تبیان، دستیار زندگی
اجرای این روش بخصوص برای خانواده های کم جمعیت مناسب است. این مشکل بین افراد یک خانواده که در خارج از محیط خانه کار می کنند یا در منزل هستند یا به هر حال شب هنگام دور هم جمع می شوند، و زمان و انرژی زیادی را صرف مبادله شکایت ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«مبادله شکایت» ممنوع!

«مبادله شکایت» ممنوع!

اجرای این روش بخصوص برای خانواده های کم جمعیت مناسب است. این مشکل بین افراد یک

خانواده  که در خارج از محیط خانه کار  می کنند یا در منزل هستند یا به هر حال شب هنگام دور هم جمع می شوند، و زمان و انرژی زیادی را صرف مبادله شکایت می کنند، امری متداول است.

به یاد آوردن جنبه های محبت آمیز و مهربان زندگی، اموری که خوب پیش رفته و قسمت هایی از زندگی که به آنها می بالید و عامل رشد و تعالی شما می باشند، آسان تر می گردند. همچنین متوجه می شوید هنگامی که توجه خود را بر جنبه های مثبت روز معطوف می نمایید، همسرتان و سایرین نیز از این روش پیروی می کنند.

اصولاً  بخش عمده ای از صحبت های افراد در خانه، حول مسائل بد و ناگواری می چرخد که در طی روز رخ داده است. مباحثی مثل «روز مشکل و خسته کننده ای که گذرانیده اید، وفور توقعات جامعه و افراد از شما، مسائل آزار دهنده ای که ناچار هستید با آن روبرو شوید، ناراحتی ها، تجربیات تلخ، لحظات مشکل، بچه هایی که تقاضاهای فراوانی دارند، رؤسای ناآگاه و ... » گویا می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که همسر یا شرکای زندگی ما، سخت بودن زندگی ما را درک می کنند.

می توان دلایل فراوانی بر اشتباه بودن این عادت ارائه کرد.

اول اینکه،اکثراً ما وقتِ با ارزش محدودی برای سپری کردن با اشخاص مورد علاقه خود داریم. اگر روز سختی داشته ایم دلیلی ندارد آن را هنگام شب مجدداً مطرح سازیم. فکر کردن و بحث نمودن درباره ی وقایع منفی روز، مرور آن تجربه به حساب می آید که ما را تحت فشار عاطفی فراوانی قرار می دهد.

دوم اینکه، با معطوف نمودن توجه به قسمت های منفی روز، فشارها و مشکلات زندگی  روزانه به یاد شما می آید و بدین ترتیب، جدی، دلگیر، خشک و عصبانی بودن را موجه می دانید.

کاهش یا عدم صرف انرژی برای بیان شکایت ها، حس بهتری را در شما در رابطه با زندگی ایجاد می کند. این بدان معنا نیست که مسائلی بسیار سخت و جدی ندارید، بلکه در واقع همه چنین مسائلی را داریم، و فقط با ابراز

همدردی با دیگران  در مورد مشکل بودن زندگی، بهای بی ارزش زیادی را می پردازیم. به محض آنکه از این روش دست بردارید، به مسیرهای بهتر زندگی خواهید افتاد. به یاد آوردن جنبه های محبت آمیز و مهربان زندگی، اموری که خوب پیش رفته و قسمت هایی از زندگی که به آنها می بالید و عامل رشد و تعالی شما می باشند، آسان تر می گردند. همچنین متوجه می شوید هنگامی که توجه خود را بر جنبه های مثبت روز معطوف می نمایید، همسرتان و سایرین نیز از این روش پیروی می کنند. اکثر افراد هنگامی که این عادت را کنار می گذارند، پی می برند که تمرکز بر جنبه های مثبت بسیار جالب تر و لذت بخش تر است و درهای جدیدی در روابط آنها گشوده می شود و علائق جدیدی مطرح می شود.

نمی خواهیم بگوییم در میان نهادن آنچه بر ما گذشته، حتی اگر بدترین

اتفاقات  باشد، با افراد مورد علاقه تان، هرگز خوب و مفید نیست. احتمالاً دفعاتی بوده که احتیاج به این کار داشته اید. در اجرای این سیاست، استثنائاتی وجود دارد. اما بهتر است از این عادت بد دست بردارید. به جای آن که چنین مسائلی هر شب به عنوان سوژه ای دائمی مبادله شوند، سعی کنید ترتیبی دهید تا به ندرت مطرح گردند. بدیهی است که تمایل داشته باشید نسبت به احساسات واقعی خود صادق باشید ، ولی اگر بعضی صحبت های منفی را نشنیده بگیرید به نتایج مثبتی دست خواهید یافت.

اکثراً ما وقتِ با ارزش محدودی برای سپری کردن با اشخاص مورد علاقه خود داریم. اگر روز سختی داشته ایم دلیلی ندارد آن را هنگام شب مجدداً مطرح سازیم. فکر کردن و بحث نمودن درباره ی وقایع منفی روز، مرور آن تجربه به حساب می آید که ما را تحت فشار عاطفی فراوانی قرار می دهد.

پیش از آنکه صحبتی بکنید بهتر است از خودتان بپرسید«هدف از این سخن ها چیست؟» یا «آیا بیان این مطالب، اوقاتی خوش را برای ما فراهم می کند یا روحیه ما را پایین خواهد آورد؟» «آیا ما را به هم نزدیکتر و

صمیمی  تر می کند یا یادآور یکی از سختی های زندگی  است؟»، «آیا بیان همه جزئیات ِ تیره، کار خوبی است؟ آیا ارزشی دارد؟» ...اکثر اوقات منفی بافی، ضد خلاقیت و مزاحمتی برای سپری کردن ِ یک بعدازظهر پر آرامش  است.

این پیشنهاد را امتحان کنید.

دفعه آینده که حس کردید می خواهید در مورد وحشتناک و پر فشار بودن روز خود حرف بزنید، سعی کنید سکوت نمایید. مطمئن باشید انجام این کار را امری حقیقتاً شفابخش خواهید یافت.

منبع - از کاه کوه نسازید - سهیلا موسوی رضوی

گردآوری: زهره پری نوش

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.