تبیان، دستیار زندگی
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: باید امکانات قانونی که هر دو نهاد آموزش و پرورش و سازمان تبلیغات دارند را جهت دهی کنیم و حداقل در شهرهای بزرگ یک مدرسه دخترانه و یک پسرانه معارف اسلامی با ظرفیت 120 دانش آموز ایجاد کنیم ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حجت الاسلام خاموشی تاکید کرد:

لزوم ایجاد حداقل دو مدرسه معارف اسلامی در شهرهای بزرگ

دکتر خاموشی

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: باید امکانات قانونی که هر دو نهاد آموزش و پرورش و سازمان تبلیغات دارند را جهت دهی کنیم و حداقل در شهرهای بزرگ یک مدرسه دخترانه و یک پسرانه معارف اسلامی با ظرفیت 120 دانش آموز ایجاد کنیم.

حجت الاسلام دکتر سید مهدی خاموشی در همایش توسعه مدارس معارف اسلامی و کاربرد نرم افزارهای آموزشی که صبح روز شنبه در حوزه هنری برگزار شد با تبریک روز معلم به جامعه فرهنگیان گفت: از اوایل دهه شصت با وزرای آموزش و پرورش ارتباط داشتم اما به نظرم وجود دکتر حاجی بابایی برای وزارت آموزش و پرورش غنیمت است، چون نگاه فوق العاده تخصصی ای دارند و ان شاء الله بهره وری را در مجموعه به طور کامل داشته باشند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه آموزش و پرورش یکی از مهمترین وزارتخانه های کشور است و حجم عملیاتی که در آن انجام می شود بالا، کار آمد و حجیم است گفت: بنابراین شخصی که تصدی این وزارتخانه را برعهده دارد باید از فرهیختگی و تجربه ای عمیق برخوردار باشد که در زمان حاضر تا حد زیادی این دو امر محقق شده است.

رشته معارف اسلامی دستاوردهای خوبی داشته است

حجت الاسلام دکتر خاموشی درباره رشته معارف اسلامی گفت: این رشته ادعا دارد که برای مجموعه نظام آموزشی کشور یک دستاورد داشته باشد و آن چیزی نیست جز ایجاد عزم تخصصی که افراد برای فهم دین داشته باشند.

وی با ارائه این سئوال که " ما چه بهانه ای برای آموزش معارف اسلامی در دوره متوسطه ایجاد کرده ایم که برای فهم دین عزم داشته باشند" تصریح کرد: معتقدیم که رشته معارف اسلامی میدان را برای عزم شناخت دین ایجاد کرده است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دینی کردن جامعه اسلامی افزود: اگر هدف دینی کردن جامعه اسلامی است باید ملازمات و الزاماتی داشته باشیم. هم اکنون بیش از چهار میلیون دانش آموز متوسطه در کشور وجود دارند و برای رشته هایی همچون فناوری و علوم تجربی تلاش می شود که باید این گونه هم باشد، اما سئوالی که مطرح می شود این است که نباید سهمی بسزا برای وضعیت نسبی نظام اسلامی که همان اندیشه ورزی براساس وحی است صورت گیرد.

حجت الاسلام دکتر خاموشی گفت: با وزیر آموزش و پرورش در دهه شصت صحبت می کردم، می گفتند که شما یک چهارم سهمیه دانش آموزان را برای این رشته می خواهید که من  مخالفم. عنوان کردم که شما زود به قاضی می روید، یک چهلم دانش آموزان را در اختیار ما بگذارید که با تعجب پرسیدند مگر این طور نیست؟

وی تصریح کرد: امروز هم به وزیر آموزش و پرورش می گویم شما یک پنجاهم یا یک هشتادم دانش آموزان را برای این رشته در اختیار ما بگذارید.

رشته معارف اسلامی قابلیت تاریخی دارد

وی با تاکید براینکه علوم معارف اسلامی یک رشته رسمی با قابلیتهای تاریخی است ادامه داد: اگر شاخص کنکور باشد دانش آموزان ما موفق هستند، اگر شاخص ورود به رشته های علوم انسانی هست، آنجا هم شاخص داریم، اگر ورود به حوزه علمیه هست آنجا هم شاخص خوب و قابل ارائه ای داریم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: باید امکانات قانونی که هر دو نهاد دارند را جهت دهی کنیم و حداقل در شهرهای بزرگ یک مدرسه دخترانه و یک پسرانه با ظرفیت 120 دانش آموز ایجاد کنیم.

حجت الاسلام خاموشی ادامه داد: در کنار ما پاکستان وجود دارد که با چند هزار طلبه با ما رقابت می کند اما در داخل ایران محاسبه کنید حوزه های علمیه که متولی این امر هستند، چند طلبه دارند.  سئوال این است که چگونه این رقم را جبران کنیم، ما در آمایش سرزمین به وفور نیاز به متخصص امر دین داریم.

آموزش و پرورش برای طلاب حوزه علمیه نیز تدبیر داشته باشد

وی با اشاره به دستاوردهای رشته علوم و معارف اسلامی افزود: امروز در هر جایی که می روم حضور این دانش آموزان را می بینم. در جریان فتنه اخیر دانش آموزان ما حضور خوبی داشتند و در مقابل دشمنی که در جبهه نرم وارد شد، قد افراز کردند و بسیاری از کارهایی که انجام می شد توسط فارغ التحصیلان این رشته است و حتی با شخص بنده هم رقابت می کنند که خیلی خوب است و حتی آنها را تشویق می کنیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: وزارت آموزش و پرورش همان طور که برای برای نظام دانشگاهی تدبیر می کند برای نظام حوزه علمیه نیز باید تدبیر داشته باشد. نظام حوزه ما باید سالانه دهها هزار متقاضی ورود داشته باشد تا بتواند گزینش و انتخاب کند.

نگران حوزه نرم افزاری هستیم

حجت الاسلام دکتر خاموشی گفت: حوزه امروز باید از لحاظ سخت افزاری رونق یابد که در دولت نهم و دهم این اتفاق افتاده است. اما ما نگران حوزه نرم افزاری و بعد انسانی هستیم. به تعبیری هم اکنون که خانه عالم درست شده آن را خالی می بینیم و نگران هستیم که آن را چگونه با روحانی تربیت یافته پر کنیم.

وی ادامه داد: این مشکل در یکی دو استان نیست و مشکل اکثر استانهای کشورمان است.

صاحب رشته های معارف اسلامی ائمه هستند

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: امیدواریم پرچم رشته معارف اسلامی در زمان دکتر حاجی بابایی بالا رود. ما هم در اینجا پادویی می کنیم چرا که صاحب رشته معارف اسلامی ائمه طاهرین هستند و ما تنها بهانه ای ایجاد کرده ایم تا بچه ها در مکتب اهل بیت بنشینند.

حجت الاسلام خاموشی با بیان اینکه آینده مدارس معارف اسلامی روشن است، گفت: حتی اگر ما هم نبودیم رسالت وزیر آموزش و پرورش ایجاب می کرد که این مدارس توسعه و رونق یابد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پایان افزود: آقای حاجی بابایی در دو جلسه ای که داشتیم قولهای خوبی داده اند و اقدامات خوبی داشته اند.

تنظیم: هومن بهلولی