با هدف تامین رفاه بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب، سالانه تعداد زیادی از پایانه های فروش را در نمایشگاه تحت پوشش قرار می دهد. بر اساس آمار به دست آمده حجم تراکنش های انجام شده در روز اول برگزاری نمایشگاه 12 هزار و 356 تراکنش بوده است که سال گذشته در زمان مشابه، 9 هزار و 466 تراکنش به ثبت رسیده است. 20 اردیبهشت نیز 64 هزار و 650 تراکنش انجام شده است که در مقایسه با سال گذشته 4/50 درصد رشد را نشان می دهد.

شعرهای شاعران درباره انتخابات 88

کتاب «مسئله 22 خرداد نبود؛ مسئله 22 بهمن بود» که شعر شاعران درباره حوادث پس از انتخابات سال 88 است در نمایشگاه کتاب رونمایی شد. مراسم رونمایی از کتاب «مسئله 22 خرداد نبود مسئله 22 بهمن بود» با حضور شاعرانی چون علی محمد مؤدب، میلاد عرفان‌پور، علی داوودی و کاظم رستمی در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب برگزار شد.

کتاب "مسئله 22 خرداد نبود مسئله 22 بهمن بود " در نمایشگاه تهران در غرفه‌های نشر معارف، سریر، صبح و مجنون در دسترس علاقه مندان کتاب قرار دارد.

نمایشگاه کتاب

62 هزار دانشجو با کارت‌های یارانه‌ای بخش داخلی کتاب خریدند

بنا به گفته مدیر کمیته اجرای بانک صادرات 62 هزار دانشجو در طرح کارت‌های یارانه‌ای بخش داخلی نمایشگاه طی 5 روز ثبت نام کردند. در بخش خارجی، 36 هزار عنوان کتاب با کارت‌های یارانه‌ای به فروش رسیده است. تاکنون 23 هزار بن کارت در بخش ریالی فروخته شده است.

شرکت پست، 16 هزار محموله کتاب ارسال کرد

شرکت پست تهران بیش از 16 هزار محموله بین شهری را طی 5 روز نخست برگزاری نمایشگاه کتاب تهران دریافت و ارسال داشته است. منطقه 15 پستی تهران 3 پایگاه در نمایشگاه کتاب تهران مستقر دارد. از این تعداد 3 پایگاه بیش از 250 محموله شهری و 16 هزار محموله بین شهری طی 5 روز نخست برگزاری نمایشگاه کتاب تهران ارسال شده است. سرویس پیک موتوری بیش از 2 هزار جلد کتاب را از نمایشگاه کتاب تهران جابه‌جا کرد.

امکان خرید دائمی اینترنتی کتاب در بانک صادرات

بانک صادرات امکان خرید و فروش اینترنتی کتاب برای ناشران و علاقمندان حوزه فرهنگ را به صورت مستمر و در طول سال فراهم کرده‌است. بنا به گفته مدیر عامل بانک صادرات امسال بانک صادرات با توان بیشتری نسبت به سال‌های گذشته در برگزاری نمایشگاه کتاب همکاری داشته و در کنار استقرار باجه‌­های پرداخت و دستگاه‌های ATM ، 500 تن از نیروهای خود را به طور مستقیم در نمایشگاه به کار گرفته تا بتواند به بهترین نحو به فعالان و علاقمندان حوزه کتاب و نشر خدمت رسانی کند.

نمایشگاه کتاب
ایجاد یک بخش جدید در کتابخانه‌های عمومی

در حاشیه برگزاری بیست و سومین نمایشگاه بین المللی کتلب، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تفاهم‌نامه‌ای برای ایجاد بخش‌های تخصصی قرآنی در کتابخانه‌های عمومی امضا می‌کند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف تبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآنی درصدد ایجاد یک سلسله کتابخانه‌های تخصصی در حوزه علوم قرآنی است. این کتابخانه‌ها در دو بخش کتاب و دیجیتال تمامی کتاب‌های حوزه قرآن را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طرح دیگری به نام "درهای بزرگ قرآنی " دارد که در آن برای هر فعال قرآنی اعم از قاری، حافظ، پژوهشگر و ... یک سایت ویژه با ظرفیت و قابلیت‌های خاص اختصاص می‌یابد. همچنین همه فعالان قرآنی داخل و خارج کشور می­توانند از امکانات این سایت بهره‌مند شوند و به هر آنچه در حوزه علوم قرآنی از جمله فعالان، مسؤلان و محصولات و ... وجود دارد در زمان اندک دسترسی پیدا کنند.

کتاب «آن مهربان بردبار» رونمایی شد‌

منتخبی از مناجاتنامه خواجه عبدالله انصاری با عنوان «آن مهربان بردبار» در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد. کتاب حاضر به کوشش مهدی تمیزی، انتخاب و بازنویسی شده و در 64 صفحه رنگی به مدیریت هنری پری زنگنه و توسط انتشارات توسعه آموزش منتشر شده است. مهدی تمیزی، طراح، عکاس و روزنامه‌نگار اصفهانی چندی است که به بازنویسی و تصویرسازی متون قدیمی پرداخته است و معتقد است که متون قدیمی را باید با زبان ساده‌تر و روان‌تری بازنویسی کرد و امیدوار بود تا نسل کم مطالعه امروزی با کتاب خوانی آشتی کنند.

ثبت نام متقاضیان اینترنت پرسرعت در نمایشگاه کتاب

همزمان با برپایی بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب به مناسبت هفته ارتباطات، شرکت مخابرات استان تهران در غرفه اختصاصی از بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب برای دریافت اینترنت پرسرعت ثبت‌نام می‌کند. این اقدام که در راستای تحقق شعار سال همت و کار مضاعف به انجام رسید با استقبال خوب بازدیدکنندگان نمایشگاه بین‌المللی کتاب مواجه شده است.

گفتنی است با استقرار کارشناسان امور مشترکان اداره کل مخابرات منطقه هشت ثبت‌نام برای دریافت اینترنت پرسرعت و‌یژه تمامی مناطق به جز منطقه دو مخابراتی انجام می‌شود. علاوه بر این در غرفه شرکت مخابرات استان تهران آخرین دستاوردها و توانمندی‌های شرکت و سرویس‌ها و خدمات نوین مخابراتی توسط کارشناسان دفتر روابط عمومی برای بازدیدکنندگان معرفی می‌شود.

حضور فعال مصری‌ها در نمایشگاه

در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب، کشور مصر با داشتن چهار غرفه، هفتمین سال فعالیتش را در نمایشگاه ادامه می‌دهد. بنا به گفته مدیر فروش ناشران مصری امسال با داشتن چهار غرفه توانسته‌اند کتاب‌هایی در زمینه زبان و ادبیات عرب، علوم دینی و سیاسی و فلسفه و روان شناسی را با قیمت مناسب برای بازدیدکنندگان فراهم کنند. بنابراین گزارش کتاب فقه  الاعجاز العلی فی القرآن نوشته دکتر زغلول النجار با استقبال خوبی از سوی بازدیدکنندگان روبرو شده است.

نمایشگاه کتاب
انعقاد 18 تفاهم نامه برگزاری نمایشگاه کتاب استانی

موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در حاشیه نمایشگاه کتاب تهران 18 تفاهم نامه برگزاری نمایشگاه استانی کتاب با ادارات کل ارشاد استان‌ها امضا کرد. هر سال پس از بر پایی نمایشگاه کتاب تهران، نمایشگاه­ههای کتاب استانی آغاز و تا پایان سال ادامه می‌یابد. موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی در نمایشگاه کتاب تهران قرارداد برگزاری نمایشگاه‌های کتاب را با استان‌های خراسان جنوبی، خوزستان، کردستان، یزد، هرمزگان، سمنان، گیلان، قزوین، زنجان، مازندران، خراسان شمالی، لرستان، فارس، سیستان و بلوچستان، بوشهر، ایلام، چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه منعقد کرده است. نخستین نمایشگاه استانی 5 تا 11 خرداد در شهر بجنورد (خراسان شمالی) برگزار می‌شود.

پیک دانایی و معرفی 300 کتاب با موضوع ازدواج

طرح سیار «پیک دانایی» رونمایی شد. در این طرح که با حمایت سازمان ملی جوانان به اجرا درآمده است، بیش از 300 عنوان کتاب در مباحث ازدواج موفق ارائه می­شود. بنا به گفته مجری طرح "پیک دانایی"، هدف از اجرای این طرح؛ آشنایی جوانان با مباحث ازدواج و همسریابی مناسب است. این طرح برای نخستین بار در ایران به صورت سیار و مستقر در یک کامیونت اجرا می­شود.

طرح "پیک دانایی" آماده تعامل با نهادها و ارگان­های مرتبط با جوانان است تا در محافل عمومی از جمله دانشگاه­ها، پارک­ها و ... حضور یابد."طرح پیک دانایی" از سوی شبکه فعالان ازدواج، با مرکزیت در شهر اصفهان آغاز به کار کرده است.

اختتامیه نمایشگاه کتاب با حضور رییس جمهور

مراسم اختتامیه بیست و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، صبح شنبه (25 اردیبهشت ماه) با حضور دکتر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری، شخصیت های سیاسی و فرهنگی و ناشران و نویسندگان در مصلای تهران برگزار می شود.

این مراسم از ساعت 8.30 تا 10.30 برگزار می شود و در این مراسم ناشران برگزیده سال و غرفه های برگزیده نمایشگاه لوح تقدیر خود را از رییس جمهور دریافت می کنند.


تهیه و تنظیم برای تبیان:نرگس امیرسرداری