تبیان، دستیار زندگی
علی معلم تهیه کننده فیلم ال گفت: فیلم سینمایی ال اثری ترسناک نیست، بلکه یک فیلم تریلر روانی است و تنها فلسفه ترس را بررسی می کند. به گزارش خبر نگار سینمایی ایرنا، نشسست خبری فیلم سینمایی آل با حضور عوامل، بازیگران و تعداد محدودی از رسانه های گرو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیلم "ال" اثری ترسناک نیست

علی معلم

فیلم ال اثری ترسناک نیست بلکه یک فیلم تریلر روانی است و تنها فلسفه ترس را بررسی می کند.

علی معلم تهیه کننده فیلم ال گفت: فیلم سینمایی "ال" اثری ترسناک نیست، بلکه یک فیلم تریلر روانی است و تنها فلسفه ترس را بررسی می کند.

به گزارش خبر نگار سینمایی ایرنا، نشسست خبری فیلم سینمایی "آل" با حضور عوامل، بازیگران و تعداد محدودی از رسانه های گروهی در موزه سینما باغ فردوس برگزار شد.

در ابتدای این نشست که در محیطی باز برگزار شد علی معلم تهیه کننده این فیلم عنوان کرد: ایده تولید فیلم سینمایی "آل" از یک فیلمنامه کوتاه بوجود آمد؛ فیلمنامه ای که بهرام عظیمی درباره روبرویی با "آل" نوشته بود.

وی افزود: زمانی که عظیمی فیلمنامه را به قصد ساخت یک فیلم 40 دقیقه ای پیش من آورد، من بعد از مطالعه و درک از جزئیات فیلمنامه، متوجه شدم که این فیلمنامه قابلیت آن را دارد که در قالب یک فیلم بلند ساخته شود طبق همین اصل بهرام عظیمی بازنویسی فیلمنامه را آغاز نمود.

معلم ادامه داد: برای آنکه مخاطب این فیلم را باور کند، تصمیم گرفتیم فیلمبرداری فیلم را در ارمنستان انجام دهیم از این رو با مرحوم امیر قویدل که قرار بود کارگردانی این اثرسینمایی راعهده دار باشد، برای انتخاب لوکیشن مورد نظر به ارمنستان سفر کردیم و در نتیجه این کشوررا به دلیل معماری و گویش زبانی خاص به عنوان لوکیشن اصلی کار انتخاب کردیم.

وی افزود: برای ساخت فیلم سینمایی"آل" به دنبال کارگردانی بودم که با زبان تصویربه خوبی آشنا باشد و این موضوع مصادف شد با پخش مجموعه تلویزیونی "ساعت شنی" که پس از تماشای چندین قسمت از این مجموعه و ویژگی های خاص ساختاری این فیلم تصمیم گرفتم که بهرام بهرامیان برای کارگردانی این اثر سینمایی انتخاب کنم.

تهیه کننده فیلم" ال" گفت: فیلم ال اثری ترسناک نیست بلکه یک فیلم تریلر روانی است و تنها فلسفه ترس را بررسی می کند.

معلم عنوان کرد: این فیلم یک تریلر روانی است که عناصر و خصوصیات ژانر وحشت در سینمای روانی را دارا است اما تریلر روانی متعلق به ژانر وحشت نیست.

در ادامه بهرام بهرامیان کارگردان فیلم "ال" عنوان کرد: متاسفانه عده ای بر اساس غرض ورزی های شخصی از ابتدای تولید این اثر برای شلیک به علی معلم و امیر پوریا تفنگ به همراه خود داشتند به گونه ای که بدون توجه به ساختار و داشته های فیلم از متن نوشتاری این فیلم ایراداتی می گرفتند.

وی افزود: آنها معتقد بودند "آل" مخاطب را دچار دلهره و ترس نمی کند و این فیلم از خصوصیات ژانر وحشت بهره نبرده است.

بهرامیان ادامه داد: به نظر من متاسفانه این منتقدان حتی در حد مردم عادی نکات متنی و ساختاری این فیلم را مد نظر قرار ندادند و متوجه نشدند که این فیلم از ابتدا و با تیتراژ آغازین تکلیف خود را مشخص کرده است که گفته های مخاطبان بعد از مشاهده فیلم گویای همین موضوع نیز بوده است.

این کارگردان خاطر نشان کرد: بازی یک بازیگر در دو قالب قهرمان و ضد قهرمان در دو نیمه آغازین و پایانی فیلم، پایان مبهم واگذاری نتیجه درباره موضوع مطرح شده در فیلم به مخاطب، ویژگی های فیلمبرداری، نور پردازی، موسیقی و صدا، طراحی صحنه و لباس، این فیلم نکات قابل لمس و توجه فیلم "آل" بوده است که متاسفانه از دید منتقدان و داوران جشنواره بین المللی فیلم فجر دور ماند.

وی ادامه داد: خلاقیت فرشاد محمدی نیز دیده نشد، خلاقیت هایی نظیر فیلمبرداری تمام سکانس های شب فیلم در روز، حرکات سریع و چرخشی دوربین، حفظ اتمسفر کلی کار در ارائه رنگ ها و تصاویر تا پایان فیلم، همه و همه نشان دهنده هنرمندی فرشاد محمدی بوده است.

وی افزود: بازی چشم گیر ومتفاوت بازیگران این فیلم به خصوص همایون ارشادی، همچنین طراحی صحنه و لباس که با ظرافت خاص بسیار در ترکیب رنگ لباس ها و صحنه بر اساس محتوای فیلم صورت گرفته بود بر کیفیت و سطح ارزشی این اثرسینمایی افزود ه بود.

این فیلم یک تریلر روانی است که عناصر و خصوصیات ژانر وحشت در سینمای روانی را دارا است اما تریلر روانی متعلق به ژانر وحشت نیست.

در ادامه این نشست مصطفی زمانی بازیگر "آل" درپاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در مورد چگونگی قبول بازی در فیلم "ال" گفت: پس از بازی در مجموعه یوسف پیامبر (ع) پیشنهاد های زیاد سینمایی داشتم اما درصدد این مو ضوع بودم که در نقشی منفی ظاهر نشوم چون دوست داشتم اولین نقشی که در سینما بازی می کنم، معصومیت یکی از ویژگی های اصلی کاراکتر آن باشد.

برای «آل»  از دست منتقد هم کاری بر نمی‌آید!

وی ادامه داد: از بهرام بهرامیان کارگردان این فیلم شناخت زیادی نداشتم و تنها چند قسمت از مجموعه "ساعت شنی" به کار گردانی بهرامیان را دیده بودم. که پس از خواندن فیلمنامه و صحبت با علی معلم و بهرامیان متوجه شدم به بازیگر به عنوان یک کالا نمی نگرند، این امر برایم بسیار ارزشمند و گرانبها بود و این همان چیزی بود که من می خواستم و در ادامه بهرامیان از من خواست که به او اعتماد کنم. در نتیجه تصمیم به بازی در این فیلم گرفتم.

در ادامه آنا نعمتی در پاسخ به همین پرسش گفت: در گذشته تجربه بازی درتریلر روانی را نداشتم و زمانی که جسارت ساخت این نوع کاررا در علی معلم دیدم، تصمیم به بازی دراین فیلم را گرفتم که در این امر برای آنکه شخصیتی معمولی نقش ام تبدیل نشود، بهرامیان کمک بسیاری به من کرد.

همچنین هنگامه حمیدزاده دیگر بازیگر این فیلم در جملاتی کوتاه عنوان کرد: در مورد کیفیت بازی خود در فیلم ال صحبتی نمی کنم و همه چیز را به مخاطبان واگذار می کنم. فقط از همکاری با علی معلم و بهرام بهرامیان به عنوان تجربه ای عالی در کارنامه هنری خویش همیشه یاد می کنم .

در ادامه بهرام عظیمی نویسنده فیلمنامه "آل" گفت: اسم اصلی فیلم ال تریلر روانی است که متاسفانه تجربه تریلرسازی در سینمای ایران وجود ندارد.

وی افزود: در گذشته فیلم هایی نظیر شب 29، پارک وی و نظیر این فیلم ها ساخته ایم که متاسفانه هیچ کدام موفق به تریلرسازی نشده اند.

نویسنده فیلم ال یاداور شد: برای نگارش فیلمنامه "آل" تحقیقات بسیار زیادی صورت گرفت اما برای بخش هایی از داستان مجبور شدیم از گنجاندن بسیاری از عناصری که بر جذابیت این اثر می افزود خودداری کنیم.

در ادامه امیر پوریا دیگر نویسنده این فیلم نامه عنوان کرد: ترس و خنده در تمام فیلمهای ژانر وحشت در دنیا وجود دارد و این امر نوعی فرافکنی است که از سمت مخاطب رخ می دهد.

وی ادامه داد: بعضی از منتقدین به کابوس های متعدد سینا در این فیلم ایراد می گرفتند، جا داره همین جا به این نکته اشاره کنم که کابوس های متعدد کاراکتر سینا در این فیلم نشان دهنده فضای ذهنی حاکم بر شخصیت وی بوده است.

در ادامه این نشست فرشاد محمدی فیلمبردار "آل" از مرحوم نعمت حقیقی یاد کرد و افزود: قرار بود زنده یاد نعمت حقیقی پس 10 سال مدیریت فیلمبرداری این اثر را بر عهده گیرد و من نیز شاگردی او را کنم از این رو قرار شد پس از مد تی وی به ما در ارمنستان ملحق شود که متاسفانه به علت بیماری این هنرمند نتوانست این کار را انجام دهد .

محمدی درباره فیلمبرداری "آل" گفت: فیلم سینمایی "آل" نتیجه تلاشی گروهی است و در بخش فیلمبرداری این اثر تصاویر ذهنی که بهرامیان برایم توصیف می کرد بسیار به من کمک کرد و در اینجا لازم می دانم از وی، علی معلم و گروه فیلمبرداری که شرایط طاقت فرسایی را برای خلق این اثر تحمل کردند تشکر کنم.

در بخش پایانی نیز مهرنوش شاه حسینی طراح لباس، رضا حاجی درویشی طراح صحنه و رحمت عبدالله زاده مدیر تولید این اثر سینمایی، ضمن ابراز خرسندی از همکاری با علی معلم و بهرام بهرامیان در سخنانی کوتاه به تشریح فعالیت خود در این پروژه پرداختند.

در پایان این نشست خبری 2 ساعت، فیلم سینمایی "آل" در ساعت 21:30 دقیقه با حضور هنرمندانی نظیر دانیال عبادی، الهام حمیدی و لاله اسکندری برای علاقه مندان و حاضران در سالن به نمایش گذاشته شد.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی