تبیان، دستیار زندگی
حدود ساعت 15:30دقیقه است كه میهمانان رییس سازمان ورزش می‌رسند. وزیر ورزش و جوانان تركیه در راس هیاتی به سئول آمده تا دو طرف درباره توسعه روابط ورزشی با هم مذاكره كنند ..........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران - تركیه؛ در آزادی

دیدار وزیر ورزش ترکیه و علی سعیدلو

حدود ساعت 15:30 دقیقه است كه میهمانان رییس سازمان ورزش می‌رسند. وزیر ورزش و جوانان تركیه در راس هیاتی به سئول آمده تا دو طرف درباره توسعه روابط ورزشی با هم مذاكره كنند. علی سعیدلو هم به همراه معاونان خود و دو سه نفر از قدیمی‌های مدیریت ورزش یعنی بهرام افشارزاده، علی كفاشیان و محمدرضا یزدانی خرم از میهمانانش استقبال می‌كند. تقریبا یك ساعتی طول می‌كشد و دو طرف درباره مسائل مختلف صحبت می‌كنند، از برپایی اردوهای مشترك گرفته تا دیدار دوستانه بین تیم‌های ملی فوتبال دو كشور.

پیش‌نویس تفاهمنامه‌ای آماده می‌شود تا بعد از طی پروسه حقوقی و قانونی به امضا برسد. جلسه كه تمام می‌شود، لبخند را می‌توان به وضوح در چهره تك تك حاضران این جمع دید. معلوم می‌شود كه صحبت‌های دوستانه‌ای رد و بدل شده به شكلی كه فاروق نافذ اوزاك وزیر ورزش و جوانان تركیه پس از این نشست جمله جالبی را به كار می‌برد «از اینكه در خانه خود هستیم، خوشحالم ...» در این جلسه صحبت‌های زیادی مطرح شده كه یكی از مهمترین موارد این جلسه بحث بازی دوستانه تیم‌های ملی فوتبال ایران و تركیه است؛ مسابقه‌ای كه پیشنهادش از سوی رییس سازمان ورزش ایران داده شده و وزیر ورزش تركیه هم به صورت تلویحی خوشحالی خود را از این رویداد اعلام می‌كند اگرچه می‌گوید فدراسیون فوتبال این كشور باید نظر نهایی را اعلام كند چون مجموعه‌ای مستقل است ...

وزیر ورزش ترکیه و علی سعیدلو

سعیدلو: برادرخواندگی و خواهر خواندگی بین باشگاه‌ها ایجاد می‌شود

سعیدلو بعد از اینكه با آرامش صحبت‌های وزیر ورزش تركیه را گوش می‌كند، در جمع خبرنگاران حاضر می‌شود. در دفتر كارش به سوال‌های خبرنگاران جواب می‌دهد؛ سوال‌هایی كه ابتدا حول و حوش نشست با وزیر كشور تركیه می‌چرخند و بعد به گوانگ‌ژو می‌رسند.

نفر اول سازمان تربیت بدنی پیش از موارد دیگر از تفاهمنامه‌ای می‌گوید كه بین ورزش دو كشور امضا می‌شود و بعد هم از بازی با تیم ملی فوتبال تركیه خبر می‌دهد، بازی كه سعیدلو پیشنهادش را داده: «شخصا پیشنهاد این بازی را ارائه كردم اما باید ببینیم در آینده چه اتفاقی می‌افتد. به هرحال ما كه تلاش‌مان را انجام می‌دهیم تا با كشورهای مختلف ارتباطات گسترده‌ای داشته باشیم. اگرچه كارهایی شروع شده ولی حتما باید بیشتر در این زمینه گام برداریم. ما پیش از این دیدار در همه زمینه‌ها برنامه‌ریزی كرده بودیم و با دوستان خود در فدراسیون‌ها و وزارتخانه‌ها كار كارشناسی انجام داده بودیم. ما تفاهمنامه‌ای در زمینه فوتبال، تكواندو، كشتی و... آماده كردیم تا ورزشكاران دو كشور با هم همكاری داشته باشند.

تیم‌های ملی اردوهای مشترك برگزار كنند و در واقع از ظرفیت دو كشور استفاده شود.» او تاكید می‌كند كه دو كشور می‌توانند از ظرفیت‌های همدیگر استفاده كنند: «همكاری‌های دو كشور بسیار موثر است. ما در مسابقه‌های جام جهانی بسكتبال حضور داریم. این برای ما یك ظرفیت است كه تماشاگران ما بتوانند تیم ملی ایران را در شرایط خوبی تشویق كنند.»

وزیر ورزش ترکیه و علی سعیدلو

رییس سازمان تربیت بدنی به نزدیكی دو كشور هم اشاره می‌كند:‌ « این دیدار مفید و كوتاه بود. خوشبختانه كشورهای ما به هم نزدیك هستند و می‌توانیم روابط را عمیق‌تر كنیم. » او ادامه می‌دهد: «ما در مراحل بعدی می‌توانیم برادرخواندگی و خواهرخواندگی میان باشگاه‌ها ایجاد كنیم. بازی‌های چند جانبه برگزار كنیم، لازم نیست حتما بازی‌ها رسمی باشد، می‌توانیم برای تیم‌های استقلال و پرسپولیس هم بازی تداركاتی بگذاریم.» سعیدلو ورزش را عامل انتقال دوستی، صفا و صمیمیت می‌داند و می‌گوید: «ورزش عامل انتقال دوستی‌هاست، به ویژه برای ایران كه در دنیا به دوستی و عدالتخواهی مشهور است. ما اگر روابط بین‌المللی را با كشورهای دوست و همسایه گسترش دهیم، ‌ارتباطات گردشگری نیز بیشتر می‌شود.»

رییس سازمان تربیت بدنی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینكه سازمان در مسیر نظارت بر برنامه‌های آماده‌سازی كاروان ایران برای بازی‌های آسیایی گوانگ‌ژو به چه نتایجی رسیده، می‌گوید: «چه بازی آسیایی در پیش باشد یا نباشد فدراسیون‌ها وظیفه قانونی درباره ورزشكاران خود دارند. . بازی‌های آسیایی مانند شب امتحان برای هر ورزشكار است. هم كمیته المپیك روی این مساله نظارت دارد و هم ما نظارت بیشتری می‌كنیم.»

او با اشاره به راه اندازی ستاد نظارت بر فدراسیون‌های حاضر در بازی‌های آسیایی گوانگ‌ژو می‌گوید: «ما ستادی را تشكیل دادیم كه به عنوان شورای عالی جلساتی را برگزار می‌كند. تقسیم‌بندی كارها صورت گرفته است. ما به تعدادی از فدراسیون‌ها از جمله فدراسیون كشتی در این بازی‌ها امید زیادی داریم. این فدراسیون باید حتما مدال‌های بیشتری نسبت به دوحه بگیرد. فدراسیون‌هایی نظیر قایقرانی هم از جمله شانس‌های ما برای كسب مدال هستند. ما نیاز به حمایت و كار بیشتر داریم و از فدراسیون‌ها پشتیبانی فنی و مالی می‌كنیم تا تیم‌ها با آمادگی كامل در مسابقه‌ها شركت كنند.»

وزیر ورزش ترکیه و علی سعیدلو

وضعیت فوتبالیست‌های شما را دنبال می‌كنم

بعد از این جلسه به رسم میهمان‌نوازی، اوزاك مقابل خبرنگاران قرار می‌گیرد. او صحبت‌هایش را با این جمله شروع می‌كند: «من ایران را مانند خانه خود می‌دانم و از اینکه در خانه خود هستم خوشحالم. از همین جا سلام تمام مدیران ورزشی و مردم کشور دوست و همسایه ترکیه را به شما اعلام می‌کنم.»

او به محورهای نشستی كه با سعیدلو داشته اشاره می‌كند و ادامه می‌دهد: «دو کشور ایران و ترکیه از نظر اقتصادی و سیاسی روابط بسیار خوبی دارند. در زمینه ورزش نیز مسوولان ورزش دو کشور می‌توانند روابط خوبی با یکدیگر داشته باشند مطابق با پروتکلی که در سال 2004 امضا شد.»

او كه به همراه سه نفر از اعضای مجلس ملی تركیه راهی ایران شده، در سفر كوتاهش به این نتیجه رسیده كه ورزش مقوله‌ای محبوب در ایران است: «این‌طور به نظر می‌رسد كه ورزش مقوله‌ای محبوب در ایران است، همان‌طور كه چنین جایگاهی را در تركیه دارد. به هرحال ما تمایل داریم همكاری دو كشور در این زمینه همچون زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، گردشگری و ... افزایش یابد.»

اوزاک با بیان اینکه ترکیه سالانه برگزار کننده بیش از 50 رویداد بین‌المللی است، از تلاش مسوولان این كشور برای برگزاری رقابت‌های باشگاه‌های اروپا در سال 2016 خبر می‌دهد. وزیر ورزش و جوانان ترکیه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با ابراز علاقه مندی به رشته فوتبال و پیگیری وضعیت این رشته می‌گوید: «ایران طرفداران قابل توجه و زیادی برای فوتبال دارد. فوتبالیست‌های ایرانی در تیم‌های مطرحی در سطح دنیا بازی می‌کنند که شخصا وضعیت خیلی از آنها را تعقیب می‌کنم.» او در پاسخ به این سوال که آیا این احتمال وجود دارد که میان تیم‌های فوتبال ایران و ترکیه دیداری دوستانه برگزار شود نیز می‌گوید: «شخصا از این موضوع استقبال می‌کنم اما برای تحقق آن در سال جاری قولی نمی‌دهم البته این قول را می‌دهم که شرایط برای برگزاری چنین دیداری در سال‌های آینده محقق شود. در این زمینه باید با مسوولان فدراسیون فوتبال ترکیه و نخست وزیر این کشور صحبت کنم.»

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری