تبیان، دستیار زندگی
کتاب بررسی فقهی و حقوقی تغییر جنسیت نوشته محمدمهدی کریمی نیا از سوی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) منتشر شد و در معرض دید بازدیدکنندگان نمایشگاه بین المللی کتاب تهران قرار گرفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی فقهی و حقوقی تغییر جنسیت منتشر شد
حجت الاسلام محمدمهدی کریمی‌نیا،‌

کتاب بررسی فقهی و حقوقی تغییر جنسیت نوشته محمدمهدی کریمی نیا از سوی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) منتشر شد و در معرض دید بازدیدکنندگان نمایشگاه بین المللی کتاب تهران قرار گرفت.

حجت الاسلام محمدمهدی کریمی‌نیا،‌ معاون پژوهشی مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: کتاب بررسی فقهی و حقوقی تغییر جنسیت، از سوی مرکز فقهی ائمه اطهار منتشر شده و در معرض دید بازدیدکنندگان از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: در این کتاب تاریخچه ای از بحث تغییر جنسیت در ایران، آمریکا، مصر و برخی کشور های عربی به همراه مباحث کلی از افرادی که خواستار تغییر جنسیت هستند، یعنی دو جنسی ها یا کسانی که دچار اختلال هویت جنسی شده اند، ارائه شده است.

حجت الاسلام کریمی نیا اظهار داشت: تاریخچه فقهی بحث تغییر جنسیت، بخش دیگری از این کتاب را در بر می گیرد.

وی خاطر نشان کرد: همچنین مباحث فقهی تغییر جنسیت مانند مهریه، ارث، نفقه و عناوین خانوادگی در این کتاب از دیدگاه فقهای شیعه مورد بررسی قرار گرفته است.

معاون پژوهشی مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی با اشاره به تاریخچه این بحث در فقه یادآور شد: امام خمینی(ره) نخستین فقیه شیعی است که به این مساله پرداخت و 45 سال پیش آن را در کتاب تحریرالوسیله مطرح کرد.

وی اضافه کرد: همچنین امام خمینی(ره) در سال 1364 با فتوای جداگانه ای که صادر کردند به یک بیمار اختلال هویت جنسی اجازه تغییرجنسیت دادند؛ از آن زمان فقهای معاصری همچون آیت الله سید محسن خرازی، محمد مؤمن، مشکینی، سید محمد صدر و محمد آصف محسنی مباحثی را در این ارتباط مطرح کردند.

این پژوهشگر عرصه دین با اشاره به اینکه فقهای اهل سنت و اسقف های مسیحی هر گونه تغییر جنسیت را حرام می دانند به بیان نظرات فقهای شیعه پرداخت و گفت: تمام مراجع تقلید این بحث را در کتاب های فقهی خود مطرح کرده اند؛ از این جهت ما حدود 250 استفتاء یا پرسش و پاسخ فقهی در این زمینه در اختیار داریم.

وی تأکید کرد: همچنین فتوای امام خمینی(ره)‌ نقطه عطفی در تاریخ حقوقی ایران شده است و پزشکی قانونی، سازمان بهزیستی و دادگستری شرایطی را فراهم کرده اند که کسانی که مریض هستند با مراجعه و طی مراحل قانونی تغییر جنسیت دهند.

یادآوری می شود، کتاب بررسی فقهی و حقوقی تغییر جنسیت، در 480 صفحه با شمارگان هزار نسخه، از سوی مرکز فقهی ائمه اطهار منتشر شده است./