تبیان، دستیار زندگی
کاربران علم‌دوست تبیان با غلبه بر موانع موجود و با بهره‌گیری از عناصری که به آن اشاره شد موفق شدند با تهیه مصاحبه‌های اختصاصی بسیار با کیفیت با افرادی شاخص از میان نخبگان ایرانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش اولیه از مسابقه نوروزی تبیان

نخبه

مصاحبه کاربران با نخبگان کشور

مسابقه نوروزی بخش دانش و فناوری تبیان امسال به صورتی متفاوت از مسابقه‌های کلیشه‌ای و معمول برگزار شد. این مسابقه به مصاحبه کاربران تبیان با نخبگان علمی کشور اختصاص داشت، مصاحبه‌هایی که با تلاش کاربران به صورت اختصاصی برای تبیان و شرکت در این مسابقه تهیه شده بود. اهداف کلی این مسابقه عبارت بودند از:

 ایجاد زمینه آشنایی بیشتر کاربران با نخبگان کشور و تشویق به برقراری ارتباط با این قشر موثر

 کمک به افزایش جذابیت زمینه‌های علمی در بین مخاطب جوان با ارائه دستاوردهای چهره‌های موفق

 ایجاد کانال ارتباطی میان تبیان و جامعه دانشگاهی از طریق کاربران به عنوان فصل مشترک این ارتباط سازنده

• ارائه الگوهای موفق علمی و عملی به مخاطب و به اشتراک گذاشتن راهنمایی‌های نخبگان جهت رشد علمی

برخی از کاربران عزیز سایت از سختی و پیچیده بودن مسابقه گله‌مند بودند و ترجیح می‌دادند مسابقه به نحوی ساده و معمول طراحی می‌شد. اما کاربران علم‌دوست و با حوصله زیادی هم در مسابقه شرکت کردند و علی‌رغم مشکلات موجود مصاحبه‌های اختصاصی خود را ارسال نمودند که قطعا تبیان زحمت این عزیزان را بی پاسخ نخواهد گذاشت.

کدام مشکل؟ کدام راه حل؟

نخبگان علمی و دانشمندان معمولا افراد حساسی هستند و ممکن است بخاطر ملاحظات مختلف یا عدم تمایل شخصی حاضر به مصاحبه نشوند. علاوه بر آن این افراد، انسان‌های پرکاری هستند که غالبا فرصت آزاد و وقت خالی برای کارهای از قبل برنامه‌ریزی نشده ندارند.

پروفسور  بهرام جلالی مخترع سریعترین روش عکاسی در دنیا بر مبنای فعالیت های الکترونوری کلکولی ساختارهای زنده

در مقابل این موانع، افراد جامعه علمی نسبت به گسترش علم و تکریم مقام عالم و جایگاه دانش و خصوصا توسعه این مفاهیم در بین مخاطب جوان اهتمام ویژه‌ای دارند. کافی است برای هر یک از افراد دانشگاهی و محققین بزرگ که فرصت سر خاراندن نیز ندارند، توضیح داده شود که این مصاحبه شما برای مخاطب جوان عرضه خواهد شد و ممکن است یک نفر بواسطه مطالعه آن، جذب دنیای علم شود. اینجاست که این فرد در بین تمامی مشغله‌های خود جایی برای چنین کاری خواهد یافت، چه احساس ادای دین به نسل‌های بعدی و ایفای رسالت گسترش علم، از مشترکات همه متخصصین متعهد است.

کاربران علم‌دوست تبیان با غلبه بر موانع موجود و با بهره‌گیری از عناصری که به آن اشاره شد موفق شدند با تهیه مصاحبه‌های اختصاصی بسیار با کیفیت با افرادی شاخص از میان نخبگان ایرانی مانند:

مهندس فرزانه مخترع کلونایزر ایرانی،

خانم چیت‌ساز طراح و مخترع پدال ویژه معلولین،

مهندس شریف‌زاده جوان نخبه برگزیده سال و رتبه برتر جشنواره خوارزمی،

دکتر آشتیانی معاون پژوهشی سازمان ملی استعدادهای درخشان،

خانم دکتر سلیمانی از متخصصین مطرح فلسفه،

آقای دکتر منصور کاشانی فارغ التحصیل ازانستیتو پلی تکنییک ویرجینیا در آمریکا و متخصص الکترونیک و مایکرو الکترونیک،

خانم دکتر فتح‌اللهی از برجسته‌ترین فیزیکدانان ایرانی در دانشگاه تورنتوی کانادا

و آقای دکتر حسن درخشان از متخصصین عمران که توفیق نبرد در جبهه‌های حق علیه باطل و ایثارگری را نیز در کارنامه خود دارند،

 به پربار شدن این مسابقه کمک شایانی کرده و بار دیگر اثبات کنند که دانش برای جوان ایرانی در کنار همه تفریحات و اقتضائات سنی، امری پسندیده و مورد توجه است.

ضمن اینکه به زودی برندگان مسابقه و جوایز نویس ایشان را علام خواهیم کرد، از همه همراهان گرامی سایت تبیان و کاربران عزیزی که برای تهیه این مصاحبه‌های ارزشمند متقبل زحمت شده‌اند قدردانی می‌کنیم.

بخش دانش و فناوری

موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان