تبیان، دستیار زندگی
فاطمه زهرا (س) دختر رسول خدا (ص) و بانوى زنان جهان مادر وى خدیجه دختر خویلد، مادر مؤمنان بود.فاطمه كوچك‏ترین دختر رسول خدا (ص) و محبوب‏ترین آنان در نزد وى بود. سلاله رسول خدا (ص) جز از فاطمه،از دیگر دخترانش منقطع شد. میلاد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شناسنامه

فاطمه زهرا (س) دختر رسول خدا (ص) و بانوى زنان جهان

مادر وى خدیجه دختر خویلد، مادر مؤمنان بود.فاطمه كوچك‏ترین دختر رسول خدا (ص) و محبوب‏ترین آنان در نزد وى بود. سلاله رسول خدا (ص) جز از فاطمه،از دیگر دخترانش منقطع شد.

میلاد فاطمه  (س)وى دو سال پس از بعثت در روز جمعه بیستم ماه جمادى الاخر،در شهر مكه پا به عرصه وجود نهاد.شیخ طوسى در مصباح المجتهد گوید:بنابر روایتى فاطمه در سال پنجم بعثت‏به دنیا آمد.كلینى و ابن شهر آشوب نیز همین قول را كه از امام باقر (ع) روایت‏شده و در نزد اصحاب ما مشهور است،ذكر كرده‏اند.در كشف الغمه از ابن خشاب در موالید و وفیات اهل بیت،در حدیثى مرفوع از امام باقر (ع) روایت‏شده است كه فرمود:

«فاطمه پنج‏سال پس از (آغاز) نبوت به دنیا آمد و در آن هنگام قریش خانه كعبه را مى‏ساختند.»این اشتباه شاید از راوى حدیث نشات گرفته و یا آن كه از طرف نساخ در آن سهوى روى داده باشد.زیرا بناى كعبه پیش از نبوت پیامبر (ص) بوده نه پس از آن و دلیل ما بر صحت این امر حدیثى است كه در كتاب مقاتل الطالبین آمده مبنى بر آن كه فاطمه پیش از نبوت پیامبر (ص) زاده شد و در آن هنگام قریش كعبه را بنا مى‏كردند.

حاكم در مستدرك و ابن عبد البر در استیعاب آورده‏اند كه آن حضرت زمانى به دنیا آمد كه چهل و یك سال از عمر پیامبر مى‏گذشت.بنابر قول اینان فاطمه پس از گذشت‏یك سال از نبوت پیامبر (ص) زاده شده است.در الاصابه نیز همین قول ذكر شده است. پیشینه دانشمندان اهل‏تسنن روایت مى‏كنند كه فاطمه پنج‏سال پس از نبوت به دنیا آمده و شاید این خطا از راوى حدیث ناشى شده كه میان ثبت دو كلمه قبل و بعد اشتباه كرده است.

كنیه و لقب آن حضرت

فاطمه را با كنیه «ام ابیها» خوانده‏اند و لقب او را زهرا و بتول گفته‏اند.هروى در شرح الغریبین گوید:«مریم را بتول (باكره) نامیده‏اند كه از مردان كناره مى‏گرفت و فاطمه را بدان علت‏بتول گفته‏اند كه از نظیر و همتا بركنار است.»

نقش انگشترى آن حضرت

نقش خاتم آن حضرت این عبارت بود:«امن المتوكلون‏».

منبع:

كتاب: سیره معصومان جلد 2، ص 9 تا 10

نویسنده: سید محسن امین

ترجمه: على حجتى كرمانى

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.