تبیان، دستیار زندگی
رژیم صهیونیستی به كارنامه موفق جنبش حماس در هر دو عرصه مقاومتی و حكومتی اعتراف كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رژیم صهیونیستی به قدرت نظامی و سیاسی جنبش حماس اعتراف كرد

رژیم صهیونیستی به كارنامه موفق جنبش حماس در هر دو عرصه مقاومتی و حكومتی اعتراف كرد.

پژوهشكده مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با انتشار كتاب جدیدی با عنوان "مقاومت.. تشدید چالش مقاومت و تاثیر آن بر عنصر امنیت داخلی اسرائیل" كه با قلم میخائیل ملشتاین به رشته تحریر درآمده، به بررسی خطرات گسترش تفكر مقاومت بر امنیت داخلی رژیم اشغالگر قدس پرداخته است.

حماس

ملشتاین در این كتاب به بررسی كارنامه جنبش حماس در جمع میان مقاومت و حكومت پرداخته و سعی كرده است عملكرد چهار ساله این جنبش در عرصه‌های مذكور را مورد بررسی قرار دهد.

وی در بخشی از كتاب خود آورده است كه حماس نقش زیادی در گسترش تفكر مقاومت در منطقه داشته و دستاوردهای بزرگی را در این زمینه كسب كرده است كه از جمله آنها می‌توان به عقب‌نشینی ارتش صهیونیستی از نوار غزه در سال 2005 میلادی و موفقیت حماس در انتخابات شهرداری‌ها و پارلمانی فلسطین در سال 2006 میلادی اشاره كرد كه به دنبال آن توانست قدرت را در فلسطین به دست گرفته و مانع از تحقق اهداف ارتش صهیونیستی در جنگ اخیر غزه شود.

این نویسنده صهیونیستی از جنبش حماس با عنوان الگویی بی‌نظیر و به عنوان یكی از شاخه‌های گروه اخوان‌المسلمین مصر یاد كرده است كه زمام امور نوار غزه را در دست گرفته و تشكیلات نظامی قدرتمندی (به نام گردان های شهید عزالدین قسام) سازماندهی كرده است.

ملشتاین در بخش دیگری از كتاب به تشریح پندها و درس‌های خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس از جنگ 33 روزه لبنان پرداخته و می‌گوید، یكی از این درس‌ها این بود كه اسرائیل دیگر قادر به پیروزی در جنگ‌های خود با طرف‌های عرب نیست و مقاومت به خوبی توانسته است به وزنه‌ای سنگین در منطقه تبدیل شود كه می‌تواند با كشاندن ارتش صهیونیستی به جنگ فرسایشی و با اتكا به پایداری و مقاومت مبارزان خود كه برخواسته از اعتقادات دینی آنهاست، آن‌را شكست دهد.

حماس به این نتیجه رسیده است كه هیچ تناقضی میان حكومت و جهان نیست و با تداوم عملیات‌های نظامی خود كه از جمله آنها می‌توان به حادثه اسارت گلعاد شلیط در زمان حضور این جنبش در عرصه قدرت اشاره كرد، عملا این مساله را به اثبات رساند

وی در ادامه این بحث می‌گوید كه یكی دیگر از نتایجی كه مشعل به آن دست یافته این است كه حماس به جایگزینی واقعی برای سران تشكیلات خودگردان تبدیل شده و با ورود به عرصه سیاسی توانسته خود را به عنوان رقیبی سیاسی برای تشكیلات معرفی كند.

از سوی دیگر، جنگ لبنان این مساله را ثابت كرد كه رژیم صهیونیستی به ویژه پس از زوال نسل بنیان‌گذاران خود در یك بحران داخلی به سر می‌برد.

رژیم صهیونیستی

این نویسنده صهیونیستی هم‌چنین می نویسد، حماس به این نتیجه رسیده است كه هیچ تناقضی میان حكومت و جهان نیست و با تداوم عملیات‌های نظامی خود كه از جمله آنها می‌توان به حادثه اسارت گلعاد شلیط در زمان حضور این جنبش در عرصه قدرت اشاره كرد، عملا این مساله را به اثبات رساند. علاوه بر این، حماس هیچگاه حاضر نشد كه به خاطر مقتضیات حكومت خود در مقابل درخواست‌های طرف‌های بین‌المللی برای به رسمیت شناختن "اسرائیل" و یا توقف فعالیت‌های مسلحانه تسلیم شود.

بر اساس گزارش مركز اطلاع‌رسانی فلسطین، میخائیل ملشتاین تاكید كرده است كه با وجود این‌كه حماس از اصول خود دست برنداشته است، اما حضور آن در عرصه قدرت در نوار غزه باعث شده است كه احتیاط و هوشیاری بیشتری در زمینه تعامل نظامی با رژیم اشغالگر قدس از خود نشان دهد.

وی در پایان این بخش از كتاب خود آورده است كه برخی رهبران قدیمی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) و جنبش فتح تضعیف شده و رو به فعالیت‌های تشكیلاتی و سازمانی آورده‌اند، اما جنبش حماس علی‌رغم تشابهات ظاهری و تشكیلاتی به جنبش فتح تفاوت‌ها و نقاط تمایز زیادی نسبت به فتح دارد و در نوع خود پدیده جدیدی به شمار می‌رود كه رهبری فعالیت‌های ملی را به دست گرفته است.

منبع: ایسنا

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور