تبیان، دستیار زندگی
ساخت سریالی درباره استاد مطهری قائم مقام سازمان صدا و سیما بر لزوم ساخت سریالی بلند و فاخر با هدف معرفی زندگی، شخصیت و دانش استاد مطهری تاكید كرد و آن را از سیاست‌های در دستور كار صدا و سیما برشمرد. علی دارابی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره شخصیت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت سریالی درباره استاد مطهری

ساخت سریالی درباره استاد مطهری

همان طور كه رهبر معظم انقلاب هم فرمودند، بنیاد فكری نظام جمهوری اسلامی بر اساس اندیشه‌های شهید مطهری استوار است. این است كه ضرورت دارد ما با رویكردهای نمایشی، سریال و برنامه‌هایی از این قبیل، به ایشان بپردازیم؛ این بخشی از كار است. اما انتظار این است كه معتبرترین جایزه فرهنگی كشور در سطح بین‌المللی به نام استاد مطهری باشد.

قائم مقام سازمان صدا و سیما بر لزوم ساخت سریالی بلند و فاخر با هدف معرفی زندگی، شخصیت و دانش استاد مطهری تاكید كرد و آن را از سیاست‌های در دستور كار صدا و سیما برشمرد.

علی دارابی در گفت‌وگو با ایسنا،  درباره شخصیت استاد مطهری خاطرنشان كرد: همان طور كه رهبر معظم انقلاب هم فرمودند، بنیاد فكری نظام جمهوری اسلامی بر اساس اندیشه‌های شهید مطهری استوار است. این است كه ضرورت دارد ما با رویكردهای نمایشی، سریال و برنامه‌هایی از این قبیل، به ایشان بپردازیم؛ این بخشی از كار است. اما انتظار این است كه معتبرترین جایزه فرهنگی كشور در سطح بین‌المللی به نام استاد مطهری باش

د.

وی ادامه داد: ما انتظار ویژه داریم كه بنیاد غیرانتفاعی استاد شهید مطهری كه تشكیل شده‌است، به عنوان یك تشكل فعال در عرصه‌ جهانی كار كند. باید در كنار كرسی‌های زبان و ادبیات فارسی كه ما در دانشگاه‌های خارج از كشور داریم، كرسی‌های مطهری‌شناسی را ایجاد، احیا و فعال كنیم.

دارابی با اعتقاد بر اینكه كارهای بزرگی باید در زمینه پرداختن به شخصیت و آثار شهید مطهری در كشور انجام شود، در این زمینه اظهار كرد: ما واقعا نیاز داریم در این زمینه ادبی آثاری را در ارتباط با این استاد بزرگوار تولید كنیم؛ فصلنامه‌های علمی-پژوهشی و كتاب سالی را در این زمینه منتشر كنیم.

وی خاطرنشان كرد: البته برگزاری مراسم نكوداشت و بزرگداشت هم فی‌النفسم كار مناسبی است، اما این همه كار نیست. حوزه علمیه‌ ما باید پاسخ دهد كه آیا آثار استاد مطهری بنا به تأكید مقام معظم رهبری، جزء متون درسی حوزه علمیه قرار گرفته‌است و آیا در دانشگاه‌ها این متون جزء كتب درسی است یا خیر. باید برای نهادینه كردن افكار و اندیشه‌ها شهید مطهری كار جدی انجام دهیم.

قائم مقام صدا و سیما در پاسخ به این پرسشكه رسانه در این حوزه چه كارهایی باید انجام دهد؟ گفت: رسانه‌ها در این زمینه نقش مهمی دارند و طبیعتا رسانه ملی به لحاظ تأثیرگذاری و فراگیری كه دارد، نقش برجسته‌ای در این جریان خواهد داشت.

دارابی ادامه داد: ما در كنار انجام فعالیت‌هایی چون برگزاری همایش حكمت مطهر، در طول سال افكار و اندیشه‌های استاد مطهری را در قالب‌ها و ساختارهای مختلف برنامه‌سازی انعكاس می‌دهیم. از مسابقات تلویزیونی گرفته تا میان‌برنامه‌هایی كه داریم و شكل‌های مختلف، به آثار این استاد بزرگوار می‌پردازیم، اما واقعا این‌همه كار نیست؛ ما بایستی به كارهای نمایشی روی بیاوریم.

وی سپس اعلام كرد: این جزء برنامه‌های رسانه ملی است كه سریال بلندی را برای زندگی استاد مطهری بسازد تا در آن شخصیت و دانش، اندیشه، سیره و روش این استاد را معرفی كنیم. سیره و روش استاد مطهری، نیاز مبرم جامعه ماست. ما اگر می‌خواهیم مطهری را بشناسیم باید به بزرگانی كه درباره مطهری تأكید كردند، رجوع كنیم؛ علامه طباطبایی، درباره شهید مطهری گفته‌است كه ذره‌ای از مباحثی كه من می‌گفتم، هدر نمی‌رفت چراكه همه آن را دریافت می‌كرد.

دارابی در پایان تاكید كرد: به چنین فرد بزرگ و اندیشمندی كه هر چه داریم، مدیون او هستیم باید بیشتر در برنامه‌های صدا و سیما پرداخته شود؛ ما به این میزان كه در حال حاضر درباره شهید مطهری كار می‌كنیم، قانع نیستم و باید بیشتر در این زمینه كار كنیم.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی