تبیان، دستیار زندگی
چشمانتان را ببندید و تصور کنید که سوار ماشین زمان شده اید و هفتاد میلیون سال در طول تاریخ به عقب می روید. درست در دوران سوم زمین شناسی که زمین کم کم شکل کنونی اش را پیدا می کند، ماشین زمان می ایستد و شما پیاده می شوید. مکان؟ غاری کریستالی هفت رنگی که با ق
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوار ماشین زمان شوید

غار چال نخجیر

چشمانتان را ببندید و تصور کنید که سوار ماشین زمان شده اید و هفتاد میلیون سال در طول تاریخ به عقب می روید. درست در دوران سوم زمین شناسی که زمین کم کم شکل کنونی اش را پیدا می کند، ماشین زمان می ایستد و شما پیاده می شوید. مکان؟ غاری کریستالی هفت رنگی که با قندیل های نقره ای به شما خوش آمد می گوید و احتمالا یکی دو چشمه جوشان و خنک از گوشه و کنار غار به تازگی شروع به جوشیدن کرده اند! دوباره سوار ماشین زمان شوید و به امروز برگردید. دوست دارید این غار کهنسال را بعد از هفتاد میلیون سال ببینید؟ برای این کار کافیست یک بلیط به مقصد دلیجان بگیرید و سری به غار چال نخجیر بزنید! غاری که دیدن آن می تواند ذائقه گردشگری تان را آنقدر تغییر دهد که از این به بعد تنها به سفرهایی بروید که بازدید از غار در آنها حرف اول و آخر را می زند! غار کریستالی چال نخجیر که در جنوب شرقی استان مركزی و هشت كیلومتری شمال دلیجان قرار گرفته، یكی عجایب خلقت و زیباترین غارهای طبیعی جهان محسوب می شود.

دیدن این غار می تواند ذائقه گردشگری تان را آنقدر تغییر دهد که از این به بعد تنها به سفرهایی بروید که بازدید از غار در آنها حرف اول و آخر را می زند!

مجسمه های سنگی

غار چال نخجیر

وجود آبشارهای طبیعی، كریستال های هفت رنگ و اسفنج های بلورین در كف و دیوار و سطوح این غار كه از سقف قندیل بسته‌اند، همگی شما را به سفری رویایی می برند که شاید فرصت تجربه آن را در هیچ نقطه دیگر دنیا پیدا نکنید. این غار در دامنه كوهی كم‌ارتفاع قرار گرفته و دسترسی به آن برای بازدیدكنندگان داخلی و خارجی بسیار آسان است.

اگر سری به غار چال نخجیر زدید، حتما از آبشار گلی، تالار و تندیس عروس، تالار هیولا، چلچراغ، حوضچه آب، چهل ستون و دریاچه آب آن دیدن کنید. یک ویژگی خیلی جالب، این غار را از دیگران جدا می کند و آن جانوران سنگی جالبی هستند که در گوشه گوشه غار جا خوش کرده اند و بخش باغ وحش غار را تشکیل داده اند. اشتباه نکنید! اینها فسیل جانوران واقعی نیستند! این دست طبیعت است که سنگ‌های آهکی را به شکل‌ عقاب، لاک‌پشت، گوزن، انسان، کبوتر و تندیس‌های شگفت انگیز بلورین درآورده است! علاوه بر این، سیستم تهویه طبیعی این غار آنقدر پیشرفته است که با قدم زدن در طول غار در هیچ نقطه‌ای احساس کمبود اکسیژن نخواهید کرد.

دست طبیعت در غار چال نخجیر سنگ‌های آهکی را به شکل‌ عقاب، لاک‌پشت، گوزن، انسان، کبوتر و تندیس‌های شگفت انگیز بلورین درآورده است!

غار وحشت

غار چال نخجیر

نخجیر به معنای شکار است و چال نخجیر به معنی شکارگاه. لفظی که به دلیل کاربری شکاری منطقه چال نخجیر به آن اتلاق می شد. تا سال 1367 شکارچیانی که راهی چال نخجیر می شدند، از شنیدن صداهای هولناکی روایت می کردند که شبیه غرش یک هیولای خشمگین بود و باعث وحشت شکارچیان و گیاه چینان می شد.

همین مهم ترین بهانه خرافات و داستان های عجیبی بود که اهالی منطقه درباره چال نخجیر نقل می کردند. غافل از این که شکافی در دل سنگ‌های کوه بود که به علت وزش باد به درون آن و نبود مجرای خروجی بزرگ، مثل حنجره‌ای منقبض و عصبی فریاد می کشید.

اما در سال 1367 وقتی سازمان آب برای عملیات عمرانی اش مجبور به ایجاد یك انفجار در منطقه شد، ناگهان برگ تازه ای از دوران سوم زمین‌شناسی رو شد. غار 70میلیون ساله چال‌نخجیر که به سرعت مورد کاوش غارنوردان قرار گرفت تا امروز بعد از 22 سال، گروه های كوهنورد بتوانند تا عمق دو هزارمتری آن پیشروی كنند. به گفته این کوهنوردان در انتهای این غار یك استخر بزرگ آب وجود دارد و تالارهای بزرگ طبیعی که در كنار این استخر قرار گرفته اند.


گروه گردشگری تبیان- آرزو رستم زاد