تبیان، دستیار زندگی
روستای انبوه در استان گیلان بازمانده از دوران كهن و جلوه‌گاهی از فرهنگ تاریخی مردمان گیل و دیلم است. روستایی که در طول عمر دراز خود میراث مردم گیل و دیلم را حفظ کرده و این روزها یکی از جاذبه های بکر و کم نظیر گردشگری به شمار می رود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روستای سرخ شمال

روستای انبوه

روستای انبوه در استان گیلان بازمانده از دوران كهن و جلوه‌گاهی از فرهنگ تاریخی مردمان گیل و دیلم است. روستایی که در طول عمر دراز خود میراث مردم گیل و دیلم را حفظ کرده و این روزها یکی از جاذبه های بکر و کم نظیر گردشگری به شمار می رود. گفته می‌شود قدمت سكونت انسان در روستای "انبوه" به سه هزار و ‪ ۵۰۰‬سال قبل از میلاد می‌رسد و این روستا كه در دامنه كوه‌های البرز شمالی در دل كوه و درامتداد گردنه "نواخان" قرار گرفته، به دلیل بن‌بست جغرافیایی، عدم دسترسی آسان و وفاداری مردمان آن به آیین‌ها و رسوم كهن، هنوز فرهنگ غنی كار، تلاش، زحمت و رسوم و باورداشت‌های آیینی را حفظ کرده است.

ارتفاعات پیرکوه که روستا را در بر گرفته‏اند، پوشش گیاهی تنکی دارد اما در عوض بهار و تابستان پر از گیاهان دارویی می شود که درمان دردهای مردم منطقه و کوهنوردانی هستند که هر سال به طبیعت این کوهستان سر می زنند.

می گویند دو برادر و خواهر پل انبوه را ساخته‏اند که گویا در قزوین زندانی بوده اند. آنها به دیلمان فرار می‏کنند و با عبور از رودخانه شاهرود تصمیم می‏گیرند بر روی آن پلی بسازند که امروز یکی از شگفت انگیزترین پل های ایران است

پل تاریخی

روستای انبوه

روستای انبوه با تمام جاذبه های طبیعی اش، دو اثر کهن هم دارد که مسافران را برای دیدنشان به اطراف روستا می کشانند. قلعه چیمارود و پل انبوه که به پل شاهزاده تی‏تی خانم هم معروف است و در فاصله 3 کیلومتری روستای انبوه، بر روی رودخانه شاهرود بنا شده است.

نقل است که دو برادر و خواهر، از خاندان سلاطین گیلان، این پل را ساخته‏اند که گویا در قزوین (مرکز حکومت وقت) زندانی بودند و به دیلمان فرار می‏کنند و پس از عبور از رودخانه شاهرود تصمیم می‏گیرند بر روی آن پلی بسازند. معماری این پل، بسیار زیبا است و مصالح اصلی آن آجر و گچ سرندی است، در پایه‏های اصلی پل هم از سنگ و ملاط ساروج استفاده شده و جان‏پناه‏هایی هم دارد. اهمیت ساخت و معماری پل انبوه، در یک طاقی بودن آن است که آب شاهرود از زیر آن عبور می‏کند.

جشن انار

روستای انبوه

انار یکی از محصولات اصلی این روستا است و به تبع آن، جشن انار هم یکی از مهم‏ترین مراسم محلی روستا. این جشن، در طلوع صبح روز جمعه (یکی از روزهای 20 الی 25 مهر) هر سال، با ندای «یا الله» پاکارکرپی ـ کسی که به مدت یک سال از طرف باغداران، برای نگهبانی از باغات انار انتخاب شده است ـ برگزار می‏شود. در این روز، تمام مردم روستا (حتی کسانی که بیرون از روستا زندگی می‏کنند) برای کمک و چیدن انار به روستا می‏آیند و با وسیله نقلیه به سمت باغات انار حرکت می‏کنند. انجام این مراسم تا غروب طول می‏کشد.

روستای تاریخی، توریستی و كوهستانی انبوه را باید در ۱۸۰‬كیلومتری جنوب شهر رشت و ‪۱۱۶‬كیلومتری نیمه شرقی شهرستان رودبار ببینید.


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی