تبیان، دستیار زندگی
‌چشم بادامی سکوهای قهرمانی سرعت را فتح کردند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

‌چشم بادامی‌های اینترنت

شرکت Akami در گزارشی با عنوان "وضعیت اینترنت در سال 2009"، آمار کلیدی در زمینه سطوح مختلف اتصال به اینترنت را در سرتاسر جهان منتشر کرده که بر اساس آن، در سه ماهه آخر سال 2009 متوسط سرعت اینترنت در جهان افزایش یافته است.

‌چشم بادامی‌های اینترنت

براساس این گزارش، کره جنوبی؛ هنگ کنگ و ژاپن بیشترین سرعت اینترنت در جهان را دارند. این سه کشور تنها کشورهایی هستند که میزان سرعت اینترنت در آنها از 5/7 مگابیت در ثانیه در سه ماهه آخر سال 2009 بیشتر شده است. با آنکه در سه ماهه پایانی سال 2008 متوسط سرعت اینترنت در 103 کشور جهان کمتر از یک مگابیت در ثانیه بود، این تعداد در سه ماهه پایانی سال 2009 به 96 کشور رسیده است. براساس تخمین آکامی، تنها سه کشور در جهان اتصال اینترنت با سرعت کمتر از 100 مگابیت در ثانیه دارند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل به کمتر از نصف رسیده است.

ضریب نفوذ آدرس های اینترنتی

تعداد آدرس های اینترنتی مجزا که به شبکه عظیم آکامی متصل شده نشان می دهد که تعداد IP های جهان در سه ماهه آخر سال 2009 به 465 میلیون آدرس از 234 کشور جهان رسیده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال 2008 با 401 میلیون آدرس رشد 16 درصدی و نسبت به سال 2007 تا 312 میلیون آدرس اینترنتی رشد 54 درصدی را نشان می دهد.

تعداد IP های جهان در سه ماهه آخر سال 2009 به 465 میلیون آدرس از 234 کشور جهان رسیده است.

براساس گزارش آمار اینترنت آکامی، هفت فصل متوالی است که ایالات متحده آمریکا و چین به تنهایی 40 درصد کل آدرس های اینترنتی را به خود اختصاص می دهند. فهرست بلند بالای آدرس های اینترنتی آکامی نشان می دهد که در سه ماهه آخر 2009 در حدود 148 کشور در جهان تنها یک میلیون آدرس اینترنتی دارند. در حالی که آمار نشان می دهد  را 145 کشور در سال 2008 کمتر از 100 هزار و 32 کشور حتی کمتر از یک هزار آدرس اینترنتی داشتند.

براساس تخمین آکامی در زمینه نسبت تعداد آدرس های اینترنتی به سرانه در هر کشور، نروژ با 49 درصد بیشترین ضریب نفوذی را دارد و به طور کلی 35 کشور ضریب نفوذ بالای 25 درصد را در زمینه آدرس های اینترنتی دارند.

آلمان، فرانسه، انگلیس، کره جنوبی، کانادا، اسپانیا و برزیل هفت کشور بعدی در زمینه ضریب نفوذ آدرس های اینترنتی هستند.

پیشتازان سرعت اینترنت

براساس گزارش آکامی، 10 کشور برتر در زمینه دسترسی به اینترنت پر سرعت به ترتیب عبارتند از: کره جنوبی هنگ کنگ، ژاپن، رومانی، لیتوانی، سوئد، هلند، جمهوری چک، دانمارک و سوییس. در این کشورها سرعت اینترنت از 7/11 تا 1/5 مگابیت در ثانیه است. سرعت اینترنت در کره جنوبی نسبت به سه ماه سوم سال 2009 حدود 24 درصد کاهش یافته و به 7/11 مگابیت در ثانیه رسیده است که تحلیلگران آکامی این امر را نشان از افزایش محبوبیت آیفون در این کشور دانسته اند. زیرا اتصال اینترنت از طریق آیفون توسط شبکه های موبایلی انجام می گیرد که میانگین سرعت اینترنت در آنها کمتر از سرعت اینترنت در سیستم های کامپیوتری است.

‌چشم بادامی‌های اینترنت

ایالات متحده آمریکا با سرعت میانگین 8/3 مگابیت در ثانیه در این زمینه در رده بیست و دوم قرار گرفته است.

ترافیک حاصل از حملات اینترنتی

گزارش وضعیت اینترنت آکامی در سه ماه پایانی سال 2009 بخشی با عنوان ترافیک حاصل از حملات سایبری دارد که نشان می دهد ایالات متحده، روسیه و چین بدترین منابع جهانی برای ایجاد ترافیک های آسیب زننده هستند.

این نتایج که از شبکه ای متشکل از 60 هزار سرور و میلیاردها درخواست اینترنتی در روز به دست آمده، جزییات جالبی را در زمینه آخرین تکنیک های تهاجمات آنلاین ارایه کرده است.

براساس اعلام آکامی، ترافیک حاصل از حملات سایبری در 198 کشور دیده شده که روسیه به عنوان متجاوز در صدر آن قرار دارد و 13 درصد از کل ترافیک اینترنتی را به خود اختصاص داده است. بعد از روسیه نیز چین، آمریکا و برزیل به ترتیب در صدر مهاجمان اینترنتی قرار گرفته اند. آکامی اعلام کرد که میزان ترافیک بد اینترنتی در آمریکا در فصل پایانی 2009 دو برابر شده است.

اینترنت همراه

براساس گزارش آکامی، استفاده از تلفن همراه برای دسترسی به اینترنت در بسیاری از کشورهای جهان رشد چشمگیری داشته است.

اریکسون در این زمینه اعلام کرده که تا سال 2020 حدود 50 میلیارد گوشی تلفن همراه به اینترنت وصل می شوند.

بنابراعلام آکامی، از میان 109 ارایه دهنده اینترنت همراه بیش از 40 شرکت در سه ماه پایانی سال 2009 اینترنت همراه با سرعت یک مگابیت در ثانیه و 11 شرکت اینترنت با سرعت بالای 2 مگابایت در ثانیه ارایه کرده کرده اند.

استرالیا در زمینه ارائه اینترنت همراه با سرعت 2/3 مگابیت در ثانیه در صدر این کشورها و روسیه، ایتالیا و لهستان در پایین زده قرار گرفته اند.

آسیایی ها، پیشتاز استفاده از اینترنت پر سرعت در دنیا

در حالی که تا چند سال پیش کشورهای آمریکایی و اروپایی در زمینه ارایه خدمات اینترنت پرسرعت پیشتاز بودند، امروزه کشورهای آسیایی به خصوص شرق آسیا در این زمینه گوی سبقت را از همتایان خود ربوده اند. براساس آمار آکامی، بیشترین سرعت دسترسی به اینترنت مربوط به دانشگاه های برکلی، استنفورد و Chapel Hill در نیویورک است، اما از نظر دسترسی عمومی به خدمات اینترنت ژاپن در صدر تمامی کشورهای جهان قرار دارد.

بیشترین سرعت دسترسی به اینترنت مربوط به دانشگاه های برکلی، استنفورد و Chapel Hill در نیویورک است.

از میان 100 شهر برتر جهان در زمینه دسترسی به اینترنت پرسرعت 48 شهر در کشور ژاپن قرار دارند که این رقم در میان تمامی کشورهای جهان بی نظیر است. اگر چه کشوری مانند کره جنوبی پرسرعت ترین سرویس های اینترنتی را ارایه می دهد، اما تعداد شهرهایی که با چنین سرعتی خدمات اینترنتی ارایه می دهد در کره جنوبی محدود به چند شهر خاص است.

از نظر دسترسی عمومی به خدمات اینترنت ژاپن در صدر تمامی کشورهای جهان قرار دارد.

براساس بررسی آکامی از میان 100 شهر برتر جهان در زمینه ارایه خدمات پرسرعت اینترنتی 62 شهر نیز در آسیا واقع هستند و همین امر نشان می دهد که این قاره در زمینه ارایه خدمات اینترنت پرسرعت تا چه میزان متحول شده است.

هم اکنون متوسط سرعت اینترنت در کشوری مانند آمریکا به زحمت به 5/4 مگابیت در ثانیه می رسد که این رقم در کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی در مواردی تا 20 برابر بیشتر است.

ترجمه: نسترن صائبی

منبع: CNet و سافت پدیا

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی