تبیان، دستیار زندگی
به اعتقاد ما دا یک پدیده نیست و از سر حادثه به چنین اقبالی دست نیافته است. بلكه خاطرات سركار خانم حسینی علاوه بر جوهره ی ارزشمندی كه دارد، از
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"دا" یک پدیده نیست

خبرگزاری فارس: محسن مومنی (رییس‌حوزه ‌هنری ‌سازمان ‌تبلیغات ‌اسلامی ) گفت: به اعتقاد ما "دا " یک پدیده نیست و از سر حادثه به چنین اقبالی دست نیافته است. بلكه خاطرات سركار خانم حسینی علاوه بر جوهره ی ارزشمندی كه دارد، از تجربه بیش از صد كتاب موفق و پرفروش پیش از خود نیز بهره برده است.

دا

هنوز دا، "دا " نشده بود. در جلسه‎ای مطبوعاتی كه سوره مهر برای معرفی این كتاب ترتیب داده بود، با دیدن نسخه‌ای از "دا " خبرنگاری از مرتضی سرهنگی پرسید: "شما چطور جرئت كرده‎اید هشتصد صفحه كتاب درباره خاطرات یک آدم گمنام منتشر كنید ؟ "

سرهنگی جواب هوشمندانه‌ ای داد: "هشت سال پیش چنین جرئتی نداشتیم! "

این همان نكته‌ای است كه این روزها وقتی از عوامل موفقیت ‌های "دا " گفته می‌شود، از آن غفلت می‌ كنیم.

هشت سال پیش در چنین روزهایی، سرگرم تدوین برنامه‌های بخش ادبیات بودیم تا به تصویب شورای سیاستگذاری حوزه هنری برسانیم. در تندباد حوادث سیاسی آن سال‎ها، از جمله موضوعاتی كه مورد تهاجم قرار گرفته بود، ادبیات و هنر انقلاب بود. کمتر شاعری از این جبهه شعر می‌گفت و كمتر نویسنده‌ای داستانی از افتخارات نه چندان دورمان می‌نوشت. برعكس، ویترین كتابفروشی‌ ها و صفحات روزنامه ‌ها مزین بود به داستان انسان‌های آرمان‎باخته و منفعل كه اكنون پشیمان از گذشته در برابر فرزندان خود و (به زعم نویسندگان‎شان) در مقابل تاریخ شرمسار و خجل بودند!

این‎كه ادبیات انقلاب و دفاع مقدس مخاطب ندارد، واقعیت انكارناپذیری می‌نمود كه مدام از دهان خویش و بیگانه تكرار می‌شد. بر پایه همین پندارها، حتی مسئولی از كارگزاران فرهنگی - هنری كشور از رهبری معظم انقلاب اجازه خواسته بود در تولید آثار در این حوزه‌ها تجدید نظر كنند!

این‎كه ادبیات انقلاب و دفاع مقدس مخاطب ندارد، واقعیت انكارناپذیری می‌نمود كه مدام از دهان خویش و بیگانه تكرار می‌شد.

اما در این میان حضرت ایشان به آینده ادبیات و هنر انقلاب بسیار امیدوار بودند و هیچ قصوری در این‎باره را نمی‌پذیرفتند. تیم ما در سایه چنین امیدی، برنامه‌ای ریخت كه به اعتقاد اعضای محترم شورای سیاستگذاری در اردیبهشت 1381، بلند پروازانه و آرمانی بود!

در آن برنامه كه مورد تصویب قرار گرفت، از جمله برنامه‌های حوزه برای رسیدن به آن جایگاه آرمانی در ادبیات، تأسیس یک سازمان انتشاراتی كارآمد و حرفه‌ای بود. چون كم و بیش این سخن مشهور را باور داشتیم كه: "ناشر است كه می‌تواند یک نویسنده را جهانی كند! "

دا

گزارش ولو اجمالی آن ‎چه كه اتفاق افتاد تا حوزه از آن مایه به این پایه در نشر رسید، مستلزم مجالی بیش از این است كه در یک یادداشت می‌توان نوشت. فقط به این نكته بسنده می‌ كنم كه از همه آنانی كه در جبهه مسلمانی در این حوزه مشهور و موفق بودند، دعوت كردیم اما هیچ‎ یک بوی بهبودی و سامان از این اوضاع نمی ‌شنیدند و نصحیت می‌ كردند كه باید واقع ‎بین بود كه ما گمان می‌ كردیم هستیم و "سوره مهر " را به همین منظور بنا نهادیم!

به هر تقدیر، به اعتقاد ما "دا " یک پدیده نیست و از سر حادثه به چنین اقبالی دست نیافته است. بلكه خاطرات سركار خانم حسینی علاوه بر جوهره ارزشمندی كه دارد، و با لحاظ همه ظرافت‎هایی كه نویسنده هنرمند آن به كار بسته است، از تجربه بیش از 100 كتاب موفق و پرفروش پیش از خود نیز بهره برده است و طبعا خاطرات "بابا نظر " نیز از دست ‎آوردهای "دا " در بازار حرفه‌ای كتاب استفاده خواهد كرد و در آینده‌ای نه‎ چندان دور، كتاب‎ های "كوچه نقاشان "، "مردگان باغ سبز "، "جاده جنگ " و... از كتاب ‎های پر مخاطب تاریخ ایران خواهند بود و این هنوز از نتایج سحر است. به گمان ما، ادبیات انقلاب اسلامی كه دفاع مقدس نیز از زیرمجموعه‌ های آن است، پر مخاطب ‌ترین نوع در ادبیات ایران است؛ البته به شرط ‎ها و شروط ها!


تنظیم برای تبیان :

بخش هنر مردان خدا - سیفی