تبیان، دستیار زندگی
مزایا و كاربردهای دیسک‌های بلوری دیگر بر همگان روشن است.اگر به‌تازگی یک تلویزیون HD تهیه کرده‌اید، بهتر است کم‌کم به سراغ یک پخش‌کننده بلوری بروید. اکنون زمان مناسبی برای این‌کار است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهنمای خرید پخش‌کننده Blu-Ray

مزایا و كاربردهای دیسک‌های بلوری دیگر بر همگان روشن است: ویدئوهای دی‌وی‌دی کمتر از 350هزار پیکسل وضوح دارند، در حالی که ویدئوهای 1080p بیش از دومیلیون پیکسل وضوح تصویر دارند.

blu-ray

اگر به‌تازگی یک تلویزیون HD تهیه کرده‌اید، بهتر است کم‌کم به سراغ یک پخش‌کننده بلوری بروید. اکنون زمان مناسبی برای این‌کار است، پخش‌کننده‌های بلوری به‌بلوغ کامل رسیده‌اند و می‌توانند از فناوری‌های دیگری چون وای‌فای و پخش هم‌زمان ویدئو نیز پشتیبانی کنند. امروزه با قیمت حدود 200دلار، می‌توان یک پخش‌کننده خوب تهیه کرد. البته هنوز گزینه‌های زیادی وجود دارد که هنگام خرید باید به ‌آنها دقت کرد.

اطلاعات پایه

اگر تلویزیونی با کیفیت 1080p دارید، باید تمایل بیشتری برای خرید یک پخش‌کننده بلوری داشته باشید. شاید پیشنهاد این مساله در سال گذشته خیلی منطقی نبود، چرا که پخش‌کننده‌ها گران بودند و تلویزیون‌های HD هم قیمت بالایی داشتند. اما امروزه تلویزیون‌های HD تنها تلویزیون‌های موجود در بازار هستند و واضح است که بلوری به‌جای دی‌وی‌دی قرار خواهد گرفت.

blu-ray

هر چقدر هم که قیمت یک پخش‌کننده دی‌وی‌دی ارزان باشد،‌ خرید آن عجیب به‌‌نظر می‌رسد، چرا که تمام پخش‌کننده‌های بلوری قادر هستند دی‌وی‌دی‌ها را بخوانند و با پردازنده داخلی خود، مجددا با کیفیت بهتری پردازش کنند. یعنی خرید بلوری حتی برای نمایش دی‌وی‌دی‌ها هم مفیدتر است.

دو قابلیت موجود در دیسک‌های بلوری امروزه بسیار مورد توجه واقع می‌شوند و از جذابیت خاصی برخوردارند: نمایش جایزه و دیسک بلوری زنده.

نمایش جایزه (Bonus View) قابلیت تصویر در تصویر است و هنگامی فعال می‌شود که پخش‌کننده شما از دکودر صدا و تصویر دیگری نیز برخوردار باشد. (تقریبا تمام دستگاه‌هایی که در دو سال اخیر تولید شده‌اند، از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند.) دیسک‌های بلوری‌زنده نیز از محتوای قابل دانلود یا محتوای وب پشتیبانی می‌کنند.

blu-ray
blu-ray

برخی از پخش‌کننده‌ها نشان BD-Live Ready‌ دارند. هنگام خرید این دستگاه‌ها به‌‌یاد داشته باشید که این پخش‌کننده‌ها از حافظه داخلی برای پشتیبانی از این قابلیت برخوردار نیستند، اما می‌توان از یک حافظه جانبی همچون USB دیسک‌ها برای فعال‌سازی چنین قابلیتی استفاده کرد. اگر به‌‌نظرتان از این قابلیت زیاد استفاده می‌کنید، باید پخش‌کننده‌ای تهیه کنید که دارای حافظه داخلی است. پخش‌کننده‌های سامسونگ BD-C6500 و سونی BDP-S570 از این نوع پخش‌کننده‌ها هستند.

اتصالات

تمام پخش‌کننده‌های بلوری از کابل HDMI استفاده می‌کنند و می‌توانند از طریق همین یک کابل، صدا و تصویر را منتقل کنند. پورت HDMI می‌تواند از وضوح تصویر بلوری، به‌علاوه انواع فرمت‌های صوتی (از جمله Dolby TrueHD و DTS-HD) پشتیبانی کند. فقط چند شرکت سازنده، کابل HDMI را داخل بسته می‌گذارند، بنابراین ممکن است بعد از خرید بلوری و بازگشت به ‌خانه، با نبود کابل مواجه شوید.

blu-ray

بیشتر فیلم‌های بلوری با فرمت 1080p24 ذخیره می‌شوند و بیشتر پخش‌کننده‌ها برای این‌که جلوه سینمایی خلق کنند، از این فرمت پشتیبانی می‌کنند. همچنین پخش DVDها در دستگاه‌های بلوری تا کیفیت 480p بیشتر انجام نمی‌شود و به دلیل مشکلات تجاری مجوز دی‌وی‌دی‌ها، بالا بردن کیفیت بیشتر از این ممکن نیست.

تقریبا تمام پخش‌کننده‌های بلوری یک پورت اترنت دارند تا به شبکه متصل شوند. بسیاری از شبکه‌های وای‌فای نیز پشتیبانی می‌کنند، بنابراین می‌توان از طریق یک کابل شبکه که به اینترنت متصل است،‌ از قابلیت‌های بلوری زنده و به‌روزرسانی سخت‌افزارهای هر دستگاه نیز بهره‌مند شد.

قابلیت‌های وب

اکثر پخش‌کننده‌ها از اینترنت برای دسترسی به محتوای تصویری و صوتی استفاده می‌کنند. می‌توان با کمک همین بلوری‌ها و در حالی که به مبل پذیرایی خود تکیه زده‌اید، پیکاسا، نت‌فلیکس، Vudu،Pandora و Slacker را به‌طور کامل چک کنید. برخی از سازندگان همچون سامسونگ و ویزیو، از ویجت‌هایی پشتیبانی می‌کنند که اخبار، آب و هوا و دسترسی به سایت‌هایی چون فیس‌بوک و تویتر را از طریق تلویزیون فراهم می‌کنند.

blu-ray

و در نهایت، بهتر است به سونی پلی‌استیشن3 اشاره کرد که علاوه بر قابلیت‌هایی که یک پخش‌کننده بلوری‌ دارد، می‌توان با آن بازی هم کرد.

معمای سه‌بعدی؟

اگر اخبار سازندگان تلویزیون را دنبال کرده ‌باشید، می‌دانید که قرار است به‌زودی تلویزیون‌های سه‌بعدی به‌وفور در بازار یافت شوند. اگر شما جزو آن دسته از مشتریان هستید که همواره روی موج فناوری حرکت می‌کنید و می‌خواهید به‌‌سراغ تلویزیون‌های سه‌بعدی بروید، بهتر است به‌دنبال پخش‌کننده بلوری باشید که از دیسک‌های سه‌بعدی بلوری نیز پشتیبانی می‌کند.

از مدل‌های معرفی شده، تنها Sony BDP-S570 و پلی‌استیشن‌3 از چنین چیزی پشتیبانی می‌کنند. از آنجایی که هنوز تعداد تلویزیون‌های سه‌بعدی به اندازه قابل توجهی نرسیده است، هنوز نمی‌شود این قابلیت دستگاه‌ها را به‌‌خوبی محک زد، اما تمامی سازندگان قول داده‌اند در سال 2010 حداقل یک مدل با قابلیت 3بعدی عرضه کنند.

برگرفته از کلیک

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی