تبیان، دستیار زندگی
در سال 1939 شرکت آمریکایی پاکارد موتورز در شیکاگو برای اولین‌بار اتومبیلی مجهز به سیستم تهویه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کولر ماشین فقط خنک نمی‌ کند

کولر ماشین

در سال 1939 شرکت آمریکایی پاکارد موتورز در شیکاگو برای اولین‌بار اتومبیلی مجهز به سیستم تهویه و کولر را به بازار معرفی کرد. پس از آن در سال 1941 کارخانه تولید کادیلاک تمامی ماشین‌ های ساخت خود را مجهز به کولر کرد. حالا چند دهه از زمانی که کولر صرفا روی اتومبیل‌ های لوکس نواحی گرمسیر نصب می‌ شد گذشته و تقریبا روی تمامی اتومبیل‌ ها از ارزان ‌‌قیمت‌ ترین تا لوکس ‌ترین آن ها کولر نصب می‌ شود و به گفته کارخانجات تولیدکننده اتومبیل، کولر وسیله‌ای رفاهی نیست؛ بلکه وسیله‌ای ضروری برای ایمنی اتومبیل است...

همان ‌طور که کولر در یک خانه، اتاق ‌ها را خنک می‌ کند؛ کولر اتومبیل هم اتاقک داخل اتومبیل را خنک می ‌کند و این مساله کوچکی نیست. گرما سبب بروز استرس، کلافگی و خواب ‌آلودگی راننده می ‌شود. به همین دلیل است که می‌ گویند کولر تنها وسیله‌ای رفاهی نیست بلکه وسیله‌ای ضروری برای ایمنی در اتومبیل است. کولر با از بین بردن دودها، گرد و غبار و بوی داخل اتاقک، هوا را تمیز کرده، میزان رطوبت را کاهش داده و سبب خنک شدن سرنشینان به ویژه در هوای بسیار گرم می‌ شود.

نتیجه یک تحقیق جالب

بر اساس تحقیقی که مشروح آن در کنگره اروپایی میکروبیولوژی و بیماری‌ های عفونی مطرح شد، محققان‌ آلمانی دانشکده پزشکی هانور، هوای داخل 3 اتومبیل قدیمی 5 تا 12 سال مجهز به کولر را مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد که در صورت روشن بودن کولر در اتومبیل، میزان میکروب و قارچ و ذرات معلق موجود در اتاقک اتومبیل بین 80/5 تا88/7 درصد کاهش می‌ یابد؛ البته به این شرط که فیلتر دستگاه تهویه اتومبیل‌ ها سالم و تمیز باشد.

کولر مراقبت می ‌خواهد

اگر سال تا سال به کولر ماشین و فیلتر آن نگاهی نمی ‌اندازید و با گرم شدن هوا تنها دکمه آن را فشار می ‌دهید تا هوای داخل اتاقک خنک شود، توصیه می‌ کنیم از کولر استفاده نکنید چون تنها باعث سرماخوردگی، گریپ شدن بینی و آلرژی شما می شود. کولر اتومبیل‌ مکانی مرطوب و جایگاهی مناسب برای رشد انواع قارچ‌ ها، میکروب‌ ها و کپک‌ ها است. تمیز کردن آن به ویژه در فصولی که گرده گیاهان در هوا پخش است می ‌تواند از بروز بسیاری ناراحتی ‌های دستگاه تنفسی به ویژه در افراد مبتلا به آلرژی جلوگیری کند.

5 نکته درباره کولر خودرو

خنک شدن در هوای گرم تابستان، خلاص شدن از کلافگی و خواب‌آلودگی ناشی از گرما و بهبود تنفس و گردش خون از فواید استفاده از کولر در فصل گرم است اما کولر اتومبیل خطراتی هم می‌ تواند برای سلامت شما داشته باشد که با رعایت برخی مسایل می ‌توانید از آن ها پیشگیری کنید. استفاده از کولر در حضور کودکان به ویژه در هوای گرم و سفرهای طولانی‌مدت ضروری است زیرا مانع از گرما‌زدگی آن ها می ‌شود. اگر دریچه‌های کولر شما جلوی اتومبیل قرار گرفته و کودکان روی صندلی عقب هستند حتما به گونه‌ای دریچه را تنظیم کنید که هوای خنک به عقب ماشین هم برسد. اما اگر در عقب ماشین هم برای هر فرد دریچه‌ای تعبیه شده می ‌توانید دریچه را به گونه ‌ای تنظیم کنید که باد شدید به گردن و صورت کودکان نخورد و سبب گرفتگی عضلات آن ها نشود.

اگر اتومبیل‌ شما مجهز به دماسنج است و کولر شما هم دستگاه تنظیم دما دارد، بهتر است آن را روی 27 تا 28 درجه سانتی‌ گراد تنظیم کنید تا به طور اتوماتیک خاموش شود.

وقتی اتومبیل شما در فضای باز زیر نورخورشید پارک شده، اتاقک آن بسیار داغ است. بررسی‌ ها نشان داده است که در اثر گرما، داشبورد، صندلی و سیستم تهویه هوای خودرو از خود گاز سمی و سرطان ‌زا ساطع می ‌کنند. به همین دلیل توصیه می ‌شود وقتی سوار اتومبیلی شدید که در زیر نور آفتاب پارک شده، ابتدا پنجره‌های آن را باز کنید تا هوای درون اتاقک خارج شود و پس از چند دقیقه دستگاه تهویه را روشن کنید و اجازه دهید به مدت 5 دقیقه با شیشه باز کار کند. درصورتی که شیشه‌ ها بسته باشد و کولر را روشن کنید، گرچه پس از چند دقیقه هوای داخل خنک می ‌شود اما این گاز در هوای اتاق پراکنده است و به سختی دفع می ‌شود.

استفاده از کولر و دستگاه تهویه در تونل‌ ها مناسب نیست. در فضای تونل‌ ها دود و ذرات معلق جمع می ‌شوند و دستگاه تهویه آن را به داخل اتاقک می ‌کشاند. بهتر است در حین ورود به تونل‌ها ابتدا چراغ‌ ها را روشن کرده، کولر و دستگاه تهویه را خاموش کنید و شیشه ها را بالا بکشید و بعد از خروج از تونل مجددا کولر را روشن کنید.

در فضای شهری به ویژه در ترافیک‌ ها نیز روشن کردن کولر سبب ورود ذرات و دود به داخل می ‌شود، پس ترجیحا در هنگام توقف یا سرعت پایین کولر خود را خاموش کنید. خاموش نگه داشتن کولر از نظر بسیاری افراد راه‌ حل مناسبی برای صرفه‌ جویی در مصرف بنزین است اما حقیقت چیز دیگری است. اگر در حین توقف یا سرعت پایین از کولر استفاده کنید، بنزین زیادی مصرف می ‌شود اما استفاده از آن در بزرگراه‌ ها با سرعت بالا بنزین بسیار کمی مصرف می ‌کند.

کولر ماشین

این سه قسمت را مرتب چک کنید

1- مخزن فرئون

اگر متوجه شدید که کولر ماشین ‌تان خنک نمی ‌کند و هوای خارج شده از دریچه ‌ها گرم و مرطوب است، یعنی شارژ گاز فرئون کافی نیست. پس باید به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید تا با دستگاه ‌های مخصوص مجددا گاز فرئون مخزن کولر شما را شارژ کند. گاهی گاز به طور غیرطبیعی خالی می ‌شود که در این صورت هم متخصص باید محل را شناسایی کرده و آن را بپوشاند. فراموش نکنید گاز فرئون گازی سمی و مضر است، پس شخصا دست به تعمیر مخزن فرئون نزنید. حتی اگر کولر شما هیچ مشکلی هم نداشت، هر 2 سال یک بار سعی کنید مخزن فرئون را تعویض کنید.

2- فیلترهای دستگاه تهویه

رطوبت سبب می ‌شود فیلترها مکان مناسبی برای رشد قارچ و کپک‌ ها باشند. گاهی پیش می ‌آید که با روشن کردن کولر اتومبیل بوی نامطبوعی در هوا می ‌پیچد. این به آن معنی است که فیلتر مملو از قارچ‌های مرده و میکروب‌ ها شده و نیاز به پاک شدن یا تعویض دارد.

3- رگلاژ ترموستات

اگر کولر شما ابتدا خنک می ‌کند اما به تدریج هوای خارج شده از دریچه‌ها گرم و مرطوب می ‌شود، به آن معنی است که ترموستات رگلاژ نیست. تمامی این مشکلات زمانی پیش می ‌آید که شما رسیدگی به کولر اتومبیل خود را تنها به فصل گرم سال موکول می ‌کنید. اگر در طول سال مراقب فیلترهای هوا و مخزن فرئون و دیگر ابزار و وسایل کولر خود باشید، دستگاه تهویه اتومبیل ‌تان همیشه سالم و خنک کار می‌ کند.

سمیه مقصودعلی

هفته نامه سلامت

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

فورا کولر ماشین را روشن نکنید

اثرات دود خودروها بر سلامت

فیلترهای هوا علیه آلودگی هوا

آلاینده های هوای خانه

چند پیشنهاد برای كاهش آلودگی هوا

آلودگی هوا همچنان قربانی می گیرد

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.