تبیان، دستیار زندگی
6 مرد در راستای آرزوی دیرین سفر به سیاره مریخ، قصد دارند دو سال از زندگی خود را در گوشه ای از فضاپیما نمایی کوچک و با محدودیتهای فراوان سپری کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرانجام، انسان در مریخ

6 مرد در راستای آرزوی دیرین سفر به سیاره مریخ، قصد دارند دو سال از زندگی خود را در گوشه ای از فضاپیما نمایی کوچک و با محدودیتهای فراوان سپری کنند.

بشر روی مریخ!

به گزارش خبرگزاری مهر، چنین زندگی به دور از زرق و برقی شاید به نظر ناخوشایند بیاید اما این چیزی است که 6 داوطلب فضانوردی آن را پذیرفته اند: پروازی شبیه سازی شده به سوی مریخ و بازگشت از آن به زمین.

این آزمایش که "مریخ 500" نام دارد در اواخر ماه می و در فضاپیمایی ساختگی که در موسسه ای در موسکو قرار دارد آغاز خواهد شد. داوطلبان در این آزمایش حداقل به مدت 520 روز از زندگی خود را در پنج کپسول فلزی در ابعاد کلی 92 متر مربع سپری خواهند کرد در شرایطی که این افراد هشت ساعت برای خواب، هشت ساعت برای کار و هشت ساعت برای پرداختن به کارهای شخصی خواهند داشت.

سازمان دهنگان این برنامه اعلام کرده اند داوطلبان باید به سختی تلاش کنند تا انزوا، محدودیت مکان و یکنواختی بر آنها غلبه نکند. به گفته سخنگوی آژانس فضایی اروپا بزرگترین سوال درباره سفر به مریخ عوامل انسانی آن خواهد بود. چگونگی انتخاب و آماده سازی فیزیکی و ذهنی این افراد برای تحمل سفری یک و نیم ساله یا بیشتر در محیطی تنگ و بسته، دیدن چهره های تکراری، تحت فشار ثابت و به دور از خانواده و دوستان و زمین از موانع بزرگی است که بر سر راه سفر انسانها به مریخ قرار گرفته است.

پس از آغاز این ماموریت داوطلبان تنها با مرکز کنترل در ارتباط خواهند بود و در عین حال می توانند از طریق اینترنت با اعضای خانواده خود تماس بگیرند. اینترنتی که به منظور افزایش شباهت با شرایط فضا با 20 دقیقه تاخیر اطلاعات را انتقال خواهد داد. این آزمایش شرایط دقیق ماموریت واقعی را شبیه سازی خواهد کرد.

250 روز اول به شبیه سازی سفر از زمین به مریخ پرداخته و بخش دوم به مدت 30 روز به انجام ماموریتهای سخت بر روی مریخ و مابقی روزها به سفر بازگشت به زمین اختصاص داده خواهد شد. سازمان دهنگان این آزمایش اعلام کرده اند در صورت نیاز به محاسبات و نتایج دقیق تر 180 روز دیگر به این آزمایش افزوده خواهد شد.

آزمایشگاه مریخ 500

فضاپیمای شبیه سازی شده دارای کپسولی متشکل از 6 کابین کوچک، آشپزخانه، اتاق نشیمن و دستشویی است. کپسول دوم به منظور انجام آزمایشهای فیزیکی و روانشناسی و کپسول سوم به ورزشگاه و گلخانه ای برای پرورش سبزیجات مورد نیاز اختصاص داده شده است. این دو کپسول تنها در زمانی قابل استفاده خواهند بود که سرنشینان فضاپیما به مریخ برسند.

در عین حال برای شبیه سازی زمانی که فضاپیما به مریخ می رسد، اتاقکی مشابه فضاپیمای فرود بر روی مریخ طراحی شده است که مشابه شرایط واقعی فضانوردان باید در تمامی لحظات لباسهای مخصوص فضایی را در این کپسول به تن داشته باشند. کپسول دیگری نیز به منظور انجام راهپیمایی فضایی بر روی مریخ طراحی شده است.

بر اساس گزارش تلگراف، سه روس، یک چینی و دو اروپایی در این آزمایش حضور خواهند داشت و انتخاب نهایی این افراد طی هفته های آینده انجام خواهد گرفت. آژانس فضایی اروپا معتقد است این افراد بخشی از تاریخ را رقم خواهند زد زیرا به طور حتم اولین انسانهایی که قدم بر روی مریخ خواهند گذاشت این افراد و پیشگامی آنها را در سفر به مریخ به یاد خواهند آورد.

تنظیم برای تبیان: م.ح.اربابی فر