تبیان، دستیار زندگی
رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره كشور گفت: شیوع وسواس در بین زنان و مردان تفاوت چندانی ندارد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجرد ها بیشتر وسواسی هستند

وسواس

شیوع وسواس در بین زنان و مردان تفاوت چندانی ندارد، اما در بین افراد مجرد، بیش از افراد متأهل است.

غلامعلی افروز، رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: وسواس به برخی از افكار، اندیشه‌ ها، اعمال پیوسته و ناخواسته كه به صورت اضطراری و اجباری وجود فرد را فرا می ‌گیرد، گفته می ‌شود.

وی گفت: وسواس های فكری شامل اندیشه‌ ها، نگرش‌ ها و عقاید ناخواسته و مداومی هستند كه فرد مبتلا قادر به خودداری از آنها نیست و وسواس‌ های عملی، رفتارهای به ظاهر نامعقولی است كه شخص به صورت تكراری انجام می ‌دهد، مانند شست و شو، نظم و ترتیب بیش از حد.

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره كشور افزود: افرادی كه اختلال وسواس فكری و عملی دارند، از ماهیت اضطراب ‌آور و ناتوان كننده وسواس‌ های خود آگاه هستند، ولی احساس می‌ كنند كه قادر نیستند آنها را متوقف كنند.

افروز اضافه كرد: افراد وسواسی توجه اغراق ‌آمیز نسبت به جزئیات دارند و عموماً تمایل دارند كه در گوشه ‌ای آرام باشند. این افراد در تصمیم‌ گیری‌ دچار اشكال جدی هستند، چرا كه افكار وسواسی به صورت تحمیل شونده افكار و آگاهی ‌های آنان را فرا گرفته است.

وی گفت: شیوع وسواس در بین زنان و مردان تفاوت چندانی ندارد، اما متأسفانه در بین افراد مجرد، بیش از افراد متأهل است. شاید یكی از دلایل مجرد ماندن این افراد، همان اندیشه ‌های وسواسی باشد.

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره كشور افزود: اختلال وسواس در بین كسانی كه به خانواده های نسبتاً مرفه تعلق دارند، بیشتر دیده می‌شود و به دلایل گوناگون وسواس در بین افرادی كه از هوش بیشتری برخوردارند، بیشتر مشاهده می ‌شود.

افروز اضافه كرد: «وسواس» یك پدیده‌ ارثی نیست، یعنی ژن خاصی عامل انتقال وسواس از پدران و مادران به فرزندان نیست، اما احتمال تقلید از بزرگترهایی كه وسواس داشته یا دارند مثل پدربزرگ ‌ها، مادربزرگ ‌ها، پدرها، مادرها و دیگر الگوهای بزرگسال و یادگیری از رفتار می تواند، یكی از زمینه‌های پدید آمدن وسواس در فرزندان باشد.

وی اضافه كرد: وسواس در بین كودكان و خردسالان بسیار نادر است و بیشتر مبتلایان به وسواس را جوانان و بزرگسالان تشكیل می ‌دهند.

اگر می خواهید با پزشک سایت مشورت کنید، اینجا کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

چند توصیه برای مبارزه با وسواس‌

چرا بعضی ‌ها وسواسی می‌ شوند؟

وسواس چیست و چگونه آن را درمان كنیم؟

وسواس و علاج آن

بخش تغذیه و سلامت تبیان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.