تبیان، دستیار زندگی
كسى نداند مدفن فاطمه(علیهاالسلام) كجاست!!! و این سؤال را براى همیشه تاریخ بر جا گذاشت كه «چرا باید فاطمه (علیهاالسلام) مخفیانه به خاك سپرده شود؟ چرا باید قبر یگانه دختر پیامبر(صلی الله علیه و آله) پنهان شود؟»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تدفین خاموش و غریبانه حضرت فاطمه(علیهاالسلام)

حضرت زهرا علیهاالسلام

راویان شیعه و سنى متفق‌اند كه جنازه حضرت فاطمه(علیهاالسلام) را شبانه به خاك سپردند و این مطابق وصیت حضرت زهرا(علیهاالسلام) بود كه ستم كنندگان به او در نماز و تدفینش نباشند. چون شب فرارسید، حضرت على(علیه‌السلام) جنازه همسرش را غسل داد، هنگام غسل جز حسن و حسین، زینب، ام‌كلثوم (علیهم‌السلام) و فضه و اسماء بنت عمیس هیچ كس دیگر حاضر نبود.

اسماء بنت عمیس مى‌گوید: فاطمه(علیهاالسلام) به من وصیت كرد كه هیچ كس جز على(علیه‌السلام) و من او را غسل ندهد، من على(علیه‌السلام) را در غسل دادن جنازه فاطمه(علیهاالسلام) كمك كردم.1 آنگاه كه پاسى از شب گذشت، حضرت على(علیه‌السلام) همراه عده‌اى اندك چون عمار، مقداد، عقیل، ابوذر و سلمان بر جنازه مطهر حضرت فاطمه(علیهاالسلام) نماز خواندند و در نیمه‌هاى شب، آن را به خاك سپردند.

حضرت على(علیه‌السلام) چون بدن را در قبر مى‌نهاد، ناباورانه همسر رنج كشیده و ستم دیده را وداع كرد و خطاب به پیامبر(صلی الله علیه و آله) گفت:

حضرت على(علیه‌السلام) با اندوه و درد خاك قبر را با زمین هموار كرد تا شناخته نشود. و كسى نداند مدفن فاطمه(علیهاالسلام) كجاست!!! و این سؤال را براى همیشه تاریخ بر جا گذاشت كه «چرا باید فاطمه (علیهاالسلام) مخفیانه به خاك سپرده شود؟ چرا باید قبر یگانه دختر پیامبر(صلی الله علیه و آله) پنهان شود؟»

«السلام علیك یا رسول الله عنّى و عن ابنتك النازلة فى جوارك، و السریعة اللحاق بك، قّل یا رسول الله عن صفیتك صبرى و رقّ عنها تجلدى... فلقد استرجعت الودیعة و اخذت الرهینة، اما حزنى فسرمد، و اما لیلى فمسهد الى ان یختار الله لى دارك التى انت بها مقیم، و ستنبیك ابنتك بتظافر امتك على هضمها، فاحفها السؤال، و استخبرها الحال، هذا و لم یطل العهد.»2

درود بر تو اى رسول خدا(صلی الله علیه و آله) از سوى من و از سوى دخترت كه اینك در كنار تو فرود آمده و شتابان به تو پیوسته است اى رسول خدا(صلی الله علیه و آله)! شكیبایى من از فراغ فاطمه(علیهاالسلام) كم شده و طاقت و توانم از رفتن او از دست رفت... امانت برگردانده و گروگان پس گرفته شد. اندوه من جاویدان و شبانگاه من بى آسایش خواهد بود. تا آن هنگام كه خداوند جایگاهى كه تو در آنجا به سر مى‌برى براى من نیز برگزیند. به زودى دخترت همكارى امت تو را بر نابودیش به تو خبر خواهد داد. پس تمامى را از او بپرس و از وى بخواه كه گزارش احوال را به تو بگوید. این پیش آمدها در زمانى انجام گرفت كه هنوز چیزى نگذشته و نام تو از یادها نرفته است.

آنگاه على(علیه‌السلام) با اندوه و درد خاك قبر را با زمین هموار كرد تا شناخته نشود. و كسى نداند مدفن فاطمه(علیهاالسلام) كجاست!!! و این سؤال را براى همیشه تاریخ بر جا گذاشت كه «چرا باید فاطمه (علیهاالسلام) مخفیانه به خاك سپرده شود؟ چرا باید قبر یگانه دختر پیامبر(صلی الله علیه و آله) پنهان شود؟»

تنظیم: هدهدی، گروه دین و اندیشه تبیان


منابع:

1 ـ انساب الاشراف، بلاذرى، ص405 ; كشف الغمة، اربلى، ج2، ص131.

2 ـ نهج البلاغه، خطبه 202.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.