تبیان، دستیار زندگی
نسل های جدید لنزهای طبی به دست یک دانشمند ایرانی و دانشمندی از آمریکا در دست تکمیل هستند که با پایان یافتن این دوره های تکاملی، کاربرد لنزهای طبی به دست این دو محقق متحول خواهد شد به طوری که لنزهای طبی با عملکردی فراتر از تصحیح خطای دید خواهند شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحول در لنزهای طبی

نسل های جدید لنزهای طبی به دست یک دانشمند ایرانی و دانشمندی از آمریکا در دست تکمیل هستند که با پایان یافتن این دوره های تکاملی، کاربرد لنزهای طبی به دست این دو محقق متحول خواهد شد به طوری که لنزهای طبی با عملکردی فراتر از تصحیح خطای دید خواهند شد.

به گزارش مهر ، قرار است نسل بعدی لنزهای طبی توانایی هایی فراتر از تصحیح خطاهای چشم داشته باشند. در آینده ای نه چندان دور دو محقق ایرانی و آمریکایی، این قطعات بسیار ظریف پلاستیکی را به ابزارهایی با توانایی انتقال دارو و کنترل سلامت و نشانه های حیاتی افراد تبدیل خواهند کرد و امکان دید بیونیکی را در انسان به وجود خواهند آورد.

لنز

«دنیل کوهن» و بابک پرویز دو دانشمندی هستند که با یک هدف اما در دو مسیر و دو دانشگاه مختلف در حال مطالعه بر روی لنزهای طبی و چگونگی تبدیل آنها به ابزارهای پیشرفته تر و موثر تر هستند. کوهن از دانشگاه پزشکی هاروارد از سال 2007 تا کنون در حال مطالعه بر روی لنزهای انتقال دهنده دارو بوده و امیدوار است این لنزها بتوانند به تدریج جایگزین قطره های دارویی چشم شوند زیرا استفاده از این قطره ها شیوه ای ناکارامد در درمان اختلالات چشمی به شمار می رود و در هر بار استفاده تنها یک تا هفت درصد از مواد دارویی توسط چشم جذب می شوند.

لنزهای دارویی کوهن می توانند بسیاری از مشکلات استفاده از قطره های دارویی را رفع کند اما در ابتدا محققان باید لنزی ابداع می کردند که با بدن بیمار انطباق پذیر بوده و علاوه بر سهولت در استفاده بتواند مقادیر ثابتی از دارو را به فرد انتقال دهد. از این رو دانشمندان سیستم انتقال داروی دولایه پلیمری قابل تجزیه ای ابداع کرده و در داخل لنزی که از مواد رایج در صنعت لنز سازی ساخته شده بود، قرار دادند.

آزمایش این لنزهای مجهز به آنتی بیوتیک های معمولی در محلولی که حاوی نمونه اشک و باکتری های فردی مبتلا به عفونت قرنیه و مجاری اشکی بود نشان داد طی دوره ای 100 روزه لنز با موفقیت داروهای خود را آزاد کرده و عفونت را برطرف می سازد.

کوهن این سیستم را به گونه ای ابداع کرده است که می تواند ضعف دید را تصحیح کند یا نکند، به این شکل هر دو گروه افراد، افرادی که به ضعف دید دچار هستند یا از چشم قوی برخوردارند می توانند از این ابزار برای درمان و انتقال دارو به چشمهایشان استفاده کنند.

هدف نسل دیگر لنزهای طبی، فراتر از انتقال دارو، فراهم آوردن دید بیونیکی است، فناوری که محقق ایرانی دانشگاه واشنگتن با ابداع مداری بسیار کوچک که بر روی سطح یک لنز جا می گیرد، در حال گسترش دادن آن است.

بابک پرویز محقق بیونانوتکنولوژی در دانشگاه واشنگتن می گوید:«در آینده دو کاربرد برای لنزهای الکترونیکی وجود خواهد داشت، استفاده به عنوان حسگرهای زیستی و در آینده ای نه چندان دور استفاده به عنوان یک نمایشگر. از این رو ما تا کنون قطعاتی مانند منبع نوری، حسگر نوری و آنتنهای کوچک از این لنزها ساخته ایم که همه آنها بر روی سطح یک لنز جا می گیرند».

لنز

انرژی مورد نیاز این مدارها از طریق فرکانسهای رادیویی تامین می شود. به گفته پرویز سطح چشم از سلولهایی پوشیده شده است که با خون تماسی غیر مستقیم دارند و این به آن معنی است که بسیاری از نشانگرهای زیستی که در نمونه های خونی وجود دارند، در چشمها نیز یافت می شوند. بر همین اساس پرویز امیدوار است روزی بتوان بدون نیاز به نمونه برداری از خون، تنها با به چشم گذاشتن لنزهای بیونیکی اش بتوان نشانه هایی مانند فشار خون را برای بیماران دیابتی آشکار ساخته و یا اطلاعات محیط را مستتقیما به شبکیه چشم فرد بتاباند.

بر اساس گزارش سایت دانشگاه نورث وسترن ، پرویز در حال آزمایش این لنزها بر روی خرگوشها است و تنها با قرار دادن لنزهای غیر فعال بر روی چشم این جانداران در حال بررسی تاثیرات فیزیکی آن، تاثیراتی از قبیل تاثیر فرکانس های رادیویی و مسمومیت ناشی از الکترونیک های موجود در چشم بر روی چشم است.

به گفته پرویز تا زمانی که از ایمنی کامل لنزها بر روی چشم اطمینان حاصل نشود، آزمایش بر روی لنزهای فعال آغاز نخواهد شد.

تنظیم برای تبیان: محسن مرادی