تبیان، دستیار زندگی
شاید چندان آسان نباشد كه بگویم همه افتخارات جنگ از آن سرداران نیست و سرداران شهید جنگ هم محدود به سرداران شهید مشهور نیست. چه بسیار گمنامان غیر سرداری كه لحظات حضورشان در جبهه‌های جنگ تحمیلی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افتخار اسارت خود را به صدام نداد

شاید چندان آسان نباشد كه بگویم همه افتخارات جنگ از آن سرداران نیست و سرداران شهید جنگ هم محدود به سرداران شهید مشهور نیست.

چه بسیار گمنامان غیر سرداری كه لحظات حضورشان در جبهه‌های جنگ تحمیلی افتخارات ماندگاری را رقم زده و این‌ها بیشتر از دیگران می‌توانند تعریف «اسوه» به مفهوم تكرار پذیری را داشته باشند و هم سرداران بی‌ نام و نشانی در طول و عرض جبهه‌ های نبرد ستاره پرفروغی بودند كه امروز متناسب با منزلت جهادی ‌شان نام و نشان درخوری ندارند.

شهید علی هاشمی

سكوت ما، تلاش و ارتباط بستگان و مرتبطان با شهدا برخورد تبعیض‌ آمیز اصحاب امكانات به دلیل روابط عاطفی خاص با برخی شهداء و یا عدم اطلاع و ناآگاهی و یا تجلیل به منظور جبران جفا منجر به پدیدار شدن این صحنه‌ها شده است.

علی هاشمی سرداری، سرافراز و سیدالشهداء سرداران گمنام است، مناعت طبع شخصی ایشان ناشی از تربیت خانوادگی و رسومات قبیله‌ای و قومی در حیات و كسوت رزمندگی‌اش در شهادت و كسوت عند ربهم یرزقون نیز تداوم پیدا كرده است.

رفتار و منش حاج علی هاشمی،‌ تفسیر حلم و بردباری است هرچند كه روانه‌سازی این نوع واژگان برای شهدا و شهیدی هم چون علی هاشمی امر دشواری است.

زمانی كه به این جملات می‌اندیشم كه چرا ما عادت كرده‌ایم به این كه «مرده بد و زنده خوب»، نداشته باشیم، چیدمان كلمات در تجلیل از ایشان كه بر گردن من و ما حق دارند صد چندان دشوار می‌شود.

جغرافیای حضور علی هاشمی در جبهه‌های نبرد جنگ تحمیلی و 8 سال دفاع مقدس محدود، اما مدت زمان حضور نامحدود و دربر گیرنده آغاز تا پایان جنگ و محل شهادت ، خط مقدم و نوع شهادت او در درگیری تن به تن، تاثیرات هم چون او را ابعادی ملی و ظرفیتی به پهنای تاریخ می‌سازد.

از روزها‌ی آغازین ناپدید شدن علی هاشمی در ماه‌های پایانی جنگ به دلیل شناخت نزدیكی كه از علی داشتم هرگز سرنوشتی غیر از شهادت برای سرنوشت او در ذهنم رقم نمی‌زد چرا كه می‌دانستم علی هاشمی هرگز افتخار اسارت خودش را به عنوان فرمانده یك قرارگاه به صدامیان نخواهد داد و برای جلوگیری از این امر تا آخرین گلوله خواهد جنگید.

این دو یعنی رفتار و منش مشخصی ناشی از روحیه جهادگری و میل شیعی عرب‌های خوزستان و نیز نوع و محل و مدت زمان حضور در جنگ و نقش او و نیز نوع شهادت ایشان و 20 سال گمنامی پس از خاتمه جنگ. تاكنون از او شخصیت ممتاز و متمایزی می‌سازد كه سكوت ما را باید بشكند اصحاب امكانات را به سمت شاخص‌های گمنامان به تحرك وا بدارد و در نداشتن بستگان فعال در پی‌گیری تجلیل از او سكه علمدارین سرداران گمنام 8 سال دفاع مقدس را به نام ایشان ضرب زده و او را سید‌الشهداء سرداران گمنام بنامیم و در كنار رفع تحریفات روایی از جنگ، تاریخ‌ سازی غیرواقعی از جنگ در رفع تبعیض از برجسته ‌سازی شهدای جنگ غفلت نكنیم.

شهدا

نماد و یادمان علی هاشمی فراتر و برجسته ‌تر از همه نمادها و یادمان ‌های جنگی احداث شده تاكنون در خطه خوزستان از شلمچه تا چنگوله است و بیشتر از غربت و مظلومیت جنگ و رزمندگان واجد پیام است هرچند كه لوح تلاش‌های مؤمنین در نزد حضرت حق مكتوب و محفوظ است اما برای مشعل‌افروزی چراغ «اسوه»‌سازی و عبرت و پندگیری ما بندگان عاصی خداوند، در عالم فنا این نیز یك مجاهده به حساب می‌آید.

علی هاشمی كرخه كور را به كرخه نور و هور را به منطقه‌ای برای عبور از بن‌بست جنگ نابرابر تبدیل كرد.

مشهورسازی هور گمنام، آماده‌سازی آن، شناسایی آن، تمهید مقدمات لازم برای غلبه بر مزیت‌های دشمن با رعایت غافلگیری، ناكار آمدسازی قدرت آتش دشمن (ادارات و توپخانه) و ناممكن‌سازی بكارگیری قدرت زرهی و كم‌تاثیرسازی قدرت برتر هوایی دشمن نكات چهارگانه‌ای است كه در فعالیت توأم با سكوت، قرارگاه سری نصرت توسط علی هاشمی با هدایت فرماندهی كل سپاه برادر محسن رضایی رقم زده شد و در آن سال‌های سخت 62 و 63 هور را معبری برای پیروزی بر اراده حبلی شكست‌ناپذیری دشمن مبدل ساخت و این مهم به جز از علی هاشمی و تیم بومی‌اش برنمی‌آمد.

تبدیل شدن نام كرخه كور به كرخه نور با عملیات شبیخون ابتدای جنگ توسط علی هاشمی خود داستانی جذاب، غرور آفرین در اذهان باقی گذارده كه نباید نقش ‌آفرین ایشان را در ابتدای جنگ در مقایسه با حضور مؤثرش در عملیات خیبر و بدر را كم‌رنگ سازد.

علی هاشمی از معدود افرادی است در سپاه پاسداران كه در زمینه‌های ظهور قدرت دریایی جمهوری اسلامی ایران ایفاء نقش كرده است، قدرت دریایی كه امروز پس از ظهور قدرتمندانه‌اش در مانورهای اخیر، وزیر دفاع آمریكا را وادار به اعتراف بدین امر می‌كند كه باید در ساختار نیروی دریایی ایالات متحده آمریكا تغییرات اساسی ایجاد كرد، چرا كه با راهبردهای سنتی نمی‌توان نوع نگاه دگرگون شده به دریا توسط مدافعان دریایی جمهوری اسلامی ایران در منطقه سوق‌الجیشی خلیج فارس عرض اندام پیروزمندانه داشت و این قدرت امروز، ناشی از نوع نگان متفاوتی است كه ما به دریا از نقطه هور با حضور آن سلحشور گمنام پیدا كردیم.

به هم رزمانش كه با او جنگیدند به حیات سعیدش، به شهادت مسعودش، به خانواده صبورش، به مردم و خطه سلحشورپرور خوزستان ستایش كه در كلام امام به اسلام ادای دین كرده است و به عرب‌های همواره مدافع حق از واقعه جهاد دیروز تا جهاد همواره جاری درود می‌فرستم.


منبع :

فارس ( دستنوشته ی دریابان علی شمخانی رئیس مركز تحقیقات راهبردی دفاعی به مناسبت بازگشت پیكر شهید علی هاشمی بعد از گذشت بیش از بیست سال )

تنظیم برای تبیان :

بخش هنر مردان خدا - سیفی