تبیان، دستیار زندگی
این ترانه‌های مبتذل و زیرزمینی روی ترانه‌های خوانندگان لوس آنجلسی را سفید کرده‌اند، کلمات ممنوعه و غیر اخلاقی در ترانه‌های جوانان ایرانی عصر انقلاب به وفور وجود دارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آلودگی صوتی مبتذل

باند

صدای بلند سیستم صوتی خودروها در خیابان‌های شهر گوش همه را کر کرده است. موضوعی که اپیدمی شده است. از این سیستم‌های صوتی ترانه‌های با صدای بلند پخش می‌شوند که حیا و عفت را قی کرده‌اند، کلمات ممنوعه، جنسی و مضامین تابو شده از ویژگی‌های اصلی موسیقی زیرزمینی است که از باندهای خودروها پخش می‌شود.

تا چند صد سال پیش صحبت از آلودگی صوتی با عقل سازگار نبود! اما تهران در کنار همه آلودگی‌هایی که دارد، به آلودگی شدید صوتی هم مبتلاست.

آلودگی صوتی ناشی از صدای بلند ضبط خودروها نوع خاصی از آلودگی صوتی است که برای عده‌ای تفریح و جوانی به شمار می‌رود اما برای دیگر شهروندان راه رفتن روی اعصاب‌شان!

صدای بلند ضبط خودروها و سیستم‌های صوتی نصب شده بر آن ، قدرت شنوایی راننده را چنان تدریجی و بدون درد و رنج از بین می‌برد که متوجه این زوال تدریجی نخواهد شد. بخش‌هایی از گوش که وظیفه آنها انتقال اصواتی با فرکانس بالا است، اولین قسمت‌هایی هستند که دچار آسیب می‌شوند. میزان این صدمه به بلندی صدا و مقدار صدایی که شما در معرض آن هستید، بستگی دارد.

بلندی صدا با واحدی به نام دسی بل اندازه گیری می شود. کارشناسان شنوایی سنجی می‌گویند صدای بلندتر از 85 دسی بل به شنوایی آسیب می رساند.

هرچه صدا بلندتر شود، شانس از بین رفتن شنوایی بیشتر است. البته طول مدت شنیدن صدا هم بسیار مهم است. برای مثال قرار گرفتن در معرض صدایی با بلندی 109 دسی‌بل، بیش از 2 دقیقه، بسیار خطرناک است.

اگر سر و صدا به قدری بلند باشد که شما برای اینکه صحبت کنید مجبور به فریاد زدن شوید، اگر گوشتان زنگ می‌زند یا حس می‌کنید صدا در گوشتان می‌پیچد، باید بدانید که صدا بیش از حد بلند و خطرناک است.

گویا این تفریح امروز جوانان ایرانی که برای شادی و وقت‌گذارانی است خیلی هم موجب شادی نشده بلکه آنان را به عارضه‌ای پیرگوشی مبتلا می‌کند.

این تفریح زودگذراما خطرناک که نوعی مردم آزاری و نقض حقوق و حریم دیگر شهروندان است به خیابان‌های شهر چهره‌ای نازیبا بخشیده و شهروندان مجبورند در کنار دیگر مشکلات شان موسیقی استرس‌زا و مبتذل را نیز تحمل کنند. این گزارش به آلودگی صوتی ناشی از صدای بلند سیستم‌های صوتی خودروها می‌پردازد که گاهی قیمت این سیستم از خودرو هم گرانتر است.

سیستم‌های صوتی برخی خودروها ترانه‌هایی با صدای بلند پخش می‌کنند که حیا و عفت را قی کرده‌اند، کلمات ممنوعه، جنسی و مضامین تابو شده از ویژگی‌های اصلی موسیقی زیرزمینی است که از باندهای خودروها پخش می‌شود

فکر می‌کنی من باقالیم!

این روزها اگر از داخل خودرویی صدای ترانه‌ای از یک آلبوم چند ماه قبل شنیده شود، در واقع یک امل و خز هستی! گوش دادن به موسیقی سنتی و قدیمی نیز که جای خود را دارد.

این صحبت‌های بابک جوان 19 ساله‌ای است که 3 میلیون خرج سیستم صوتی خودروی خود کرده است و با افتخار به این سیستم می بالد که هنگام عبور از کوچه چند متری‌شان! شیشه‌ خانه‌های اطراف را می‌لرزاند.

بابک یک پیکان مدل 62 دارد که قیمتش به زور 2 میلیون تومان می‌رسد اما اسپیکر، امپ و ساب ووفرها، تیوترها، کامپوننت ها، مانیتور و پخش برایش 3 میلیون تومان آب خورده است.

وقتی به بابک از خطرات صدای بلند و پیرگوشی ناشی از سیستم توپش! توضیح می‌دهم با تمسخر می‌گوید: این سوسول‌بازی‌ها معنی ندارد،‌ تفریح دیگری نداریم، تازه این سیستم چشم خیلی ها را درآورده است. گوش من تازه با این سیستم تقویت هم شده است!

از قضا بابک با پیکانش مسافرکشی هم می‌کند و من در صدای بلند خواننده‌ای که مدام فریاد می‌زند "حالم بده حالم بده ... " در حال کر شدن هستم ترافیک سنگین خیابان هم باعث شده تا حال بد خواننده، مسافران و دیگر شهروندان به اوج برسد. خوانندگان زیرزمینی این آهنگ در ادامه می‌خوانند: یه حالیم! با این و اون می پری فکر می‌کنی من باقالیم!

سیستم صوتی

سیستم‌هایی با قیمت گزاف

خیابان ستارخان، سورنا، عباسی و ... مکانی است برای عاشقان پیرگوشی! مغازه‌های فروش و نصب سیستم‌های صوتی در این خیابان‌ها هر روز پذیرای تعدادی زیادی از جوانان هستند. این تجارت پرسود هیچ‌گاه از رونق نمی‌افتد و سرما و گرما، برف و باران و عزا و عروسی خللی در کار به وجود نمی‌آورد.

تا چند ده سال پیش این مغازه‌ها جایی در خیابان‌های مهم شهر نداشتند اما این روزها خرید و فروش و نصب سیستم‌های صوتی در سبد خانوار ایرانیان جای گرفته است.

کوروش یکی از فروشندگان در خیابان ستارخان می‌گوید: عمده مشتریان ما جوانان 20 تا 30 ساله هستند که به اصطلاح عاشق هیجان و اوپس اوپس! به شمار می‌روند. با افزایش علاقه جوانان به سیستم‌های صوتی خودرو دست در این کار زیاد شده است.

این نصاب و فروشنده خودرو می‌گوید: خودروهایی مثل پراید، 405، سمند، پرشیا، زانتیا، 206 و ... بیشترین مشتریان راتشکیل می‌دهند، جوانان ترجیح می‌دهند تا خودروهایشان را مطابق میل و سلیقه تجهیز کنند و عاشق کیفیت و قدرت سیستم پخش خودرو هستند.

امیر یکی دیگر از فروشندگان پخش خودرو می‌گوید: سیستم‌های صوتی و پخش خودرو دو دسته‌اند: سیستم‌های کیفیتی و سیستم‌های قدرتی، این سیستم‌ها علاقمندان خاص خود را دارد.

یکی از مشتریان از امیر می‌خواهد تا یک سیستم توپ! برایش جمع کند، سیستم مورد نظر بیش از 2 میلیون تومان خرج دارد؛ یک پخش 400 هزار تومانی به همراه ساب با قیمتی در حدود 500 هزار تومان، یک جفت کامپوننت برای جلو 200هزار تومان، یک جفت میدباس خوب برای استیج عقب بین 200 هزار تومان، آمپلی فایر برای ساب حدود 500 هزار تومان، کانال برای کامپ و میدباس 300 هزار تومان و هزینه‌های سیم کشی، برق و باکس، فهرست امیر برای مشتری است.

امیر می‌گوید: این روزها مانیتور و سیستم‌های اضافی دیگری هم به درخواست‌های مشتریان اضافه شده است. البته سیستم‌های چینی نیز وارد بازار شده و برخی نیز از این سیستم‌های بی‌کیفیت استفاده می‌کنند.

خسرو یکی از فروشندگان سیستم‌های صوتی خودرو می‌گوید: قیمت دستگاه‌های پخش خودرو بین 60 هزار تومان تا حدود یک میلیون تومان است، مدل های رادیو- CD مجهز به LCD و خروجی ساب و تیونر با قابلیت پخش فرمت های MP3، VCD و ... بیش از 900هزار تومان است. سیستم‌های دیگر نیز با مارک معروف و قابلیت‌های پخش فرمت‌های MP3، VCD، DVD به ترتیب با قیمتی معادل 950هزار تومان و یک میلیون و 300هزار تومان از جمله سیستم‌های گران قیمت بازار هستند.

این صداها برای گوش انسان نیست

گوش درد

عضو هیئت مدیره انجمن گوش، حلق و بینی در این باره به خبرنگار فارس می‌گوید: قدرت شنوایی جوانانی که به مدت 2 سال صداهای بلند را به گوش خود می‌رسانند مانند سالمندان 60 ساله‌ای است که کر نیستند؛ می‌شنوند ولی طیف شنوایی آنها باریک تر و کوتاه تر شده است. وسایل صوتی وجود دارد که صداهایی با قدرت 500 وات تولید می‌کنند. این صداها برای گوش انسان نیست و چنانچه نتوانیم آنها را کنترل‌شده وارد گوش خود کنیم صدمات جبران‌ناپذیری را به شنوایی خود وارد کرده‌ایم.

مسعود متصدی می‌گوید: خطرا ت صدای بلند برای سلامت انسان کمتر از سیگار نیست، بنابراین برای کنترل این خطر رو به تزاید باید همه بسیج شوند که مردم را آگاه کنند و گر نه صداهای بلند موجود در زندگی امروزی شهری به مرور صدمات شدید جسمی و روحی خود را به مردم وارد می کنند.

مطرب عشق عجب ساز و نوایی دارد!

در خیابان بازار دوم نازی‌آباد در جنوب شهر تهران در حال قدم زدن هستم، این محله که نقش مهمی را در تاریخ انقلاب برعهده داشته، بسیاری از انقلابیون از این محله برخاسته‌اند و در و دیوار این محله هنوز هم پر است از شعارهای انقلابی، در هر کوچه می‌توان عکس چند شهید را که بر سر در خانه‌هاست یافت. اما قدم زدن در این خیابان برای چند دقیقه حال همه را بد می‌کند، صف طویلی از خودروها در این خیابان کم عرض و پرترافیک ایستاده‌اند و صدای بلند پخش خودروشان گوش فلک را کر می‌کند.

ترانه‌هایی که خوانندگان زیرزمینی می‌خوانند و در آن از عقده‌هایشان می‌گویند و به زمین و زمان گیر می‌دهند از خودروها بلند است. همه مجبورند از این سمفونی نامنظم و ناکوک خودروهای عبوری رنج و لذت ببرند اما فریادرسی نیست.صدای بلند پخش خودرو تا چندی پیش پدیده‌ای در مناطق شمالی شهر بود.

شهروندان به ناچار از این توفیق اجباری استفاده می‌کنند، خواننده‌ زیرزمینی که چهره‌اش نیز قابل تامل است، و نامش چی چی مانکن است از گوشواره‌ای به جامانده‌ای می‌گوید و کلماتی بر زبان می‌راند که خلاف ادب است

جیغ بنفش ابتذال در خیابان‌های تهران

پلیس در این خیابان کاری به مزاحمان نوامیس و خودروهای دارای آلودگی صوتی ندارد. مادر شهیدی که در حال عبور از خیابان کم عرض نازی‌آباد به دلیل سرعت سرسام آور خودرویی که صدای بلند موسیقی‌اش مردم آزاری می‌کند، دچار مشکل می‌شود، جوانان سرنشین خودروی موصوف با دهن کجی به او انتقاد می‌کنند که بزم آنان را بر هم زده‌اند. این مادر آهی می‌کشد و از بی‌توجهی به ارزش‌ها و حقوق دیگران می‌گوید و خون شهیدش را گواه می‌گیرد. اما کو گوش شنوا در این شلوغی و جیغ بنفش ابتذال!

در بلبشوی خودروهایی که صدای موسیقی‌شان بلند است! هر مزخرفی در خیابان با صدای بلند پخش می‌شود و کلمات و عناوینی به گوش می‌رسد که دور از حیا و ادب است.

شهروندان به ناچار از این توفیق اجباری استفاده می‌کنند، خواننده‌ زیرزمینی که چهره‌اش نیز قابل تامل است، و نامش چی چی مانکن است از گوشواره‌ای به جامانده‌ای می‌گوید و کلماتی بر زبان می‌راند که خلاف ادب است.

سوار بر یک خودرو شخصی مسافربر که یک دو مسافر زن دارد، صدای خواننده زیرزمینی می‌آید؛ " قلبمو بردی نوش جونت ولی جون من بدو و گوشواره‌هاتو یا الله بذار تو گوشت ... جنس گوشوارت چیه بدلیه یا که الماسه؟ " این خواننده البته چندین بار تکرار می‌کند "از رو برج میلاد می‌پرم. "

از راننده می‌خواهم فقط لحظه‌ای به محتوی این به اصطلاح ترانه گوش کند و متوجه حضور زنان در خودرو باشد اما در جواب می‌شنوم که این ترانه مورد خاصی ندارد.

خواننده زیرزمینی

مزخرفامو گوش نده!

این روزها به برکت سیستم‌های رایانه‌ای عده‌ای از جوانان با اسم های نامتعارف و عجیب وارد دنیای موسیقی زیرزمینی شده اند. سادیسم، ساتان، هیچ کس، تنها، آواره، کیوسک، بروبکس، دیازپام، جیگلی، سرسام، دنجر، تهی، دوحنجره، فریاد، جیغ بنفش، کدشهرها و القاب و عناوین تقلیدی از خوانندگان مبتذل غربی نام‌هایی است که این شبه خوانندگان - بدون توجه به صدای ناهنجار خود- برخود گذاشته‌اند.

نام این موسیقی ساده و مبتذل مثلاً "پاپ " است! این دسته از آهنگ‌ها فقط باید قافیه داشته باشند،‌ حتی ساختمان درست و ساده جمله را هم رعایت نمی‌کنند، محتوی و نظم ادبی پیشکش!

سواد ادبی ترانه‌سرایان این آهنگ‌ها در حد پیش دبستانی است، برای رسیدن به قافیه هذیان می‌گویند؛ در این ترانه‌ها؛ خر شدن، داف بازی، سیخ، خنگول، لاو ترکاندن، جیگلی، فنچول، اشکول، جیم زدن و ... از کلمات مورد استفاده هستند.

در این ترانه‌ها؛ کلماتی مثل "عشق " و "دوست داشتن "، رقص، با هم بودن، پارتی، پاستوریزه بودن دختران و زود به خانه رفتن آنان، اتاق خواب، مستی و ... به وفور تکرار می‌شود.

کلماتی که در حریم اخلاقی خانواده‌های ایرانی به شدت رعایت می‌شوند و حتی ‌افراد بی‌بند ‌و‌ بار هم در مقابل خانواده‌ها جرأت چنین جسارتی را به خود نمی‌دهند.

همانطور که خود خواننده زیر زمینی اعتراف می‌کند ترانه‌هایش مزخرفی بیش نیست: "حالم بده مزخرفامو گوش نده! دنیا رو بی‌خیال بیا تکون بده یالا تکون بده. "

بی‌خیال دنیا شدن و به بطالت گذراندن عمر یکی از پیام‌های اصلی این موسیقی زیرزمینی ست که در کنار دیگر آسیب‌ها جوانان را به بیراهه می‌برد. جوانان با صرف هزینه‌های گزاف مزخرفاتی را گوش می‌دهند که به روح، جسم، وقت و ... آسیب می‌زند.

مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی و شکستن حریم اخلاقی

آرزو احمدی روانشناس معتقد است:90 درصد مضمون این ترانه‌ها، فحاشی، کل کل، حضور در پارتی، دختر و داف‌بازی، مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی، انتقاد تند از جامعه،‌ شکستن حریم اخلاقی جامعه و ... است. بسیاری از این آهنگ‌ها ناخواسته موجب اضطراب و استرس می‌‌شوند.

این روانشناس می‌گوید: در کنار مشکلات روحی و روانی که برای شنوندگان این موسیقی به وجود می‌آید، کلمات ناپسند این ترانه‌ها نیز قابل تأمل است، حقوق شهروندی نیز در این بین خدشه دار می‌شود.

مطالعات روانشناسی نشان می‌دهد؛ موسیقی‌های رپ و زیرزمینی مشوق نوجوانان برای روابط جنسی بی‌بند‌و‌بارند.موسیقی‌‌های عامه‌پسند و زیرزمینی بر رفتارهای جنسی پسران و دختران اثر بسیار دارد.

این ترانه‌های مبتذل و زیرزمینی روی ترانه‌های خوانندگان لوس آنجلسی را سفید کرده‌اند، کلمات ممنوعه و غیر اخلاقی در ترانه‌های جوانان ایرانی عصر انقلاب به وفور وجود دارد

در این مطالعه تأکید شده است: ترانه‌هایی که از روابط جنسی تنزل‌یافته می‌گویند و تصاویر زشت را پیش چشم می‌آورند، بی‌شک تغییراتی منفی را در عادات جنسی نوجوانان باعث می‌شوند. در این ترانه‌ها مردان موجوداتی هستند با شهوت جنسی سیری‌ناپذیر و زنان کارکردی بیش از ابزار جنسی ندارند.

یک شهروند معتقد است: این ترانه‌های مبتذل و زیرزمینی روی ترانه‌های خوانندگان لوس آنجلسی را سفید کرده‌اند، کلمات ممنوعه و غیر اخلاقی در ترانه‌های جوانان ایرانی عصر انقلاب به وفور وجود دارد.

هنوز هم در خیابان‌های شهر ترانه‌هایی شنیده می‌شود که در آن زن‌ها فقط هدف هستند، هدفی برای رقص و سکس! این مضامین هیچ قرابتی با شعرها و ترانه‌های سلف خویش ندارد بلکه این کار نیز نوعی سرخوشی و بی قیدی سطحی و در نهایت "حال و حول! " است.

پخش موسیقی با صدای بلند از خودروها کاهش یافته است

معاون عملیات پلیس امنیت تهران اعلام کرد: با اقدامات پلیس نسبت به گذشته پخش موسیقی با صدای بلند و آلودگی صوتی خودروها کاهش یافته است.

سرهنگ حسین قاسم‌لویی در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی فارس می‌گوید: برخوردهای پلیس با خودروهای متخلفی که اقدام به آلودگی صوتی در خیابان‌ها می‌کنند نسبت به سال گذشته افزایش یافته و همزمان تعداد این تخلفات هم کاهش داشته است.

این مقام پلیس امنیت تهران افزود: این افراد در قدم اول حقوق شهروندی را نادیده گرفته و توجهی به حقوق دیگران ندارند.

وی اظهار داشت: در طرح امنیت اجتماعی که یک مطالبه مردمی است پلیس با تمامی تخلفات و جرائم در این زمینه برخورد قانونی خواهد کرد. طرح امنیت اجتماعی تا زمانی که مردم رضایت خود را اعلام کنند ادامه می‌یابد.

سرهنگ قاسم‌لویی به افرادی که امنیت اخلاقی جامعه را هدف قرار داده‌اند هشدار داد و افزود: افرادی که اقدام به کشف حجاب در خودرو، آلودگی صوتی و پخش آهنگ‌های مبتذل و مزاحمت برای نوامیس می‌کنند، با برخورد قاطع پلیس مواجه خواهند شد.

معاون عملیات پلیس امنیت تهران تأکید کرد: برای حل معضلات این ‌چنینی نیازمند فرهنگ سازی و آموزش هستیم، در این راه پلیس نیازمند همکار همه جانبه مردم و سازمان‌های مرتبط است.

تنظیم:س.آقازاده