تبیان، دستیار زندگی
هرچند امروزه توسط رسانه‌‌های جمعی و یا امکانات و ابزارآلات ویژه و مدرن اوقات نماز بطور دقیق اعلام می‌شود اما ذکر چند نکته در این باره خالی از لطف نیست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رساله هلویی

دعا

اشاره:

تعجب نکنید از عنوان. چون آن قدر کار را برای شما راحت کرده‌ایم که با خواندن چند پاراگرافِ شسته رُفته، تمام احکام مورد نیاز، در گوشه ذهن شما جای خواهد گرفت. قصد ما در این مجموعه‌، ارائه ی احکام به صورت خلاصه و به سبکی جدید است.

امیدواریم بخوانید و به آن عمل کنید، تا ببینید اسلام برای این بخش از زندگی که به نظر پیش پا افتاده است، احکامی وضع کرده و کسی که به آن احکام عمل کند ان شاء الله مأجور درگاه الهی خواهد بود.

قسمت بیست و سوم: شناخت وقت نماز

مقدمه:

هر چند امروزه توسط رسانه‌‌های جمعی و یا امکانات و ابزارآلات ویژه و مدرن اوقات نماز بطور دقیق اعلام می‌شود اما ذکر چند نکته در این باره خالی از لطف نیست.

وقت نماز صبح:

از ابتدای اذان صبح تا طلوع آفتاب است.

وقت نماز ظهر:

از ابتدای اذان ظهر تا وقتی که به اندازه چهار رکعت به غروب آفتاب مانده باشد. زیرا به اندازه چهار رکعت مانده به غروب آفتاب، وقت اختصاصی نماز عصر است و در این وقت، نماز ظهر قضا شده و فقط باید نماز عصر را خواند.

وقت نماز عصر:

وقت نماز عصر پس از خواندن نماز ظهر در اول وقت شروع می‏شود تا غروب آفتاب.

وقت نماز مغرب:

از ابتدای اذان مغرب شروع می‏شود تا وقتی که به اندازه چهار رکعت به نیمه شب شرعی مانده باشد. زیرا به اندازه چهار رکعت مانده به نیمه شب شرعی، وقت اختصاصی نماز عشاء است و در این وقت، نماز مغرب قضا شده و فقط باید نماز عشاء را خواند.

وقت نماز عشاء:

پس از نماز مغرب شروع می‏شود تا نیمه شب شرعی.

نیمه شب شرعی چه زمانی است؟

اگر فاصله میان غروب آفتاب تا اذان صبح را نصف کنیم، آن ساعت، وقت دقیق نیمه شب شرعی است. معمولا نیمه شب شرعی حدود 11 ساعت و ربع بعد از اذان ظهر است. یعنی اگر اذان ظهر ساعت 12 باشد. نیمه شب شرعی حدود ساعت 15/11 دقیقه شب می‏باشد.

نکته‌های مهم:

1- باید توجه داشت که ساعت نیمه شب شرعی در روزهای مختلف سال کمی تغییر می‏کند.

2- چنانکه گفته شد برخی از نمازها وقتی مخصوص به خود دارند که در آن وقت غیر از آن نماز را نمی‌شود خواند. برای دقایق اول اذان ظهر مختص به نماز ظهر و دقایق پایانی روز مختص به نماز عصر است.

3- اگر کسی نداند که وقت نماز به پایان رسیده است یا نه یعنی نداند که باید نمازش را به نیت ادا بخواند یا قضا، باید نمازش را به نیت "ما فی الذمّه"؛ یعنی آنچه بر عهده اش است، بخواند. در این نیت شخص در واقع نیت می‌کند آنچه بر عهده‌ی اوست آن را بجا آورد.

4- چنانکه در مباحث گذشته آمد، اگر وقت نماز آنقدر کم شود که اگر به مقدمات واجب نماز پرداخت، نماز قضا می‌شود باید بدل آن را برای صرفه جویی در وقت انجام داده و نماز را در وقت و به نیت ادا خواند.

مثلا اگر وضو گرفتن یا غسل کردن موجب قضا شدن نماز شود باید به سرعت تیمم کرده و نماز را خواند.

5- اگر کسی به گمان این که وقت نماز فرا رسیده، نمازش را بخواند بعد بفهمد که هنوز وقت نماز نرسیده بوده است، باید دوباره نمازش را در وقت آن بخواند. مثلا صبح از خواب برخیزد و فکر کند که اذان گفته اند و نماز بخواند بعد صدای اذان را بشنود و متوجه شود که قبل از اذان نمازش را خوانده است باید دوباره آن را بجا آورد.

6- در بجا آوردن نماز قضا وقت ملاک نیست. یعنی مثلا نیازی نیست قضای نماز صبح را در صبح و مابین اذان صبح و طلوع آفتاب به جا آورد و بلکه بهتر است در اولین فرصت بعد از قضا شدن نماز، آن را به جا آورد.

سوالهای این قسمت:

1- وقت نماز ....... و ....... از ابتدای اذان شروع می‏شود تا به اندازه 4 رکعت به آخر وقت مانده است.

الف) ظهر- مغرب

ب) ظهر- عصر

ج) مغرب- عشاء

د) ظهر- عشاء

2- اگر هنگام اذان ظهر، ساعت 20/12 دقیقه باشد، پایان وقت نماز عشاء چه ساعتی است؟

الف) 35/11 شب

ب) 15/11 شب

ج) 30/11 شب

د)12شب

3- وقت اختصاص نماز عصر و عشاء، چه زمانی است؟

الف) نماز عصر بعد از اذان ظهر، نماز عشاء بعد از اذان مغرب

ب) نماز عصر بعد از نماز ظهر و نماز عشاء بعد از نماز مغرب

ج) وقت اختصاصی هر دو به اندازه چهار رکعت مانده به آخر وقت است.

د) وقت اختصاصی ندارد.

گروه دین و اندیشه تبیان - حسین عسگری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.