تبیان، دستیار زندگی
کوله پشتی ها انداختنی نیستند. پوشیدنی هستند! بله! کوله پشتی را باید پوشید! درست مثل زره. کوله پشتی هر چه باشد مهم ترین همسفر یک گردشگر است و بنابراین باید با ظرافت زیادی از آن بهترین استفاده را برد. می گویند داشتن اسب خوب یک چیز است و خوب سوارکاری کردن چی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کوله بپوشید!

کوله پشتی

کوله پشتی ها انداختنی نیستند. پوشیدنی هستند! بله! کوله پشتی را باید پوشید! درست مثل زره. کوله پشتی هر چه باشد مهم ترین همسفر یک گردشگر است و بنابراین باید با ظرافت زیادی از آن بهترین استفاده را برد. می گویند داشتن اسب خوب یک چیز است و خوب سوارکاری کردن چیز دیگر. بنابراین خوب استفاده کردن از کوله پشتی ضرورت دیگری است که در سفر مطرح می شود. برای تنظیم درست کوله پشتی به نکات زیر توجه کنید:

1- در مرحله اول تسمه کمری کوله را در جای درست خود قرار دهید و دقت کنید تا با تسمه های شانه درگیر نباشد. همیشه مقدار قابل قبولی بار در داخل کوله قرار دهید. تسمه های تثبیت کننده را شل کنید و کوله پشتی را بر دوش بگیرید. آن وقت تسمه کمری کوله را بر روی استخوان های سرین قرار دهید. تسمه کمری را تا حدی سفت کنید که به معده فشار وارد نکند و بعد آن را ببندید. اگر کوله در جای درست خود قرار گرفته باشد، بالا آوردن پایتان نباید باعث حرکت لوله بر روی پشت به سمت بالا شود.

2- در مرحله دوم تسمه های شانه را قدری سفت کنید. نکته مهم آن است که این تسمه ها نباید خیلی سفت شوند؛ زیرا تسمه کمری است که باید بیشترین بخش بار را هنگام حمل بر عهده داشته باشد. برای این که حمل بار به بهترین شکل انجام گیرد، باید نقطه های اتصال تسمه های شانه به محفظه اصلی کوله درست بین استخوان های کتف قرار گیرند. در آن صورت تسمه های شانه درست بر انحنای این استخوان ها منطبق شده بر روی آنها می نشینند.

3- می توان به هنگام عبور از مسیرهای دشوار، با سفت کردن تسمه های تثبیت کننده، کوله پشتی را به پشت خود نزدیکتر کرده موقعیت آن را بر روی پشت تثبیت کنید تا باعث کنترل بهتر شود. پس از پشت سر گذاشتن مسیرهای دشوارتر می توانید تسمه ها را شل تر کنید تا تهویه بهتری در قسمت پشت انجام شود.

کوله پشتی مخصوص خانم ها:

استخوان بندی بدن آقایان نسبت به خانم ها تا حد معینی درشت تر است. تا آنجا که به کوله پشتی مربوط می شود، در درجه اول می توان گفت که طول و عرض پشت خانم ها نسبت به آقایان قدری کمتر است. با توجه به این نکته اکنون برخی از سازندگان، کوله پشتی هایی طراحی کرده اند که نسبت به کوله های معمولی یا استاندارد از ساختار باریک تری برخوردارند. این ساختار باریک تر گاهی با علامت SL که از دو حرف اول کلمه انگلیسی SLIM به معنای باریک تشکیل شده، نشان داده می شود. این کوله ها به طور کلی مناسب برای افرادی است که صرف نظر از جنسیت شان، از استخوان بندی ظریف تری برخوردارند. بنابراین حتی آقایانی که استخوان بندی کوچک تری دارند هم می توانند از این نوع کوله ها استفاده کنند.

کوله پشتی

نکته دیگر در مورد بدن خانم ها این است که به طور کلی شکل کمر و ناحیه لگن در خانم ها نسبت به آقایان قدری متفاوت است. بنابراین برای اینکه تسمه کمری کوله کاملا بر این شکل متفاوت ناحیه کمر انطباق یابد، باید در هنگام بسته شدن تا حدی شکل مخروطی پیدا کند. برای دستیابی به این شکل مخروطی، تسمه کمری را به نوع خاصی زاویه دار می سازند و به علاوه انحنای خاصی را در تسمه کمری به وجود می آورند.

نکته بعد در مورد تسمه های شانه است. در کوله های SL نسبت به نوع استاندارد هم عرض تسمه های شانه کمتر و هم طول این تسمه ها کوتاه تر است. به علاوه لبه های این تسمه ها باید نرم تر ساخته شوند، سگک های اتصالات تسمه ها باید کوچک تر و ظریف تر باشند و در نتیجه قسمت انتهایی این تسمه ها که وارد سگک می شوند باید باریک تر شوند. اگر چنین نکاتی در طراحی تسمه شانه رعایت شوند در آن صورت اصطکاک آزار دهنده تسمه های شانه در ناحیه زیر بازو از بین خواهد رفت و در ناحیه سینه هم نقاط تحت فشار ناراحت کننده به وجود نخواهد آمد و در نهایت نظر به این که عرض پشت خانم ها نسبت به آقایان هم تا حدی کمتر است، فاصله بین تسمه های شانه در کوله های SL نسبت به کوله های معمولی باید قدری کمتر باشد تا از لغزش و سر خوردن این تسمه ها بر روی شانه جلوگیری شود. این موضوع در شکل شماره 3 با عدد 7 نشان داده شده است.

بهبود تهویه در ناحیه پشت:

کوله پشتی

شاید شما هم کسانی را که پس از مدتی کوله پشتی، پشت شان خیس عرق می شود دیده باشید . حتی خیلی ها هستند که در زمان استراحت کوله را از پشت بر نمی دارند چون می ترسند که پشت شان در معرض باد قرار بگیرد و سرما بخورند. اما علت این خیس شدن پشت کوه نورد تا حدی به طراحی کوله بر می گردد که راهی برای تهویه هوا در آن قرار نداده اند.

اما در عوض این روزها در بازار می توانید کوله پشتی هایی را ببینید که در طراحی و ساخت آنها به این موضوع توجه شده است. در نتیجه تعریق در ناحیه پشت به مقدار قابل ملاحظه ای کم شده و دمای پشت کوه نورد هم به مقدار قابل ملاحظه ای پایین می آید.

در ساخت قسمت پشت کوله ضمن رعایت نکاتی که به عبور هوا کمک می کنند، از اسفنج خاصی هم استفاده می شود که به علت تخلخل ویژه ای که در ساخت آن به وجود آمده، هوا به راحتی از آن عبور می کند و در نتیجه تهویه بهتری در ناحیه پشت کوه نورد به وجود می آید.

مراقبت از کوله:

1- بعد از هر بار استفاده کوله را کاملا خالی کرده قسمت های کثیف شده را با آب و صابون ملایمی به کمک برس تمیز کنید.

2- برای تمیز کردن یا خشک کردن کوله، آن را در ماشین لباس شویی یا در قسمت خشک کن آن قرار ندهید.

3- برای صاف کردن قسمت های چروک شده کوله هرگز از اتو استفاده نکنید.

4- زیپ های کوله را همیشه تمیز نگه دارید.

5- اگر برای مدت طولانی نمی خواهید از کوله استفاده کنید، آن را بسته در محیطی خشک و دارای تهویه مطلوب قرار دهید.


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی

برگرفته از سایت بیابان های ایران