تبیان، دستیار زندگی
لكه برها در ایام تعطیلات به جهت مسافرت ها و پیك نیك های متعدد و همچنین رفت و آمدهای بسیار، بیش از هر موقع دیگر از سال، لوازم دكوراسیونی خانه و همچنین لباس ها به خصوص پوشاك بچه ها در معرض صدماتی از جمله لكه دار شدن در اثر ریخ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه لکه ها را پاک کنیم

لكه برها

در ایام تعطیلات به جهت مسافرت ها و پیك نیك های متعدد و همچنین رفت و آمدهای بسیار، بیش از هر موقع دیگر از سال، لوازم دكوراسیونی خانه و همچنین لباس ها به خصوص پوشاك بچه ها در معرض صدماتی از جمله لكه دار شدن در اثر ریختن مواد مختلفی مانند چای، چربی، آب میوه و غیره قرار می گیرند كه البته آثار ایجاد شده بر روی لوازم و لباس های تمیز و نو بسیار ناخوشایند است.

اگر شما نیز با چنین مشكلی مواجه شده اید، پیش از هر اقدامی نیم نگاهی به نكات زیر بیندازید شاید به كارگیری آنها شما را در زدودن لكه موجود یاری دهد:

نكته 1: كلیه موارد و راهكارهایی كه در زیر اشاره می شود، برای لباس ها و پارچه های قابل شست وشو هستند. لكه بری از روی لباس های غیرقابل شست و شو، باید توسط افراد متخصص و مواد مناسب در خشكشویی ها انجام پذیرد.

نكته 2: امروزه لكه برهای شیمیایی متعددی به بازار آمده اند كه كاربرد آنها نه تنها بی تأثیر نیست بلكه به جهت در دسترس بودن و عدم نیاز به امكاناتی جهت شست و شو، از اهمیت ویژه ای برخوردار است ولی آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است كه برای استفاده از لكه بر چه از نوع شیمیایی و چه دست ساز خانگی، از قسمت پشت لكه باید اقدام شود. به این ترتیب از پخش شدن لكه جلوگیری به عمل می آید.

نكته 3:هنگامی كه پارچه دیگری را به محلول لكه بر آغشته كردید و می خواهید از آن برای زدودن لكه استفاده كنید، توجه داشته باشید كه نحوه تمیز كردن باید با سیستم ضربه ای باشد و از مالش پارچه بر روی لكه خودداری شود.

نكته 4: ضربات پارچه حاوی لكه بر را ابتدا از محدوده خارجی لكه شروع كنید و به داخل ادامه دهید.

نكته 5: برای شست وشوی اغلب لكه های غیر چربی، كاربرد آب سرد نیاز است؛ آب گرم و به خصوص آب داغ لكه را پایدار می كند. البته روش استفاده و نوع لكه نیز تعیین كننده است.

لكه بر دست ساز (خانگی): از محلول آب و الكل صنعتی به نسبت دو به یك برای از بین بردن پاره ای از لكه ها می توان استفاده كرد.

لكه شمع، مداد شمعی و مدادهای چرب آرایشی: برای این منظور كافی است ابتدا باقی مانده ماده ایجاد كننده را با جسمی نوك تیز به آرامی بردارید. سپس دو تكه دستمال توالت یا كاغذ قهوه ای (مورد استفاده در خشكشویی ها) در دو طرف لكه قرار دهید. سپس اتوی گرم را بر روی یكی از كاغذها در محل لكه فشار دهید. به این ترتیب، چربی موجود در لكه آب می شود و جذب دستمال یا كاغذهای طرفین می شود. ولی در مورد موكت و فرش پس از برداشتن پارافین سفت شده از روی سطح، تنها یك كاغذ بر روی سطح لكه قرار دهید و اتو بكشید.

لكه گل و لای بر روی لباس: كافی است یك عدد سیب زمینی را با چاقو به دو نیم کنید و بر روی لكه بمالید، سپس لباس را در آب سرد بخیسانید و طبق معمول با مواد شوینده شست و شو دهید. در صورتی كه لكه همچنان پایدار ماند، دستمال را به الكل آغشته كنید و بر روی لكه بمالید.

لكه آب میوه: مقداری نمك بر روی لكه بریزید و سپس آن را در آب سرد مدتی خیس كنید. پس از آن با آب گرم و مواد شوینده شیمیایی بشویید.

لكه روژ لب: شما می توانید با مالیدن خمیر دندان بر روی این نوع لكه و سپس شست و شو، آن را به طور كامل از بین ببرید. البته پاشیدن اسپری مو نیز برای از بین بردن چنین لکه هایی (پیش از شست وشو) بسیار مفید است. راهكار دیگر برای این منظور استفاده از الكل است.

لكه چای و قهوه:به محض ریخته شدن یكی از این مواد بر روی لباس، آن را با آب سرد و مواد شوینده شست و شو دهید.

اگر امكان شست وشوی سریع آن وجود نداشت، مقداری نمك بر روی سطح لكه بریزید و مدتی صبر كنید تا نمك آن را به خود جذب كند. سپس در صورت فراهم شدن شرایط شست وشو، آن را به روش معمول با آب گرم و مواد شوینده بشویید.

راهكار دیگر این است كه سطح لكه را با اسپری مخصوص مو بپوشانید، سپس یك قطعه صابون بر روی سطح لكه بمالید و بعد آن را در آب سرد خیس كنید و بشویید.

لكه سس گوجه فرنگی: ابتدا روی سطح لكه را با روش ضربه ای به وسیله پارچه ای دیگر به الكل آغشته كنید، سپس در آب سرد و مواد شوینده بشویید. اگر لكه روی سطح فرش یا موكت ایجاد شده باشد، ابتدا مقداری فوم ریش تراشی بر روی لكه بریزید و سطح آن را با اسفنج آنقدر مالش دهید تا پاك شود. سپس دستمال دیگری را كمی مرطوب كنید و بر روی لكه بكشید و صبر كنید تا خشك شود.

لكه چربی بر روی لباس: ابتدا با دستمال كاغذی توالت ضرباتی آرام به سطح لكه بزنید و باقیمانده چربی را به دستمال منتقل كنید. برای لباس های رنگ روشن و قابل شست وشو با ماشین، می توانید در صورت امكان آنها را در ماشین لباسشویی و درجه حرارت بالا شست وشو دهید ولی در غیر این صورت یا لكه زدایی را به خشكشویی بسپرید یا با دست شست وشو دهید.

نكته: برای جذب لكه های چربی و حتی لكه های حاصل از ریختن نوشابه، آب میوه و مانند اینها بر روی لوازم دكوراسیونی مانند مبلمان یا فرش، بهترین كار ریختن قشر نازکی از نمك یا پودر تالك (پودر بچه) و رها كردن لكه برای مدت نیم ساعت تا یك ساعت است. پس از طی این مدت با جارو برقی پودرها را جمع كنید و سپس با شامپو فرش یا كف حاصل از كمی مایع ظرفشویی و آب شست وشو دهید. البته مرحله فوق را می توانید چند بار تكرار كنید.

الهام اسمعیلی

تهیه و تنظیم برای سایت تبیان : زهره پری نوش

لینک ها

چگونه خانه ی خود را تمیز کنیم

ریزه کاری های آشپزی

شست و شوی ظروف

ریزه کاری های خانه داری ( قسمت اول  ) ، ( قسمت دوم )

شست و شوی لباس و پارچه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.