تبیان، دستیار زندگی
برای یک سفر طبیعت گردی، چه سوختی با خودتان می برید؟ بنزین؟ گاز مایع؟ گازوئیل؟ حقیقت این است که هر کدام از سوخت ها ویژگی های خاص خودشان را دارند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوخت مناسب سفر

برای یک سفر طبیعت گردی، چه سوختی با خودتان می برید؟ بنزین؟ گاز مایع؟ گازوئیل؟ گردشگران طبیعت معمولا از گاز سفید، گازوییل یا نفت سیاه، الکل، بوتان یا ترکیب بوتان- پروپان استفاده می کنند. اما حقیقت این است که هر کدام از این سوخت ها ویژگی های خاص خودشان را دارند و در حقیقت اگر به جا استفاده نشوند شاید برایتان دردسر درست کنند. بنابراین بد نیست که در استفاده کردن از این سوخت ها چند مورد را به خاطر بسپارید:

گاز سفید

سوخت مناسب سفر

بهترین سوخت برای گردشگران، دوچرخه سواران و کوهنوردان است. شعله آن مثل شعله هوای فشرده قابل تنظیم است. پیچ تنظیم کننده دارد. میزان شعله متفاوت است. پخت و پز روی آن سریع است. این سوخت به راحتی در دسترس است. با این حال اجاق گاز سفید را باید با دقت نگهداری کرد. زمان روشن کردن گاز، ممکن است شعله آن موقتاً نامنظم و از یک طرف بسوزد. گاز را باید همیشه تمیز کرد مخصوصاً سر شعله آن همیشه باید پاکیزه باشد. اگر پمپ آن سوراخ شود گاز نشت می کند. واشر آن را عوض کنید. اگر واشر دردسترس نیست از یک تکه چرم استفاده کنید. کمی چرم را چرب کنید. موقتاً کار واشر را انجام میدهد. از سوخت های قدیمی استفاده نکنید. چه ظرف مواد سوختنی را تازه باز کرده چه مواد سوختنی در اجاق گاز مانده باشند، در هر دو حالت این مواد در مدت کمتر از یک ماه تجزیه می شود و استفاده آن باعث دود کردن اجاق و سیاه شدن سر شعله می شود.

گازوییل یا نفت سیاه

اگر به یک جای دوردست یا آن طرف دریاها سفر می کنید بهتر است که گاز دو سوختی بخرید که در آن گاز سفید، گازوییل یا نفت سیاه مصرف می شود. اگر از گازوییل یا نفت سیاه مصرف می کنید اجاقتان را زود به زود تمیز کنید. این سوخت ها دوده کربن تولید می کنند و اجاق شما کثیف و گرمای آن کم می شود.

الکل

الکل در دمای کم می سوزد بنابراین گرم کردن غذا طولانی تر می شود. نگهداری از الکل مصرفی اجاق ساده است. سوخت آن به راحتی دردسترس است. شما می توانید از الکل غیرطبیعی، الکل متیل (الکل چوب) یا الکل ایزوپروپیل (الکل rubbing) استفاده کنید. استفاده از اجاق الکلی عمومی ساده است.

بوتان یا ترکیب بوتان- پروپان

سوخت مناسب سفر

استفاده و نگهداری از این اجاق ها ساده است. معمولاً بوتان را در قوطی های آبی رنگ کوچک می ریزند که قابل تعویض هستند. نمی توان این قوطی ها را دوباره پر کرد اما غالباً قوطی پر بوتان دردسترس است. اشکال عمده این است که بوتان خالص در دمای زیر صفر تبخیر نمی شود یعنی قابلیت تبدیل مایع به گاز را در کمتر از این دما ندارد. در دمای کمتر مثلاً شما به ترکیب بوتان و پروپان نیاز دارید. اگر قوطی سنگین نیست ممکن است در مواقعی که از آن استفاده نمی کنید نشت گاز داشته باشید. ظرف بوتان از گاز مایع به علاوه مقداری گاز تبخیر شدنی سبک تر پر می شود. قبل از استفاده آن را تکان ندهید. ممکن است مقداری از گاز مایع همراه گاز تبخیر شدنی هنگام روشن کردن گاز از آن بیرون بیاید.

در نگهداری از این گاز باید در نظر داشته باشید که بوتان مایع به گاز تبدیل می شود و برای این واکنش نیاز به حرارت دارد. این حرارت ممکن است از محیط اطراف ظرف بوتان و از باقی مانده بوتان مایع به دست بیاید. این عمل مشابه کار یخچال است یا مثل وقتی است که پیشانی خشک شما عرق می کند. اگر دمای داخل ظرف بوتان و گاز مایع کمتر از دمای خارج باشد تبدیل مایع به گاز دیرتر انجام می گیرد و شعله گازکم می شود. ظرف را در جای گرم نگه دارید یا به وسیله دستتان آن را گرم کنید. قوطی را مستقیماً در آب داغ یا روی شعله قرار ندهید زیرا ممکن است منفجر شود. به دنبال اجاق گازی باشید که تهیه سوخت آن آسان باشد. در تمامی شرایط آب و هوایی قابل استفاده بوده و در عرض های جغرافیایی پایین و بالا کار کند.


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی

برگرفته از سایت بیابان های ایران