تبیان، دستیار زندگی
نزول ستاره های دارای شانس برای کسب توپ طلا و عنوان بهترین بازیکن سال فیفا، دست های کارشناسان را در انتخاب برترین بازیکن سال 2010 بسته است .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تردید در انتخاب برترین بازیکن سال

رونالدو و کاکا

نزول ستاره هاى داراى شانس براى كسب توپ طلا و عنوان بهترین بازیكن سال فیفا، دست هاى كارشناسان را در انتخاب برترین بازیكن سال 2010 بسته است.

در سالهاى گذشته بازیكنى كه در رقابت هاى لیگ قهرمانان اروپا خوش مى درخشید و حتى بهترین گلزن این رقابت ها شانس زیادى براى رسیدن به توپ طلا داشت اما امسال ستاره هایى چون لیونل مسى، كریستیانو رونالدو و ریكاردو كاكا موفق عمل نکردند و تیم هایشان هم راهى به فینال پیدا نكردند. این جاست كه همه نگاه ها به سمت جام جهانى مى رود.

آفریقاى جنوبى بهترین فرصت براى بازیكنانى خواهد بود كه هنوز خود را از شانس هاى اصلى كسب جوایز فردى فیفا و یوفا در سال 2010 مى دانند. اما بد نیست بدانید در حال حاضر وین رونى ستاره پرفروغ منچستریونایتد در صدر قرار دارد و حتى چند گام پیشتر از مسى و كریس رونالدو است.

ركود در لیگ قهرمانان

لیگ قهرمانان اروپا، فضایى است كه انتخاب برترین بازیكن سال را براى كسب توپ طلا آسان مى كند. در سالهاى گذشته خیلى راحت مى شد حدس زد كه این عنوان به چه بازیكنى مى رسد. در ابتداى این فصل لیونل مسى كه در سال گذشته تمام عنوان هاى فردى و گروهى را در اختیار خود گرفته بود به همراه كریستیانو رونالدو و ریكاردو كاكا شانس هاى اصلى كسب توپ طلا و جایزه بهترین بازیكن سال فیفا بودند اما هیچ یك در اندازه هاى خود ظاهر نشدند. در صورتى كه بارسلونا به فینال لیگ قهرمانان راه مى یافت، مسى این شانس را داشت تا براى دومین سال پیاپى همه رقیبان خود را پشت سر بگذارد اما نمایش ضعیف این ستاره آرژانتینى در 2 بازى رفت و برگشت مقابل اینتر و رفتارى كه به قول ژوزه مورینیو هیچ بویى از جوانمردى نبرده بود، این شانس را در اختیار یك بازیكن دیگر قرار داده است. حالا این سؤال پیش مى آید كه به راستى چه بازیكنى در ركود لیگ قهرمانان، مى تواند تمام آرا را براى كسب توپ طلا و جایزه فیفا از آن خود كند؟ فكر نمى كنید وین رونى بهترین كاندیدا باشد؟

رونى، روبن و ریبرى

وین رونى ستاره منچستریونایتد، در كنار آرین روبن هلندى و فرانك ریبرى نگاه كارشناسان فوتبال جهان را به خود اختصاص

داده اند اما فقط 2 بازیكن صلاحیت دارند.

ریبرى در این سال براى بایرن مونیخ عالى كار كرد و در كنار روبن، تیم باواریایى را به فینال لیگ قهرمانان رساندند. او مى توانست یكى از 3 كاندیدا باشد اما مشكلات اخلاقى و پرونده اى كه در مورد او و 3 بازیكن تیم ملى فرانسه در جریان است و همینطور غیبت در فینال سانتیاگوبرنابئو، نام او را به طور خودكار از این لیست حذف كرد. در مورد آرین روبن كه بى تردید یكى از بهترین های نقل و انتقالات فوتبال اروپا در فصل جارى بود، این نكته را مى توان گفت كه قرار گرفتن در بین 3 بازیكن بهترین هدیه براى ستاره اى است كه در چلسى و رئال مادرید فراموش شد ولى در بایرن احیاء.

وین رونی و لیونل مسی

با این كه هنوز هم مسى و رونالدو شانسى براى خود قائل هستند، اما همه چیز حكایت از گامهاى سریع وین رونى براى كسب این جوایز دارد. ستاره شیاطین سرخ از زمانى كه با ترك اورتون به منچستریونایتد پیوست تبدیل به یك بازیكن كامل شد. دیگر كمتر كسى او را با شرك (شخصیت كارتونى) مقایسه مى كند.

رونى در این سال 2 جایزه را در فوتبال انگلستان به عنوان بهترین بازیكن سال جزیره از آن خود كرده و یكى از ستار ه هاى بى چون و چراى من یونایتد در لیگ قهرمانان بود.

خیلى ها بر این اعتقادند چنانچه آسیب دیدگى گریبان او را نمى گرفت، شكى نبود كه منچستر به جاى بایرن مونیخ به فینال راه مى یافت.

جام جهانى آفریقاى جنوبى

كارشناسان و نویسندگان ورزشى و سایر افرادى كه در انتخاب بهترین ستاره سال اروپا و جهان نقشى دارند، باید خیلى خوشحال باشند كه این سال جام جهانى آفریقاى جنوبى را پیش رو داریم.

با توجه به ركود لیگ قهرمانان و غروب ستاره هاى بزرگ، رقابت هاى جام جهانى 2010 آفریقاى جنوبى شانس بازیكنان را براى كسب این جوایز افزایش داده است.

برخلاف سنت گذشته، در این سال این احتمال وجود دارد كه برنده توپ طلا و بهترین بازیكن سال جهان یك نفر نباشد اما بازهم موفقیت و درخشش در جام جهانى مى تواند هر پیش بینى را تغییر دهد. تیم هاى ملى انگلیس، ایتالیا، آرژانتین، هلند، اسپانیا و برزیل براى قهرمانى در رقابت هاى آفریقاى جنوبى شانس زیادى دارند و این موضوع شانس ستاره هایى چون رونى، مسى، روبن و كاكا را افزایش مى دهد. این رقابت بین بازیكنان براى كسب جوایز فردى مى تواند جام جهانى در كشورى چون آفریقاى جنوبى را زیباتر از جام هاى گذشته كند. در حالى كه پیش بینى مى شود جام جهانى 2010 یكى  از ضعیف ترین ها در نوع خود باشد، حالا یك دلخوشى براى مسئولین برگزارى این مسابقات به وجود آمده و آن هم تلاش ستاره هاى نامدار براى موفقیت خود و تیم هاى ملى كشورشان در این رقابت هاست.

شك نكنید اگر انگلیس یا آرژانتین قهرمان جام جهانى شوند رونى یا مسى توپ طلا و بهترین بازیكن سال فوتبال جهان را از آن خود خواهند كرد. به هر حال آنچه كه مراسم امسال را متمایز از سال هاى دیگر مى كند این است كه ابهامات در انتخاب شایسته ترین بازیكن، پیش بینى ها را تبدیل به یك مسابقه فكرى كرده كه هیچ بازیكنى از حالا برنده قطعى این پیش بینى ها نیست.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری