فاطمه كلمة الله
قرآن كریم به هنگام طرح قصه آدم سلام الله علیه مىفرماید:
«فتلقى آدم من ربه كلمات» (1)
سپس آدم از پروردگارش كلماتى را دریافت نمود.
در تبیین وتفسیر كلمات آمده است كه منظور انوار عترت طاهره است، بدین معنا كه انوار عترت طاهره همان مقامات علمى است كه حضرت آدم سلام الله علیه آن را تلقى كرد وزمینه نجات او فراهم گردید ودر این میان همانطور كه حضرت امیرسلام الله علیه در مجموعه عترت قرار دارد، حضرت زهرا هم در آنجا مىتابد واین كه فاطمه زهرا صلوات الله علیها معروف ومشهور شده، نه براى آن است كه، زن تنها در حضرت زهرا خلاصه شده استبلكه به این دلیل است كه آن حضرت دیگران را تحت الشعاع قرار داده است. به عنوان مثل معصومین دیگر نیز مانند حضرت امیرسلام الله علیه، معروف نیستند واگر در عرف بخواهند مثل ذكر بكنند، به حضرت على... مثل مىزنند. در صورتى كه همه ائمه نور واحدند. همانطورى كه در بین معصومین، امیرالمؤمنین صلوات الله علیه معروف والگو شده است، در بین زنان هم حضرت فاطمه زهرا صلوات الله علیها اشتهار یافته است وگرنه زنان فراوانى بودند كه هم از عصمتبرخوردارند وهم از كمال متعارف وفوق متعارف، ولیكن علت این كه حضرت زهرا در بین زنان معروف شده همان علتى است كه بدان سبب، حضرت على... در بین ائمه معروف شده است.
پس مراد از لفظ كلمات در آیه شریفه
«فتلقى آدم من ربه كلمات»
اسماء الهى است وبارزترین مصداق اسماء الهى، عترت طاهرهاند كه در بین آنان، فاطمه زهرا صلوات الله علیها مىدرخشد.
پىنوشت:
1. بقره،37.
منبع:
كتاب: زن در آینه جلال و جمال، ص 143
نویسنده: آیة الله جوادى آملى