تبیان، دستیار زندگی
انتشار نامه مدیرعامل اپل درباره دلایل ممنوعیت استفاده از نرم افزار ادوبی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کشمکش میان اپل و فلش

پس از عرضه آی پد به بازار جهانی و زیر ذره بین کارشناسی رفتن آن، نبود امکان استفاده از فلش در این ابزار علامت سوال بزرگی برای همه به وجود آورد. استیو جابز در همان ابتدا در مصاحبه ای با وال استریت ژورنال از فایل های فلش و ادوبی انتقادات زیادی کرد که مورد توجه بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران قرار گرفت.

جابز: فلش آسیب پذیر و شکمباره است.

جابز در این مصاحبه به پرخطا بودن فایل های فلش از نظر نرم افزاری و آسیب پذیری امنیتی و همچنین شکمبارگی فلش و استفاده بیش از حد از ظرفیت CPU به هنگام اجرای این برنامه اشاره کد.

کشمکش میان اپل و فلش

کارشناسان با تایید مواردی چون خطای نرم افزاری و حفره های امنیتی، استفاده بیش از حد از CPU توسط فلش را کمی مغرضانه دانستند و گفتند که جابز دارد مشکل سخت افزاری اش را به گردن فلش می اندازد. آزمایش ها نیز این امر را تا حدی اثبات کرد، چنانچه بررسی یکی از مراکز تحقیقاتی نشان داد که فلش کمتر از استاندارد HTML5 که توسط خود جابز تایید شده، از CPU استفاده می کند.

بررسی یکی از مراکز تحقیقاتی نشان داد که فلش کمتر از استاندارد HTML5 که توسط خود جابز تایید شده، از CPU استفاده می کند.

خلاصه اینکه این موضوع جنجالی میان مدیران شرکت اپل و ادوبی به پا کرد و پس از چندی، اپل پشتیبانی از نرم افزار فلش را در آیفون و آی پد به طور رسمی قطع کرد.

با بالا گرفتن این درگیری ها، جابز در نامه ای سرگشاده که روی سایت رسمی اپل نیز منتشر شده، دلایل خود برای نارضایتی از ابزار فلش ادوبی را تشریح کرد. وی فلش را یک فناوری منسوخ نامیده و گفته زمانی که بحث وب به میان می آید، استانداردهای کد باز حرف اول را می زنند و به نوعی آینده وب در این برنامه ها رقم می خورد.

کشمکش میان اپل و فلش

وی در این نامه نوشت: فلش یک برنامه منسوخ، ناکارآمد، غیرقابل اطمینان و ناامن است که حریصانه شیره باتری را می مکد و نمی تواند با صفحات لمسی سازگار باشد. در نتیجه تجربی خوبی را در اختیار کاربران قرار نمی دهد.

با این اوصاف آیا جایز واقعاً می خواهد ادوبی را نادیده بگیرد یا اینکه طعنه های وی نشانه ای از همکاری دو شرکت اپل و ادوبی در آینده است؟

فناوری کندذهن

جابز در نامه خود نوشت: فلش در دوران کامپیوترهای شخصی توسعه یافت و با همان کامپیوترهای شخصی و ماوس سازگار است.

کشمکش میان اپل و فلش

وی افزود: فلش کسب و کار موفق ادوبی به شمار می رود و می تواند درک کرد که چرا این شرکت می خواهد آن را در تمامی کامپیوترهای شخصی بگنجاند. اما اکنون دوران طلایی ماوس و PC به پایان رسیده و تلفن همراه و ابزارهای کم مصرف، واسط های کاربری لمسی و استانداردهای وب آزاد روی کار آمده اند. به همین دلیل است که می گوییم زمان فلش به سر رسیده است.

جابز اشاره کرد که سقوط ناگهانی خروجی های رسانه ای ارایه دهنده محتوا برای ابزارهای همراه اپل – که دیگر از فلش پشتیبانی نمی کنند – عدم ضرورت وجود فلش برای تماشای فیلم و مصرف انواع محتوای وبی را ثابت می کند.

وی افزود: علاوه بر این 200 هزار برنامه آی تونز، فروشگاه آهنگ آنلاین اپل بیانگر آن است که طراحان برنامه های گرافیکی نظیر بازی های ویدیویی دیگر نیاز به استفاده از فلش ندارند.

جابز در ادامه گفت: هم اکنون دوران طلایی ابزار همراه و کامپیوترهای شخصی است و از این رو HTML5 و استانداردهای باز دیگر برنده رقابت در این زمینه خواهند بود. شاید ادوبی باید به جای انتقاد از اپل برای ترک فلش، بیشتر روی طراحی ابزار HTML5 متمرکز شود.

وی خاطر نشان کرد: فلش صددرصد وابسته به شرکت سازنده اش است و تنها ادوبی است که آنها را در دسترس کاربران قرار می دهد و حق مالکیت و تعیین قیمت آن را دارد؛ همان طور که اپل حق مالکیت محصولاتی چون سیستم عامل آیفون، آیپاد و آی پد را دارد. ولی ما سخت معتقدیم که حق مالکیت تمامی استانداردهای وب باید آزاد باشد.

به گفته دن کاسنتزکی (Dan Kusnetzky)، تحلیلگر گروه تحقیقاتی 451، اپل در حرکتی جسورانه فلش ادوبی را کنار گذاشته است.

کشمکش میان اپل و فلش

ار سویی دیگر کارل‌هاو تحلیل گر گروه Yankee می گوید: اپل برای  پایان دادن به عمر فلش آن را یک فناوری منسوخ خوانده است. زیرا یک دهه از حیات آن می گذرد و به خوبی نمی تواند با محصولاتی که لمسی هستند، سازگار باشد. این امر کاملاً درست است؛ مگر اینکه در پیشروی جهان فناوری اطلاعات و ارتباطات به سوی ابزار لمسی تردید داشته باشیم.

وی می افزاید: کشمکش اپل – ادوبی پدیده ای موقتی است و این امر همانند از رده خارج شدن فلاپی درایوها در لپ تاپ های iMac اپل است که مدت ها جنجال به پا کرد، ولی بعد از مدتی این مساله برای همه جا افتاد.

وی خاطر نشان می کند که این اقدام اپل همانند گذر از فناوری انیمیشن در دهه 1990 است.

پیش درآمدی بر ادغام؟

اما به عقیده آزی دیاز (Ozzie Diaz)، مدیر اجرایی Air Patrol تفسیر دیگری که از بیانیه انتقادی جابز می توان کرد این است که جابز در پی فرصتی برای همکاری نزدیک با ادوبی است.

وی می گوید: جابز در ابتدای نامه اش اظهار کرده که اپل رابطه ای طولانی مدت با ادوبی دارد و سال ها 20 درصد از شرکت ادوبی در اختیار اپل بوده است. جابز همچنین نوشته که هم اکنون نیز این دو شرکت برای خدمات رسانی به مشتریان مشترک شان به همکاری های خود ادامه می دهند.

دیاز می افزاید: احساس می کنم که نامه جابز یک استراتژی تثبیت موقعیت است تا یک نبرد و ادوبی آنقدر در محتوای وب پویای اپل سهیم است که این شرکت نمی تواند به هیچ وجه آن را نادیده بگیرد.

منبع: Tech News World

برگرفته از فناوران

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی