تبیان، دستیار زندگی
من ابوالفضل خراسانی گرده کوهی هستم. 27 ساله ام. در رشته پزشکی تحصیل کرده ام. وقتی رتبه ام اعلام شد ، رشته های دندانپزشکی و پزشکی را می توانستم انتخاب کنم. اما پزشکی را انتخاب کردم چون حیطه وسیع تر و همین طور جای رشد بیشتری داشت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه اختصاصی امور کاربران سایت تبیان با دکتر خراسانی

مدیر انجمن بهداشت و سلامت

دکتر ابوالفضل خراسانی

لطفا خود را معرفی کنید و اینکه در چه رشته ای تحصیل می کنید؟

ابوالفضل خراسانی گرده کوهی هستم.  27 ساله و  در رشته پزشکی تحصیل کرده ام.

چطور شد که رشته پزشکی را انتخاب کردید؟

وقتی رتبه ام اعلام شد، رشته های دندان پزشکی و پزشکی را می توانستم انتخاب کنم. اما رشته پزشکی را انتخاب کردم زیرا حیطه وسیع تر و جای رشد بیشتری داشت.

خانواده و دوستان مشوق شما بودند یا برحسب علاقه ی خود این رشته را انتخاب کردید؟

با افراد زیادی مشورت کردم، ولی بیشتر خودم علاقه مند بودم که در این رشته تحصیل کنم.

در صورت تمایل مختصری درباره ی خانواده ی خود توضیح دهید.

پدرم بازنشسته سپاه و حدوداً 54 سال دارند و در حال حاضر مشغول کار کشاورزی هستند. تحصیلات پدر و مادرم هر دو در مقطع ابتدایی است. دو برادر دارم که هر دو از من بزرگتر هستند. برادر بزرگترم "معلم" و دیگری "شغل آزاد" دارند. چهار سال است که ازدواج کردم و یک دختر 2 ساله به نام فاطمه دارم. همسرم دانشجوی رشته "روان شناسی" است.

سپری کردن دوره ی طرح در روستا چه مزایا و معایبی دارد؟

دکتر ابوالفضل خراسانی

از معایب دوره ی طرح "دوری از امکانات و محل زندگی" است و گاهاً برای تشخیص دقیق بیماری نیاز به آزمایش و امکانات خاصی است که در دسترس نیست. اما بیماران غالبا دست نخورده و بدون اینکه قبلا توسط پزشک دیگری معاینه شده باشند، در مرحله اول به من مراجعه می کنند که مزیت خوبی محسوب می شود.

بعد از اتمام دوره طرح، کجا مایلید مطب بزنید و چرا ؟

ترجیح می دهم در یک شهر مطب بزنم زیرا امکانات بیشتری در اختیار است.

اولین کاری که معمولاً یک پزشک انجام می دهد، گرفتن شرح حال از بیمار است. این کار چقدر در روند تشخیص بیماری و روند درمان آن موثر است؟

تاثیر بسیاری دارد. شاید قدم اول در تشخیص و حتی در درمان، ارتباط با بیمار است. اساتید علم طب به ما آموزش دادند که حدود 80% تشخیص از طریق شرح حال و 15% آن با علائم فیزیکی و 5% با آزمایش یا روش های تصویربرداری است.

معمولاً برای تشخیص یک بیماری چقدر به علایم اولیه متکی هستید؟

چون به شرح حال خیلی اعتقاد دارم و در روستا هم امکانات زیادی نیست، لذا خیلی به آن متکی هستم. اصل تشخیص را بر آن مبنا می گذارم.

آیا پیش آمده که بیمار خودتان را به پزشک دیگری ارجاع دهید؟

خیر، زیرا تا شعاع 70 کیلومتری هیچ پزشکی نیست. اما با آنها به صورت تلفنی مشورت می کنم.

عواملی که در پیشرفت یک پزشک می تواند موثر باشد، چیست؟

مهم ترین عامل میل به پیشرفت است و اینکه دچار روزمرگی نشود یعنی صبح تا ظهر بیمار ویزیت کند و عصر استراحت کند. البته نقش دوستان و اطرافیان رو نیز نباید نادیده گرفت.

اگر خدای نکرده برای خودتان یا خانواده مشکلی پیش بیاید، ویزیت برعهده ی شماست؟

بله، مگر اینکه در حیطه تخصص خودم نباشد. خانواده خودم با بیماران دیگر هیچ تفاوتی ندارد.

در صورت تمایل به ادامه تحصیل و اخذ مدرک تخصصی، چه رشته ای را انتخاب می کنید؟

پاتولوژی یا آسیب شناسی و رادیولوژی. علت هم این است که همیشه علاقه داشتم اطلاعاتی که از شرح حال و معاینه بیمار به دست می آورم را با سایر داده های پاراکلینیک کنار هم بگذارم و به تشخیص برسم. کنار هم چیدن این اطلاعات و کامل کردن پازل تشخیص بیماری خیلی جذاب است.

شناسه شما در تبیان چیست؟ به چه معناست و چرا این اسم را انتخاب کردید؟

دکتر ابوالفضل خراسانی

در زمان دانشجویی ایمیلی داشتم که medstu بود یعنی دانشجوی پزشکی. بعد که فارغ التحصیل شدم و با تبیان آشنا شدم و خواستم در انجمن های تخصصی این سایت فعالیت کنم، medman را انتخاب کردم. یعنی مردی که با medicine یا علم پزشکی مرتبط است.

چطور با تبیان آشنا شدید و چگونه مدیر انجمن بهداشت و سلامت شدید؟

من از زمان دانشجویی با سایت تبیان آشنا شده بودم. بعد به تدریج با انجمن های تخصصی آشنا شدم. در انجمن بهداشت و سلامت فعالیت کردم که پس از آن پیام همکاری از جانب مسئولین برای من ارسال شد و مرا دعوت به پذیرش مسئولیت انجمن کردند و من نیز پذیرفتم.

شما 20 مبحث و 459 پاسخ در انجمن ها ثبت کرده اید. به خاطر دارید اولین مبحث یا پاسخی که ثبت کردید، در چه موضوعی بوده است؟

اولین پاسخ را درست یادم نیست ولی اولین مبحث آذرماه 88 بود که با عنوان "شگفتی های خلقت در بدن انسان" ثبت کردم.

فکر می کنید حضور و لمس خدا در زندگی شما به چه میزان است؟

در حالت ایده آل خدا باید در لحظه لحظه های زندگی حضور داشته باشد، حتی در کوچک ترین و بی اهمیت ترین مسائل؛ اما در زندگی واقعی من هنوز به این حد نرسیده است. امیدواریم به این مرحله برسد.

یک دعا یا عبارت قرآنی در مورد نقش خدا در شفای بیماران بفرمایید.

در دعای کمیل داریم: "یا من اسمه دواء و ذکره شفاء". در قرآن کریم از حضرت ابراهیم (ع) نقل شده: "و اذا مرضت فهو یشفین" یعنی هر وقت مریض می شوم خدا شفا می دهد.

اولویت دارترین معضل پزشکی بهداشتی در جامعه امروز ما چیست؟

من این موضوع را زیاد کنکاش کردم، ولی به پاسخی نرسیدم. شاید بیماری های غیر واگیر مثل دیابت و فشار خون باشد که علت آن سبک نادرست زندگی است.

تفاوت گیاهان دارویی با داروی گیاهی چیست؟

گیاهان دارویی دارای موادی هستند که خاصیت دارویی دارند و در درمان بعضی بیماری ها می توانند استفاده شوند. ولی داروی گیاهی به شکل شربت، قطره، قرص، کپسول است و به این شکل است که ماده دارویی آن گیاه استخراج شده است. به نظر من داروی گیاهی چون میزان ماده موثرِ آن اندازه گیری شده و مواد بی تاثیر دیگر آن گیاه را ندارد بهتر است.

کلمات ذیل را توصیف بفرمایید:

- نوجوان سیگاری: کاش می شد توصیف نکنم.من با نگاه به یک نوجوان سیگاری 30-40 سال عمر بعدش رو می بینم که می تواند بسیار بهتر بگذراند.

- وب گردی: گشت و گذار در اینترنت بدون هدف خاص.

- روستای گردکوه: مکانی که آنجا بزرگ شدم و دلبستگی خاصی به آن دارم.

- خراسانی 53: برادر بزرگم هستند که خیلی برای من قابل احترام اند.

- یک بیت پزشکی: دردم از یار است و درمان نیز هم – دل فدای او شد و جان نیز هم

- شیخ یاسین: به عنوان پاسخ مبحث قدرتمندترین فرد جهان ثبت کرده بودم. قدرتمندی به هیکل و نیروهای بیرونی نیست، فردی که ویلچرنشین و فلج است اما این قدر قدرتمند است که با هلیکوپتر و موشک کشته می شود.

- دعا درمانی: خودم اعتقاد دارم. اما نه به تنهایی. باید توصیه های بهداشتی را جدی گرفت و برای درمان هم از وسیله هایی که خدا قرار داده، پزشکان و کادر درمانی، استفاده کرد و در کنارش بی اعتقاد نیستم و لازم است.

فکر می کنید برای جذب کاربران به انجمن ها چه اقداماتی لازم است؟

اگر انجمن ها بیشتر در معرض دید باشند، بهتر است. همچنین تبلیغات صدا و سیما بسیار مؤثر است. سایت تبیان این قابلیت را دارد و سایت بسیار جامع و کاملی است و هر کسی با هر علاقه و گرایشی می تواند در آن فعالیت کند.

شما از مسئولان انجمن تبیان چه انتظاراتی دارید؟

انتظار خاصی ندارم.

با توجه به اینکه یکی از مباحث جالب و پرطرفدار شما در انجمن تشخیص بیماری از طریق تصویر است، فکر می کنید این نوع تشخیص چقدر می تواند مطابق با واقع باشد؟

خیلی نه، چون 80% تشخیص براساس شرح حال بیمار است. ولی بعضی علامت ها هست که در اصطلاح پزشکی به آنها "پاتوگنومونیک" می گویند که کاملاً مختص یک بیماری هستند و پزشک با دیدن آنها به راحتی بیماری را تشخیص می دهد.

معمولاً آخرین اخبار و مقالات حرفه ای خودتان را از چه طریقی به دست می آورید؟

نشریه ای به نام "پزشکی امروز" است که مشترک هستم این نشریه هر دو هفته یک بار ارسال می شود. همچنین نشریه نوین پزشکی که ترجمه آخرین مقالات پزشکی از نشریات خارجی است و  به همکارانم توصیه می کنم که برای به روز ماندن در حیطه پزشکی حتمًا مشترک شوند.

اوقات فراغت خود را چگونه پر می کنید؟

به فوتبال و مسافرت های کوتاه علاقه دارم. مثلاً سفر به مکان های دیدنی که نزدیک روستای ما هستند.

شما برای حفظ سلامتی خود چه کارهایی انجام می دهید؟

ترفندهای نسبتًا ساده، اهل پرخوری نیستم. ورزش هایی مثل پیاده روی هم در برنامه ی خود دارم.

صحبت پایانی؟

از فضایی که برای فعالیت در انجمن های تخصصی ایجاد شده است تشکر می کنم؛ انشالله انجمن بهداشت و سلامت به جایی برسد که یک انجمن کاملاً تخصصی باشد و تعداد پزشکان فعال به جایی برسد که بیشتر محل مشورت و تبادل نظر حرفه ای باشد، همین طور سایر انجمن ها.

واحد امور کاربران سایت تبیان

لینک ها

مدیر برتر انجمن ها در سال 1388

انجمن های تخصصی تبیان

انجمن ورزش و تندرستی

از دیگر مطالب مدیر انجمن بهداشت و سلامت

میزان قند موجود در غذاها و خوراکی ها به روایت تصویر

آزمون دستیاری

روند تشخیص و درمان

تشخیص بیماری از روی تصاویر

آب مروارید

خار پاشنه

گلوكوم یا آب سیاه چیست؟