تبیان، دستیار زندگی
نخستین و مهمترین گام در ایجاد ارتباط مناسب این است که توجه خویش را به جای خود به دیگران متمرکز نمایید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با هم بودن را یاد بگیریم

ارتباط

آن کس که عقاید خویش را بیشتر از یاران تیم دوست دارد ، عقیده‏های خود را پیش می‏برد امّا تیم را از حرکت باز می‏دارد.

یک گروه برای ارتقای خود آدم‏هایی می‏خواهد که اهل ارتباط و حشر و نشر باشند. رشته‏های ارتباط هر قدر محکم‏تر باشد، پیوستگی و همبستگی تیم بیشتر می‏شود. حال ببینیم چه پیوندهای ارتباطی محکمی با اعضای دیگر تیم برقرار کرده‏اید. در روابط و مناسبات تیمی خود به پنج چیز توجه کنید:

1- احترام

وقتی که پای مناسبات به میان می‏آید همه چیز با احترام و ارج نهادن دیگران آغاز می‏شود.  مولف کتاب‏هایی درباره روابط انسانی می‏گوید: «اگر، در ته دل احساس کنیم که کسی که در حضور ماست کسی نیست، نمی‏توانیم به او تلقین نماییم که آدم مهمی است.»

نکته درخور توجه اینکه به مردم باید احترام گذاشت پیش از آنکه کاری در خور احترام کرده باشند. به مردم باید به صرف اینکه انسان هستند احترام گذارده شود. و در عین حال ما هم باید همیشه از دیگران انتظار احترام داشته باشیم. کسب احترام با پایداری در شرایط دشوار آسان‏تر است.

2- تجربه‏های مشترک

احترام می‏تواند پایه‏های مناسباتی خوب را بگذارد ، امّا به تنهایی کافی نیست. با کسی که نمی‏شناسید نمی‏توانید ارتباط برقرار کنید. یاران در یک گروه باید در طول زمان تجربه‏های مشترک پیدا کنند.

اگر در ته دل احساس کنیم که کسی که در حضور ماست مهم نیست،نمی‏شود به او تلقین نماییم که آدم مهمی است.

3- اعتماد

وقتی که به مردم احترام می‏گذاریم و با آنها وقت صرف می‏کنیم تا تجربه مشترک حاصل شود، در موضعی قرار می‏گیریم که اعتماد ایجاد نماییم. اعتماد پایه روابط و مناسبات است. جورج مک‏دونالد شاعر اسکاتلندی عقیده دارد «کسی که به من اعتماد می‏کند از کسی که مرا دوست دارد گامی فراتر نهاده است»

اگر اعتماد نباشد، هیچ رابطه‏ای پایدار نمی‏ماند.

ارتباط

4- بده و بستان

روابط یک جانبه نمی‏پاید. اگر یکی همیشه از خود مایه می‏گذارد و دیگری فقط بهره می‏برد، دیر یا زود رشته ارتباط می‏گسلد. روابط تیم هم تابع همین حکم است.

برای اینکه تیمی بر پایه ارتباطی نیرومند تشکیل شود و رشد کند بده و بستان لازم است، تا هر کسی هم مایه بگذارد و هم مایه بگیرد.

کسی که به من اعتماد می‏کند از کسی که مرا دوست دارد گامی فراترنهاده است.

5- خطّ متقابل

وقتی که روابط رشد می‏کند و پایه‏های آن استوار می‏گردد ، کسانی که در بستر آن قرار دارند از وجود و حضور یکدیگر لذّت می‏برند. با هم بودن، می‏تواند کارهای دشوار و ناخوشایند را به تجربه‏های مثبت بگرداند. برای مثال من از آن آدم‏هایی نیستم، که از پادویی خوشم بیاید یا در صف بایستم. اما گاه وقتی که همسرم،برای خرید می‏رود من هم با او می‏روم فقط برای اینکه با او باشم. او یار شماره یک من است. و در این دنیا کسی نیست که با او بودن را بر همسرم ترجیح دهم. این حرکت به نفع هر دوی ماست. او به کارش می‏رسد و من هم می‏توانم با او باشم.

در ایجاد رابطه و برقراری مناسبات چند مرده حلاجید؟ آیا برای ایجاد روابط مستحکم با یاران خود در تیم وقت و نیروی کافی صرف می‏کنید، یا اینکه همه‏اش به فکر نتیجه کار هستید و ضمن کوشش برای تحقیق هدف‏های تیم، دیگران را نادیده می‏گیرید یا از کنارشان می‏گذرید؟ اگر از این طایفه آخر هستید، روی این جمله تامّل کنید: «وقت و زمانی که می‏گذارید و زحمتی که می‏کشید تا مردم را بشناسید بیش از هر کار دیگر ی بازده دارد. تقریباً هیچ چیزی دیگر تا این حد به شما کمک نخواهد کرد. و هیچ چیزی بیش از این موجب رضایت و شادکامی نخواهد شد.» توانایی فوق‏العاده در ایجاد ارتباط موجب توفیق شخص و تیم می‏شود.

برای ایجاد ارتباط بهتر با یاران تیم:

- توجه خویش را به جای خود به دیگران معطوف سازید.

نخستین و مهمترین گام در ایجاد ارتباط مناسب این است که توجه خویش را به جای خود به دیگران متمرکز نمایید. فکر کنید که چگونه می‏توانید بر قدر و ارزش یاران تیم بیفزایید. چه نفعی می‏توانید به آنها برسانید بی‏آنکه خود نفعی ببرید؟

- پرسش‏های درستی بکنید

اگر از خواست‏ها، امیدها، و هدف‏های تیم خود خبر ندارید، باید از آنها بپرسید چه چیزی باعث می‏شود که غنچه لبخندی بر لبان‏شان بشکفد؟ چه چیزی داد و فریادشان را در می‏‏آورد؟ چه رویایی در سر دارند؟ با طرح پرسش‏های به جا و گوش‏ دادن به پاسخ‏ها بشناسیدشان.

- تجربه مشترک پیدا کنید

با یاران تیم زمینه‏ای مشترک پیدا نخواهید کرد مگر از راه تجربه ی مشترک. تنظیم زمان در هر کار تیمی ضروری است، اما صرف وقت با یکدیگر در خارج از این چارچوب نیز ضرورت دارد. در خارج از محیط کار نیز با یاران تیم ارتباط برقرار کنید. فعالیت اجتماعی بکنید. معاشرت خانوادگی راه بیندازید. سعی کنید شریک زندگی یکدیگر باشید.با یاران تیم زمینه‏ای مشترک پیدا نخواهید کرد مگر از راه تجربه مشترک.

- در دیگران نسبت به خودشان احساس خوبی برانگیزید

یکی از نقطه‏های قدرت مربیان بزرگ این است که به هر یک از اعضای تیم خود این احساس را برمی‏انگیزد که تصوّر کند استثنایی و یگانه است. این کار از ما و شما هم ساخته است: وقتی که با آنها هستید همه توجه خود را به آنها برگردانید، نقطه‏های قدرت‏شان را بستایید، و آنها را در حضور همکاران و اعضای خانواده‏شان بزرگ کنید. وقتی که به مردم نشان دهید که به فکرشان هستید درهای ارتباط را بر روی شما می‏گشایند.

منبع :کتاب «17 اصل مهم در کار تیمی» - با تغییر و تلخیص

گروه خانواده  و زندگی تبیان - تنظیم :داودی

مقالات مرتبط :

منضبط باش ،برنده می شوی

راه های باهم برنده بودن

مرام و مسلک در دوستی

شما هم تیمی خوبی هستید؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.