تبیان، دستیار زندگی
میرزا مهدی آیت الله زاده خراسانی فرزند عالم بزرگ ،آخوند ملا محمد کاظم خراسانی در حدود سال 1254شمسی در نجف اشرف به دنیا آمد .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ميرزا مهدي آیت الله زاده خراساني

میرزا مهدی آیت الله زاده خراسانی

زندگی نامه

ميرزا مهدي آیت الله زاده خراساني فرزند عالم بزرگ ،آخوند ملا محمد کاظم خراساني در حدود سال 1254شمسی در نجف اشرف به دنيا آمد .

وي پس از آموختن مقدمات و سطوح حوزوي ، قصد ادامه تحصيل داشت اما بر اثر بيماري شديد چشم ، از اين کار باز ماند و وارد خدمات اجتماعي و سياسي شد .

ميرزا مهدي در حدود سال 1280شمسی سفري به ايران داشت و در جريان مشروطه ، عصاي دست پدر و همکار سياسي آن مرجع بزرگ شمرده مي شد .

وي براي استقرار مشروطيت ، چه در زمان حيات پدر ش و چه پس از آن بسيار فعاليت کرد و خدمات سياسي ميرزا مهدي ، نه تنها در مشروطيت ايران ، بلکه در استقلال عراق نيز مشهود است .

ایشان در جريان جنگ جهاني اول که خاک ايران مورد تجاوز قواي روسيه قرار گرفت از طرف علماي مذهبي براي مبارزه با اشغالگران روسيه به رياست هياتي انتخاب گرديد که ماموريت آن رسيدگي به مسائل جهاد وتماس با دولت ايران به منظور اخراج روس ها از کشور بود .

همچنين وي در جريان تبعيد علماي ايراني ساکن عراق به ايران ، به همراه آنان تا قم آمد ولي سپس به بغداد بازگشت تا با استفاده از نفوذ خود زمينه مراجعه محترمانه علما به عتبات را فراهم سازد که در اين کار نيز موفق شد .

سرانجام ميرزا مهدي خراساني در 28 ارديبهشت 1324شمسی در 70سالگي در گذشت و در جوار امام رضا (ع) مدفون گرديد .


تهیه و تنظیم: فریادرس گروه حوزه علمیه