تبیان، دستیار زندگی
تیبا در لغت نامه دهخدا آهو معنی شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مینیاتور تیبا شد

مینیاتور

خودروی تمام ایرانی سایپا "تیبا " نام گرفت.

خط تولید اولین خودروی تمام ایرانی سایپا امروز با حضور رییس جمهور در سایت كاشان افتتاح ‌شد.

آغاز تولید انبوه این خودرو در حالی صورت گرفت كه پیشتر گمانه زنی هایی در مورد انتخاب نام جدید مینیاتور از بین 6 اسم صورت گرفته بود و در این میان بیشتر گزینه‌ها بر روی "تیبا " معطوف بود.

"تیبا " در لغت نامه دهخدا آهو معنی شده است. معنی دقیق تیبا در این لغت نامه به شرح زیر است: تیبا (هزوارش ، اِ) به زبان زند و پازند آهو را گویند و به تازی ظبی خوانند. (برهان). هزوارش تیبا، پهلوی آهوك، (آهو) (حاشیه، برهان چ معین ) (از ناظم الاطباء). به زبان زند و پازند در برهان آهو آورده و در فرهنگها نیافتم.

پس از بازدید مقام معظم رهبری از صنعت خودروسازی كشور در روزهای ابتدایی سال و رهنمود ایشان برای تغییر نام مینیاتور، گروه خودروسازی سایپا با اعلام فراخوانی برای انتخاب نام جدید این خودرو دعوت به عمل آورد.

"تیبا " در لغت نامه دهخدا آهو معنی شده است

در این راستا بیش از 90 هزار نام پیشنهادی به شركت سایپا ارائه شد كه پس از بررسی در مرحله اول 26 هزار نام غیر تكراری انتخاب و توسط كمیته تغییر نام مینیاتور مورد پایش قرار گرفت.

در این راستا اسامی پیشنهادی توسط كارشناسان زبان شناسی، روان‌شناسی و جامعه ‌شناسی مورد ارزیابی دقیق قرار گفت. در مرحله دوم 15 نام و در مرحله سوم 6 نام انتخاب شد.

پس از آن بحث و بررسی برای انتخاب نام جدید مینیاتور از بین شش نام انجام شد كه از بین این اسامی انتخاب نام «تیبا» از احتمال بیشتری برخوردار بود.

نام جدید مینیاتور امروز توسط رئیس جمهور به صورت یك برچسب بر روی این خودرو نصب خواهد شد.

منبع: فارس

تنظیم :س.آقازاده