تبیان، دستیار زندگی
در فوتبال باشگاهی ایران كه پسوند حرفه ای را یدك می كشد آن هم در شرایطی كه هیچ كدام از امكانات فوتبال حرفه ای در آن دیده نمی شود، چند سالی است كه تنها شاهد پرداخت های كلان به بازیكنان در نقل و انتقالات هستیم، پولهایی كه به اذعان بسیاری از كارشناسان ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خریدهای سوخته سال

اشپیتیم آرفی

در فوتبال باشگاهی ایران كه پسوند حرفه ای را یدك می كشد آن هم در شرایطی كه هیچ كدام از امكانات فوتبال حرفه ای در آن دیده نمی شود، چند سالی است كه تنها شاهد پرداخت های كلان به بازیكنان در نقل و انتقالات هستیم، پولهایی كه به اذعان بسیاری از كارشناسان و اهالی فوتبال افزایش كاذبی داشته و مدیران باشگاه های ما از فوتبال حرفه ای تنها پرداخت های كلان آن را درنظر گرفته اند. درا ین بین برخی خریدهای گران قیمت در تیم هایشان جواب مثبت داده و ثابت كردند ارزش پرداخت این پو لها را داشته اند اما در نقطه مقابل بودند ستاره هایی كه به رغم صرف هزینه های سنگین نتوانستند در تیمهای جدیدشان جا بیفتند و به خریدهای سوخته و بد سال تبدیل شدند كه با نگاهی به نامهای آنها می بینیم بازیكنانی كه در جمع بدترین خریدهای سال قرار گرفته اند نا مهای بزرگی دارند كه با یك تریلی هم نمی شود آنها را كشید.

1- اشپیتیم آرفی (پرسپولیس)

مهاجم آلبانیایی فصل گذشته پیام مشهد پس از سقوط این تیم به دسته اول به شاه ماهی نقل و انتقالات تبدیل شد. آرفی كه گلزن اول سبزپوشان مشهدی بود در شرایطی كه تیمهای بزرگی در پی صید او بودند با قراردادی سنگین به ارزش حدود 450 میلیون تومان به جمع سرخپوشان پیوست اما در طول فصل تنها یك گل زد و بیشتر هفته ها سكو نشین و یا ذخیره بود.

2- رضا عنایتی (استقلال)

مهاجم مشهدی كه دو بار با پیراهن استقلال آقای گلی را به دست آورده بود در بازگشت از امارات بازهم آبی پوش شد تا بلكه در كسب عنوان آقای گلی هتتریك كند اما اختلافات او با صمد مرفاوی و باشگاه باعث شد عنایتی 380 میلیونی نیم فصل به امارات بازگردد و درا ین كشور حوزه خلیج فارس ثابت كند دندان پوسیده استقلال او نبوده است.

3- احمد آل نعمه (سپاهان اصفهان)

مدافع خوزستانی كه با قرارداد مالی سنگین به جمع زردپوشان اصفهانی اضافه شد نتوانست به جایگاه اصلی در این تیم دست یابد و حمایتهای قلعه نویی هم از او مثمرثمر نشد تا جایی كه هر گاه او به میدان رفت سپاهان مقابل رقبایش با مشكلات فراوانی رو به رو شد كه آخرین بازی بد آل نعمه مقابل العین بود كه مدافع 340 میلیونی یكی از عوامل حذف صدرنشین لیگ از لیگ قهرمانان آسیا شد.

نیکبخت و استیل آذین

4- علیرضا نیكبخت واحدی (استیل آذین)

از او به عنوان بدترین خرید استیل آذین در جمع آوری كلكسیون ستاره های مطرح لیگ نامبرده می شود. هافبك – مهاجم مشهدی كه نیم فصل را به خاطر منشوری بودن محروم بود در نیم فصل دوم با دریافت رقمی حدود 250 میلیون تومان به استیل آذین آمد اما هرگز نتوانست بازیهای درخشان گذشته را تكرار كند و بیشتر غرق در حاشیه بود.

5- مهدی واعظی (صبای قم)

از پرسپولیس جدا شد تا در صبا قابلیت هایش رابه نمایش بگذارد اما با نمایش ضعیف و مصدومیت هایی كه داشت به نیمكت نشین ارشاد یوسفی تبدیل شد تا نام او هم با قرارداد 270 میلیونی كه با صبا بست در جمع بدترین خریدهای سال قرار بگیرد.

6- گابریل آلخاندرو (ذوب آهن اصفهان)

با سروصدا و كشمكش های فراوان این بازیكن آرژانتینی به جمع ذوبی ها اضافه شد و در حالی كه همگان در انتظار ظهور بازیكن خارجی خوب در سطح ایگور كاسترو از سوی ابراهیم زاده بودند، آلخاندرو 300 میلیونی در طول فصل تنها چند بار به میدان رفت و نشان داد در سطح بازیكنان ذوب آهن نیست.

7- فرانك آتسو (استقلا لاهواز)

خداداد عزیزی از این بازیكن توگویی به عنوان بهترین خریدش در نقل و انتقالات نام می برد و مدعی بود آتسو بسیاری از ضعفهای دفاعی تیمش را برطرف خواهد كرد اما فرانك 220 میلیونی هم نتوانست در تیم پر حاشیه استقلال اهواز جا بیفتد.

8- علیرضا عباسفرد (پیكان قزوین)

مهاجمی كه طاقت نیمكت نشینی در استقلال را نداشت به پیكان رفت كه د ر آنجا حقش را بگیرد اما در جمع خودروسازان هم نتوانست به تركیب اصلی راه پیدا كند و همواره روی نیمكت نشست. آمار گلزنی عباسفرد در استقلال خیلی بهتر از پیكان بود.

عرفان اولروم مهاجم تیم فوتبال تراکتور

9- عرفان اولروم (تراكتورسازی تبریز)

طرفداران پر شمار تیم تبریزی امیدوار بودند این مهاجم سیه چرده در طول فصل ضعف گلزنی تیمشان را برطرف كند اما اولروم نه تنها انتظارات را برآورده نكرد بلكه اختلافاتش با فراز كمالوند باعث شد تا او هفته ها سكونشین شده و حتی كاربه ا خراج این مهاجم 220 میلیونی هم كشیده شد.

10- عبدالوهاب ابوالهیل (فولاد خوزستان)

لوكا بوناچیچ نام ابوالهیل را در صدر فهرست خریدهایش قرار داد و این هافبك عراقی را كه سالها در سپاهان شاگردش بود با رقمی حدود 200 میلیون به جمع فولادی ها اضافه كرد اما ابوالهیل در بازگشت دوباره به اهواز نتوانست درخشش سابق را داشته باشد و با نیمكت نشین شدن، بالاجبار قبل از اتمام فصل فولاد را به مقصد الطلبه عراق ترك كرد.

11- مارسیو جیووانی (مس كرمان)

مدافع برزیلی كه گفته میشد سابقه حضور در لیگ قهرمانان اروپا را در كارنامه دارد با جار و جنجال های فراوان و قراردادی سنگین به جمع كویرنشینان اضافه شد اما به هیچ عنوان انتظارات را برآورده نكرد به نحوی كه در نیم فصل دوم یك بار هم در تركیب اصلی مس به میدان نرفت.

12- ناصر شكرون (شاهین بوشهر)

مهاجم عراقی و مورد علاقه یاوری كه پس از حضور این مربی در بوشهر به شاهین پیوست در امر گلزنی اصلاً خوب كار نكرد و در نهایت هم با كوبیدن پیراهن این تیم به زمین هنگام تعویض حكم اخراجش را دریافت كرد تا از او به عنوان بدترین خرید تیم جنوبی نامبرده شود

تنظیم:سعید آقازاده