تبیان، دستیار زندگی
نقش اصلى و فعالیت علمى واجرایى و عملكرد ملموس اجتماعى حوزه و روحانیت براى بیشترافراد نامشخص و مجهول است .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طلبه ها چکاره می شوند؟
حالا که طلبه شدی...؟

نقش اصلى و فعاليت علمى واجرايى و عملكرد ملموس اجتماعى حوزه و روحانيت براى بيشترافراد نامشخص و مجهول است .

تعيين جايگاه اجتماعى نظام حوزه

آنچه مسلم است حوزه و جامعه در گذشته  با هم مرتبط بوده اند. گر چه اين ارتباط در دوران هاى مختلف و نسبت به افراد با بينشهاى گوناگون داراى شدت و ضعف و نوسان بوده است . حتى كسانى كه عملا خود را از جامعه و مشكلات و مسايل آن كنار مى كشيده اند به ناچار در حد گفتن مساله و اقامه نماز جماعت و كارهايى ازاين قبيل با مردم ارتباط برقرار مى كرده اند.

و آنچه در حقيقت ناشناخته بوده و هست و بسيارى از مشكلات و ناهنجارى هاى سازمان روحانيت در گذشته و حال معلول آن مى باشد عبارتست از ناشناخته بودن و ناشناخته ماندن جايگاه واقعى حوزه در نظام سياسى فرهنگى اقتصادى حقوقى قضايى ... جامعه اسلامى .

جايگاه حوزه از دو ناحيه بايد مورد شناسايى قرار گيرد:

1 جايگاه حوزه در نظام علمى و فرهنگى جامعه و رابطه و تناسب آن با نظام دانشگاهى كشور و نيز تعيين وجوه تمايز حوزه و دانشگاه در علوم انسانى مشترك مانند رشته معارف اسلامى و فلسفه و همچنين مشخص شدن وظيفه و مسووليت و كارآيى هر يك .

2 تعيين جايگاه حوزه در نظام اجرايى و سياسى و قضايى و ... كشور بايد معلوم شود كه حوزه و روحانيت در مشاغل و كارها و مسووليتهاى علمى و مملكت چه مسووليتى را بر عهده دارد؟

اين موضوع ارتباط مستقيمى با نوع بازدهى و فعاليت و كارآيى و عملكرد واجتماعى حوزه ها دارد. و موضوعى است بسيار حساس و تعيين كننده . زيرا نامشخص بودن كار و نقش اجتماعى روحانيت و ناشناخته بودن مشاغل و بازدهى روحانيت مشكلات بزرگى را در گذشته و حال به وجوه آورده و مى آورد.

مفهوم جايگاه اجتماعى

وقتى مى گوييم جايگاه اجتماعى حوزه ناشناخته است و بايد آن را تبيين كرد و شناساند.ابتدا بايد ديد منظوراز[ جايگاه اجتماعى] چيست ؟

اصولا جامعه مجموعه اى است تشكيل شده ازاصناف واقشار گوناگون مردم و سازمانها وارگانهاى مختلف كه هر كدام از آنها خدمتى را به جامعه عرضه مى دارد و در مقابل از خدمات ارائه شده ديگران بهره مى گيرد. همه مى دانند نقش يك معلم كه در دبستان ابتدايى تدريس مى كند در جامعه چيست ؟ به تفصيل مى توانند در رابطه با آن توضيح دهند و با شناخت روشنى كه از زحمات معلم دارند به حكم وجدان ازاو قدردانى و سپاسگزارى هم مى كنند و نه تنها خودشان را طلبكار او نمى دانند كه خويش را مديون مى شناسند.

و همينطور مردم نقش و فعاليت و تاثير يك دبير يا استاد دانشگاه و ... را در نظام و سيستم ملموس اجتماعى مى دانند و مى فهمند و در صورتى هم كه نوعى ابهام داشته باشند ابهام خويش را ناشى از جهل خود مى دانند و بدگمان نمى شوند و آنان را به چشم يك عضو بيكار نمى نگرند. در صورتى كه نقش اصلى و فعاليت علمى واجرايى و عملكرد ملموس اجتماعى حوزه و روحانيت براى بيشترافراد نامشخص و مجهول است . واگر از آنها پرسيده شود كه روحانيت در جامعه چه كار محسوس و ملموسى را ارائه مى كند يا در پاسخ در مى مانند و يا مطالب متفاوت و گاهى متناقضى را بيان مى دارند و بهمين جهت است كه يك روحانى بارها و بارها از سوى افراد تحصيل كرده و غير تحصيل كرده بااين گونه سوالات روبرو مى شود شما چه مى خوانديد وقتى اين را خوانديد چكاره مى شويد شما چند سال درس مى خوانيد مثل اين كه درس طلبگى تمام نمى شود؟! شما در آمدتان از كجاست ؟ فايده اين مطالبى كه مى خوانيد چيست ؟ آيا شما هم امتحان داريد؟ معيار شناخت پايه علمى شما چيست ؟ چگونه مى توان يك روحانى متعهد و فاضل و دانشمند رااز يك روحانى نماى جاهل تشخيص داد و ...؟؟

ممكن است گمان شود كه اين ابهامها در ذهن مردم جامعه - مردمى كه حوزه با آنها سر و كار دارد اهميت چندانى ندارد! ولى واقعيت جزاين است !

ادامه دارد...


منبع:فصلنامه حوزه                                     تنظیم:نقدی-حوزه علمیه تبیان