وب سایت موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان
وب سایت موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان
سه شنبه 3 اسفند 1395 - 24 جمادي الاول 1438 - 21 فوريه 2017
از آیات و روایات و تجارب برمى‏آید كه شعور، ویژه انسان نیست؛ کلیک کن تا بخوانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حیوان های خداپرست!

هدهد

از آیات و روایات و تجارب برمى‏آید كه شعور، ویژه انسان نیست؛ به نمونه‏هاى زیر توجّه كنید:

1- حضرت سلیمان همراه با سپاهیانش از منطقه‏اى عبور مى‏كردند، مورچه‏اى به سایر مورچگان گفت: فورى به خانه‏هایتان بروید، تا زیر پاى ارتش سلیمان له نشوید.1

شناخت دشمن، جزو غریزه‏ى مورچه است، ولى اینكه نامش سلیمان و همراهانش ارتش اویند، این بالاتر از غریزه است.

2- هدهد در آسمان از شرك مردم زمینى مطلع شده و نزد سلیمان گزارش مى‏دهد كه مردم منطقه‏ى سبأ، خداپرست نیستند. آن گاه مأموریّت ویژه‏اى مى‏یابد.

شناخت توحید و شرك و زشتى شرك و ضرورت گزارش به سلیمان پیامبر و مأموریّت ویژه‏ى پیام‏رسانى، مسأله‏اى بالاتر از غریزه است.2

3- این كه هدهد در جواب بازخواست حضرت سلیمان از علّت غایب بودنش، عذرى موجّه و دلیلى مقبول مى‏آورد، نشانه شعورى بالاتر از غریزه است.3

4- اینكه قرآن مى‏گوید: همه موجودات، تسبیح گوى خدایند ولى شما نمى‏فهمید،4 تسبیح تكوینى نیست، زیرا آن را ما مى‏فهمیم، پس قرآن تسبیح دیگرى را مى‏گوید.

5- در آیات قرآن، سجده براى خدا، به همه موجودات نسبت داده شده است. «وَ لِلَّهِ یَسْجُدُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ»...5

6- پرندگان در مانور حضرت سلیمان شركت داشتند. «وَ حُشِرَ لِسُلَیْمانَ جُنُودُهُ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ الطَّیْرِ»6

7- حرف زدن پرندگان با یكدیگر و افتخار سلیمان به اینكه خداوند، زبان پرندگان را به او آموخته است. «عُلِّمْنا مَنْطِقَ الطَّیْرِ» 7

8- آیه‏ى «وَ إِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ»8

محشور شدن حیوانات را در قیامت مطرح مى‏كند.

9- آیه‏ى «وَ الطَّیْرُ صَافَّاتٍ كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ وَ تَسْبِیحَهُ»9

نشانه‏ى شعور و عباد آگاهانه‏ى حیوانات است.

10- وجود وفا در برخى حیوانات، از جمله سگ نسبت به صاحبخانه و فرزندانش.

11- تعلیم سگ شكارى و سگ پلیس براى كشف قاچاق، یا خرید جنس، نشانه‏ى آگاهى خاصّ آن حیوان است.

12- اسلام از ذبح حیوان در برابر چشم حیوان دیگر، نهى كرده است كه این نشانه‏ى شعور حیوان نسبت به ذبح و كشتن است.

قرآن مى‏گوید: همه موجودات، تسبیح گوى خدایند ولى شما نمى‏فهمید، تسبیح تكوینى نیست، زیرا آن را ما مى‏فهمیم، پس قرآن تسبیح دیگرى را مى‏گوید

پیام‏ها

1- قدرت الهى در آفرینش و هدف‏دارى خلقت، نسبت به همه‏ى موجودات یكسان است. «مِنْ دَابَّةٍ»... «وَ لا طائِرٍ...»

2- نظم و زندگى اجتماعى، مخصوص انسان‏ها نیست، بلكه در زندگى حیوانات هم مشاهده مى‏شود. «أُمَمٌ أَمْثالُكُمْ»

3- انسان‏ها و حیوانات، همه نیاز به تدبیر الهى دارند. خداوند، طبق مصلحت به آنها شعور مى‏دهد، و همه داراى نظم و نظامى هستند. «أُمَمٌ أَمْثالُكُمْ»

4- قرآن كریم، جامع‏ترین و كامل‏ترین كتاب آسمانى است. «ما فَرَّطْنا فِی الْكِتابِ مِنْ شَیْ‏ءٍ»

5- آنچه سبب هدایت، تربیت و رشد انسان‏هاست، در قرآن آمده است. (قرآن در اثبات حقانیّت پیامبر اسلام و هدایت مردم هیچ گونه كاستى ندارد) «ما فَرَّطْنا فِی الْكِتابِ»

6- در حقّ حیوانات هم ظلم یا كوتاهى نكنیم، آنها هم مثل ما حقّ حیات دارند.»

«أُمَمٌ أَمْثالُكُمْ»

7- معاد و حشر، تنها مخصوص انسان‏ها نیست. «وَ ما مِنْ دَابَّةٍ»... «ثُمَّ إِلى‏ رَبِّهِمْ یُحْشَرُونَ»

8- حركت همه موجودات به سوى خداوند یك حركت تكاملى و جلوه‏اى از ربوبیّت الهى است. «إِلى‏ رَبِّهِمْ یُحْشَرُونَ»10

 

تنظیم: شکوری_گروه دین و اندیشه تبیان


(1). جاثیه، 4.

(2). تفسیر مراغى.

(3). نحل، 89.

(4). هود، 6.

(5). نساء، 114.

(6). نساء، 5.

(7). مائده، 101 تفسیر نور الثقلین.

(8). نمل، 18

(9). نمل، 22.

(10). تفسیر نور ج 03

تلفن : 81200000
پست الکترونیک : public@tebyan.com
آدرس : بلوارکشاورز ، خیابان نادری ، نبش حجت دوست ، پلاک 12

ارتباط با ما

روابط عمومی

درباره ما

نقشه سایت

تعدادبازدیدکنندگان
افراد آنلاین