تبیان، دستیار زندگی
من مدتی است که به کلاس های بدن سازی می روم. می خواستم از هورمون های شیمیایی برای عضله سازی بدنم استفاده کنم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرسش و پاسخی درباره هورمون های بدن سازی

هورمون، androstenedione

پرسش:

من مدتی است که به کلاس های بدن سازی می روم. می خواستم از هورمون های شیمیایی برای عضله سازی بدنم استفاده کنم. لطفاً در صورت امکان هورمون های گیاهی افزایش دهنده این هورمون ها را به من معرفی نمایید تا عوارض کمتری در بدنم داشته باشند.

پاسخ:

هورمون های شیمیایی به ویژه استروئیدهای آندروژنیک آنابولیک (AAS) بیش از چهل سال است که در هر دو گروه ورزش های رقابتی و غیر رقابتی به کار می روند. شاید نخستین استفاده از این هورمون ها به زمان گلادیاتورها باز گردد که در آن دوران شب قبل از مبارزه، گلادیاتورها با مصرف بیضه گاو نر امیدوار بودند تا ویژگی های پرخاشگری و جنگ جویی را در خود افزایش دهند و در رقابت پیروز گردند.

از زمان تولید شیمیایی این ترکیبات، مصرف آن ها به شدت افزایش یافته و بیشترین گروهی که از این ترکیبات استفاده می نمایند، ورزشکاران پرورش اندام و وزنه برداران می باشند. این گروه ورزشکاران امیدوار هستند تا با استفاده از این ترکیبات علاوه بر افزایش توان عضلانی، توده بدون چربی و حجم عضلات خود را افزایش دهند و به نتیجه ی بهتری در رقابت ها دست یابند، ولی این ترکیبات عوارض قابل توجهی بر بدن دارند که از آسیب بافت های حساس نظیر کبد و کلیه تا ناباروری و عقیم شدن فرد گسترده می باشند.

بر اساس این عوارض و برای حفظ روح رقابت جوانمردانه، در سال 1974 برای نخستین بار مصرف این ترکیبات توسط کمیته بین المللی المپیک، دوپینگ تلقی شد، لذا مصرف این ترکیبات به هیچ عنوان در ورزشکاران توصیه نمی گردد،

متاسفانه برخی از مربیان نا آگاه بدون داشتن اطلاعات مناسب در مورد مصرف و عوارض جانبی این ترکیبات، حتی در ورزشکاران مبتدی نیز مصرف این ترکیبات را توصیه می نمایند و هیچ اطلاعی از عوارض جانبی آن ها بر رشد و سلامتی در اختیار مصرف کنندگان قرار نمی دهند.

به تازگی مصرف برخی پروهورمون ها در بین ورزشکاران شایع گردیده است. این ترکیبات که گاها ریشه گیاهی نیز دارند، به عنوان محرک هایی  برای ترشح هورمون های استروئیدی معرفی شده اند و در آمریکا به عنوان یکی از مکمل های ورزشی در سطح وسیع توزیع گردیده اند، البته توزیع این مکمل ها در اروپا ممنوع می باشد.

اگر چه تبلیغات این محصولات به این امر اشاره دارند که این ترکیبات در بدن به میزان قابل توجهی به تستوسترون تبدیل می شوند و یا ترشح آن را تحریک نموده و مصرف این ترکیبات اثراتی مشابه با مصرف استروئیدهای آنابولیک را در بدن، بدون عوارض جانبی ایجاد می کند، ولی تحقیقات هنوز در اثبات این گفته ها موفق نبوده اند. در واقع بر اساس مطالعات علمی، تنها بخش اندکی از این ترکیبات در بدن به هورمون ها تبدیل می شوند. به همین دلیل است که تولید کنندگان این محصولات به مصرف مقادیر زیاد این ترکیبات به صورت روزانه توصیه می کنند.

بر اساس یک مطالعه موجود، مصرف روزانه 100 میلی گرمAndrostenedione   به مدت 7 روز هیچ تاثیر قابل توجهی بر غلظت تستوسترون سرمی ندارد. در حالی که با مصرف روزانه 300 میلی گرم از این ترکیب پس از 7 روز، غلظت تستوسترون تا حدود 34 درصد افزایش نشان داد، قابل توجه آن که با افزایش میزان مصرف، عوارض جانبی مصرف این ترکیبات نیز افزایش خواهد یافت.

لذا از یک سو مصرف هورمون ها به جز در مواردی که با تشخیص متخصص غدد و تحت نظر ایشان تجویز گردد، به هیچ وجه توصیه نگردیده و از سوی دیگر، هنوز اطلاعات کاملی در مورد پروهورمون های موجود در بازار مصرف، در دست نبوده و اثربخشی بسیاری از آن ها هنوز تأیید نشده است.

محمد حضوری - دانشجوی دکترای تغذیه

دنیای تغذیه

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

برای خرید وسایل ورزشی از فروشگاه اینترنتی، اینجا کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

مزایا و معایب داروهای دوپینگ

ورزشكارانی كه نمی ‌ترسند، اما نابود می ‌شوند!

استفاده از مکمل ها در ورزشکاران

داروهایی که ورزشکاران مصرف می کنند

عضلات بادكنكی به چه قیمتی؟

هشدار FDA در مورد TRIAC

داروهای نیروزا و دام اعتیاد ورزشکاران

دوپینگ و اثرات مضر آن در سلامتی ورزشکاران

شیوه کاهش وزن در ورزشکاران

رژیم‌های بدنسازی، مفید یا مضر؟

مصرف مکمل غذایی با تجویز پزشک در ورزشکاران

مصرف قرص های ویتامینی در ورزشکاران

مصرف مکمل ویتامین و املاح مفید است؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.