تبیان، دستیار زندگی
آیت‌الله مصباح‌یزدی با بیان این که اصل ضرورت تشکیل حکومت در جامعه قابل تشکیک نیست گفتند: امیدواریم در حوزه رشته فلسفه سیاست ایجاد شود تا بیشتر بتوانیم درباره مقوله ضرورت و فلسفه حکومت به بحث و نظر بپردازیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایجاد رشته فلسفه سیاست در حوزه
مصباح یزدی

آیت‌الله مصباح‌یزدی با بیان این که اصل ضرورت تشکیل حکومت در جامعه قابل تشکیک نیست گفتند: امیدواریم در حوزه رشته فلسفه سیاست ایجاد شود تا بیشتر بتوانیم درباره مقوله ضرورت و فلسفه حکومت به بحث و نظر بپردازیم.

به گزارش مرکز خبر حوزه، رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)‏،شب گذشته طی سخنانی در نشست تبیین علمی مساله ولایت فقیه که در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه قم برگزار شد ،در پاسخ به کسانی که بحث لزوم شورایی شدن رهبری را مطرح کرده و در این باره شبهاتی را راجع به رهبری و شخص ولی فقیه مطرح می کنند،اظهار داشتند: اگر سیره انبیا و ائمه اطهار‌(علیهم‌السلام) را نگاه کنیم و تاریخ اسلام و حتی قبل از آن را مورد مطالعه قرار دهیم متوجه لزوم حکمرانی یک نفر به عنوان کسی که در نهایت تصمیم قاطع را می گیرد ،می شویم چرا که ضرورت مصالح جامعه به ویژه جامعه اسلامی اقتضا می کند که ما قایل به حکومت و ولایت یک نفر در جامعه باشیم.

ایشان همچنین تصریح کردند: به نظر می رسد طرح این مباحث شبهه آلود که «ما به جای ولی فقیه قایل به شورای رهبری باشیم» این ذهنیت را برای انسان ایجاد می کند که احیانا نیت ناصالح و یا افکار شیطانی پشت این قضایا وجود داشته باشد و در این مساله این امکان هست که دست های ناپاکی برای تضعیف اسلام و ولایت فقیه در میان باشند.

*با وجود ولی فقیه آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند

آیت الله مصباح یزدی ادامه دادند:به نظر می رسد برخی به این نتیجه رسیده اند که آمریکا در مقابل این نظام با هدایت یک نفر به عنوان ولی فقیه هیچ غلطی نمی تواند بکند.

ایشان همچنین با بیان این که یکی از اسرار ضرورت حکومت این است که در موارد مهم و حیاتی برای حفظ مصلحت جامعه یک نفر تصمیم قاطع را بگیرد گفتند:البته کسی مخالف با مشورت کردن نیست، اما باید توجه داشت که مشورت غیر از تصمیم گیری است و پس از مشورت بالاخره یک نفر باید تصمیم گیرنده نهایی در جامعه باشد.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) افزودند:در مسایل اجتماعی، اموری پیش می آید که باید تصمیم قاطعی گرفته شود و چه بسا اگر این امر به عهده مردم و یا شورا باشد برای جامعه، مخاطراتی ایجاد شود؛ روز 22 بهمن ماه سال 57 که امام‌(رحمةالله‌علیه) به مردم گفتند که خیابان‌ها بریزید آن روز بسیاری از سیاست‌مدارانی که ما آن ها را می‌شناسیم، مخالف این فرمان امام بودند در حالی که اگر امام(ره) این دستور را نمی دادند چه بسا انقلاب اسلامی به پیروزی نمی رسید.

ایشان همچنین ابراز داشتند:در باب حکومت وسیاست ‏، ادله شرعی از قرآن و سنت به ما می گوید که یک نفر باید تصمیم گیرنده نهایی باشد و اساسا ما در تاریخ انبیا نمی بینیم که جمعی از پیامبران حکومت کرده باشند.

آیت الله مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که حکم شرعی بر وجوب  برقراری حکومت حق، دایر می باشد،خاطر نشان کردند:این که عده ای می گویند اسلام در دوره غیبت امام معصوم‌(علیهم‌السلام) کاری به حکومت ندارد، شبهه ای کاملا واهی است و کسانی که آشنایی به مبانی فقهی داشته باشند کمترین اعتنایی  به این شبهه نمی کنند.

ایشان در خاتمه، با بیان این که ساده ترین راه شناخت فرد اصلح برای رهبری جامعه اسلامی همان نظر قانون اساسی مبنی بر انتخاب خبرگان رهبری است، یادآور شدند: همه عقلا در هر صنفی که می خواهند برای خود رییس اصلحی را انتخاب کنند، تقریبا چنین شیوه ای را اعمال می کنند و وقتی اکثریت قاطع این افراد رای به فرد صالحی می دهند، طبعا برای انسان یک اطمینان خاطری به دست می‌آید.