تبیان، دستیار زندگی
سیزده 59، فیلم جدید سامان سالور نگاه تازه‌ای به جنگ و آدم‌های جنگ می‌اندازد. كار فیلم‌برداری این فیلم اجتماعی به مدیریت مسعود سلامی رو به پایان است. هم‌زمان با فیلم‌برداری، تدوین آن نیز توسط سهراب خسروی انجام می‌شود. پرویز پرستویی، جمشید مشایخی، صابر ابر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیزده 59،روایتی عجیب از سینمای دفاع مقدس

سامان سالور

كار فیلم‌برداری این فیلم اجتماعی به مدیریت مسعود سلامی رو به پایان است. هم‌زمان با فیلم‌برداری، تدوین آن نیز توسط سهراب خسروی انجام می‌شود. پرویز پرستویی، جمشید مشایخی، صابر ابر، فرهاد اصلانی، شاهرخ فروتنیان، علیرضا اوسیوند، مهران احمدی، ابوالفضل شاه‌كرم، افسانه چهره‌آزاد، دریا آشوری و سعید ابراهیمی‌فر بازیگران «سیزده 59» هستند. این فیلم را سالور براساس فیلم‌نامه‌ای از خودش كارگردانی می‌كند.

سازندگان فیلم ترجیح داده‌اند خلاصه قصه را در اختیار رسانه‌های گروهی قرار ندهند. اما پرویز پرستویی در فیلم در نقش یكی از فرماندهان جنگ به نام سید جلال بازی می‌كند. قصه فیلم روایت خارج شدن وی از حالت اغما، در شرایطی است كه سال‌ها از پایان جنگ گذشته است.

سازندگان فیلم ترجیح داده‌اند خلاصه قصه را در اختیار رسانه‌های گروهی قرار ندهند. اما پرویز پرستویی در فیلم در نقش یكی از فرماندهان جنگ به نام سید جلال بازی می‌كند. قصه فیلم روایت خارج شدن وی از حالت اغما، در شرایطی است كه سال‌ها از پایان جنگ گذشته است.

این فیلم‌ساز جوان درباره حال و هوای كار تازه‌اش به «دوچرخه» می‌گوید: «سه سال قبل طرح اصلی قصه را نوشتم و دو سال و نیم پیش فیلم‌نامه آن آماده شد. طی این چند سال، این فیلم‌نامه بارها تغییر كرد. در شروع كار وجه كمدی فیلم‌نامه خیلی زیاد بود كه با هر بار بازنویسی از وجه كمدی آن كاسته شد و قصه شكل و رنگی جدی‌تر به‌خودش گرفت. زمان ساخت فیلم هم تمام تلاشم این بود كه با وجود سختی‌های پیش رو، فیلمی بسازم كه در وجوه مختلف هنری و فنی یك كار آبرومند و استاندارد باشد.»

سالور با بیان این كه كم شدن وجه كمدی فیلم‌نامه، لطمه‌ای به كلیت آن نزده است، اضافه می‌كند: «وقتی فیلم‌نامه را نگاه می‌كنم، به نظرم می‌رسد كه كاهش بار كمدی آن باعث بهتر شدن قصه شده است. از فیلم‌نامه فعلی بسیار راضی‌ام، زیرا می‌بینم كه قصه، منطق داستانی، غافلگیری و شخصیت‌های آن درست‌تر شده است. البته فیلم‌نامه هنوز رگه‌هایی از طنز دارد. ولی با تغییراتی كه در آن اعمال كردم، فیلم‌نامه به سمت و سویی رفت كه حالا قابل قبول‌تر و واقعی‌تر به نظر می‌رسد.»

به گفته این فیلم‌ساز نام فیلم در خودش رمزورازی دارد كه تماشاچی باید هنگام تماشای آن متوجه معنای آن شود. او رمزگشایی از نام فیلم را یكی از اتفاقات و كدهای مهم آن می‌داند. در عین حال، سالور بر روی پرشخصیت بودن فیلم و تعدد مكان‌های فیلم‌برداری (لوكیشن) تأكید خاصی می‌كند.

این فیلم‌ساز قبل از این «ساكنین سرزمین سكوت»، «چند كیلو خرما برای مراسم تدفین» و «ترانه تنهایی تهران» را ساخته و با« سیزده 59 » به سراغ یك مضمون عمومی‌تر و با حضور بازیگران سرشناس‌تر رفته است. او می‌گوید: «ساخته‌های قبلی‌ام همه كارهایی مستقل بودند كه اتفاق‌های خوبی هم برای آنها افتاد. اما این فیلم‌ها ظرفیت ارتباط با مخاطب عام را نداشتند. سینمای مستقل سینمای مظلومی است؛ با وجود این، دل بسته آن هستم و دوست دارم در این فضا كار كنم. ولی در عین حال، باید فیلمی ساخت كه اگر چه كاملاً در آن نوع سینما قرار نمی‌گیرد، اما می‌تواند مخاطب بیشتری داشته باشد.»

سالور خبر از فیلم‌برداری یك سكانس جنگی در آخرین روزهای فیلم‌برداری می‌دهد، كه قرار است صحنه افتتاحیه «سیزده 59» باشد. به گفته او: «لوكیشن جنگ ما متفاوت با كارهای مشابه سینمایی است. روی این نكته تأكید می‌كنم كه برای این صحنه، جنگ خاصی را مدنظر دارم. قرار است با این صحنه در ابتدای فیلم، یك غافلگیری برای تماشاچی به وجود بیاوریم. این صحنه كه حدود پنج دقیقه طول می‌كشد، بسیار مستندگونه و شبیه لحظه‌های واقعی جنگ خواهد بود.»

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی